54 779 läst · 502 svar
55k läst
502 svar
Drastiskt försämrad sophämtning?
Vad skönt att kunna känna sig nöjd med hur man har det idag:
* 190L tömning 14:e dag och 2800kr/år (matavfall/restavfall)
* 2 km till ÅVS och 5 km till ÅVC
Bättre nästa år med 2/8 system.
* 190L tömning 14:e dag och 2800kr/år (matavfall/restavfall)
* 2 km till ÅVS och 5 km till ÅVC
Bättre nästa år med 2/8 system.
Redigerat:
Klarar du att skapa ett konto på byggahus.se, hitta en tråd och sedan svara i den så tror jag att du är tillräckligt intelligent att sortera ditt avfall i sorteringskärl när de kommer hem till dig.L lbgu skrev:Problemet är att man gjort sophanteringen så krångligt att det nästan krävs ett personligt intresse i frågan för att man ska hänga med i alla turer. Det bästa vore att ha ett enkelt system som kanske inte är lika effektivt som det komplicerade, men tack vare sin enkelhet ändå antagligen fungerar bättre i det stora hela.
Tips: Facken brukar vara försedda med väldigt lättolkade symboler i olika färger och även försedda med en text som säger vad som ska läggas i respektive fack. Är du osäker på hur en förpackning ska sorteras? Läs på förpackningen så brukar det framgå.
Och något felsorterat blir det säkert, är jag osäker så får det bli restavfall som eldas i värmeverket. Så klara vi 90% sorterat så blir det tillräckligt bra och de 10% som får bli värme bjuder jag på.
Mjölkkartongerna går till egen lokal användning...
Mjölkkartongerna går till egen lokal användning...
Medlem
· Uppland
· 1 965 inlägg
Jag skrev frågan precis som jag skulle ha uttryckt den muntligen om jag talade med TS. Det är ett helt normalt sätt att formulera en fråga, eller hur?B Bengt Numelin skrev:
Spanskan som har frågetecken både före och efter är tydligare.

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 813 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 813 inlägg
Kattsand har inga likheter med vanlig sand. Alls.pacman42 skrev:
Kattsanden behöver inte brytas ned. Den blir ju i praktiken grus när den hamnar i marken. Pga Keplers förmodan så kan sanden inte packas tätare än 75% av volymen, dvs i bästa fall så sjunker volymen ihop med 25% när mindre fraktioner transporteras in mellan sandkornen (av vatten). I verkligheten så blir dock volymen mycket mindre när det fylls upp av små fraktioner.
Den blir som bränd lera, typ, när den är använd och det finns inga "små" fraktioner i den. Den är kompakt.

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 813 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 813 inlägg
Med tanke på hur det brukar se ut på de återvinningsstationer som finns här och var tillåter jag mig att hysa visa tvivel på din tilltro till människors tillräckliga intelligens. 😁M Maledictus skrev:
Hur många katter har du😳Anitw skrev:
Jag använder i snitt ca 15 l kattsand i veckan och om man då tänker att den fylls ut med 💩 så uppgår kanske volymen till 22-23 l (jag har ju inte ens tänkt på volymen av detta tidigare 😅😂).
Men då skulle man ju i alla fall se att den totala mängde på ett år blir mer än en kubik som man skulle gräva ner… och om man då tänker att katterna förhoppningsvis lever minst 15 år så blir det lite kattsand med ”innehåll” att gräva ner 😂😅
H HenkeAls skrev:Om kattsand är problemet vore det kanske på tiden att katterna gick ut och gjorde sin avföring i rabatter och häckar? Då ni har egen sophämtning tar jag för givet att ni bor i villa och då är utomhuskatter det normala. Kattsand är dessutom ett miljöproblem då den ofta importeras med långa transporter och sedan inte är brännbar
Jag har även haft utekatter som blivit påkörda på grusvägen utanför mitt hus…H HenkeAls skrev:
Kattsanden är ett problem men inte så stort att jag vill riskera fler katters liv.
😂 just nu bara 4 innekatter (3 år gamla) och en hund på 5 år.D debbo skrev:
Hade även tidigare fyra innekatter som blev mellan 8 och 17 år gamla och en hund som blev nästan 16 år.
Hade 2 katter till under den tiden som jag tog hand om när en ”kompis” skulle avliva dom fullt friska, 6 och 8 år gamla.
Jag skulle kunna ha hur många katter och hundar som helst men det är inte billigt att ha djur 💸💸💸
Fast 60 liter i månaden för fyra katter är mycket! Vi har två katter och jag uppskattar att vi gör av med mindre än 10 liter per månad. Det är mindre än en tredjedel.Anitw skrev:
Ever Clean är förvisso svindyrt men man byter aldrig ut den utan plockar bara bort bajs och kissklumpar eftersom och fyller på kanske var tionde dag eller så. Skulle kanske vara värt att testa. Det ska finnas hyfsade kopior billigare, men jag har inget jag kan rekommendera.
Självbyggare
· SE4
· 3 227 inlägg
Vet inte om du återvände till inlägg #214 men det är inte bara generellt tips om "komposterbart kattströ" utan två specifika fabrikat av träbaserade kattströ-pellets som anges fungera bra och är klumpbildande. Det kanske är värt att scrolla tillbaks, köpa en påse var och testa?Alfredo skrev:
Fast "komposterbart kattströ" är inget bra tips för oss i alla fall, då alla sorter vi testat fungerat dåligt ihop med våra katter och även dåligt utifrån oönskad odör.
Men kan någon rekommendera någon "kattsand" som fungerar lika bra som Ever Clean kan jag absolut pröva igen för jag tycker Ever Clean är rent ut sagt löjligt dyrt. Men har man testat andra varianter utan framgång biter man till slut ihop och betalar...
Självbyggare
· SE4
· 3 227 inlägg
En av produkterna har översvallande positiva recensioner på Arken Zoos hemsida,Alfredo skrev:
Fast "komposterbart kattströ" är inget bra tips för oss i alla fall, då alla sorter vi testat fungerat dåligt ihop med våra katter och även dåligt utifrån oönskad odör.
Men kan någon rekommendera någon "kattsand" som fungerar lika bra som Ever Clean kan jag absolut pröva igen för jag tycker Ever Clean är rent ut sagt löjligt dyrt. Men har man testat andra varianter utan framgång biter man till slut ihop och betalar...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi är fyra, två vuxna, två barn. Har sällan mer än tre små påsar restavfall när den hämtas varannan vecka. Kan nog se botten på tunnan 9 ggr av 10 när den hämtas. Då tycker jag ändå vi är rätt så "duktiga" på konsumtion, men tanke på hur mycket mat man släpar hem och prylar man får hemburet pinsamt ofta. (Viss oro för att kartongdelen ska översvämmas när vi får fyrfackstunnor nästa år).B Bullebock skrev:
De gånger vi har lite mer är om man bytt soppåse i typ garage eller så också.
Ta inte detta som kritik eller så, är genuint nyfiken på hur man lyckas producera så stora mängder sopor på tre pers? Blöjbarn förstår jag av erfarenhet är i en kategori för sig om det är så.
Det här handlar inte om vilken intelligens som behövs för att kasta sopor rätt. Snarare krävs det ju snarast en brist på intelligens ifall man gör en massa absurda saker bara för att det står något i en broschyr man fått hemskickad från sopavdelningen på kommunen.M Maledictus skrev:Klarar du att skapa ett konto på byggahus.se, hitta en tråd och sedan svara i den så tror jag att du är tillräckligt intelligent att sortera ditt avfall i sorteringskärl när de kommer hem till dig.
Tips: Facken brukar vara försedda med väldigt lättolkade symboler i olika färger och även försedda med en text som säger vad som ska läggas i respektive fack. Är du osäker på hur en förpackning ska sorteras? Läs på förpackningen så brukar det framgå.
Jag känner folk som diskar en del av sitt skräp bara för att det står i någon text att sakerna inte ska vara skitiga när de kastas. Typ mjölkförpackningar. Är ju på nivå som ifall man skulle försöka rengöra toapappret innan man spolar ner det. Men skulle en myndighet skriva en instruktion att det skulle göras för att 'skydda' avloppssystemet så skulle givetvis en stor del av befolkningen göra det och samtidigt tycka att de som inte gör det är oansvariga. Som sagt, lyd order in absurdum är en livsstil för många.
Bara det att man ska behöva skicka med en skrift på en massa sidor för att förklara för folk hur man kastar saker borde få någon ansvarig att inse att systemet är tokigt.
Ifall man läser recensionerna så inser man att det är inget man vill ha hemma. 'Enda' nackdelen verkar vara att kattströet sprids i huset eftersom det lätt fastnar på katterna när de är i lådan. Enligt mig är det ingen liten nackdel utan en detalj som gör produkten oanvändbar ifall man inte vill ha skiten i hela huset. Kul att ha delar av innehållet från kattens toalåda på kudden när man går och lägger sig. Men har man som hobby att alltid städa så är det kanske ok.T tompaah7503 skrev: