58 758 läst ·
503 svar
59k läst
503 svar
Drastiskt försämrad sophämtning?
Vad menar du? Att blanda papper med exempelvis matavfall eller blöjor leder ju till nedskitat material. Och det finns ju en tillräckligt ren återvinningsprocess så varför skulle man inte nyttja den?T Troberg skrev:
Japp. När man jämför kommuner som har fyrfacksinsamling kontra optisk sortering så ser man att fyrfackskommunerna är bättre både i insamlade mängder och renhet. Du har rätt i att man kan fylla upp facket för restavfallet i en fyrfackstunna men har du ett kärl för optisk sortering kan du ju, om du inte sorterar alls, fylla hela kärlet med restavfall.S sprucetwig skrev:Är det så? Fyrfackskärl borde ju också kunna innebära en del "svinn" när folk får fullt i ett fack och stoppar det i restavfall eller liknande.
Det är ju också väldigt smidigt att kunna ta typ kycklingförpackningar och trycka ner i en påse. Sådana förpackningar borde lätt kunna hamna i restavfall när man behöver låta det mellanlanda i en behållare för att kunna sortera.
Själva processen med optisk sortering ger en viss svinn i systemet.
Tycker man ett system är idiotiskt så är det bara sunt att protestera genom civil olydnad. Men som jag sa så verkar de flesta gilla att lyda order oavsett hur konstigt det är.Spruttas skrev:
Problemet är att man gjort sophanteringen så krångligt att det nästan krävs ett personligt intresse i frågan för att man ska hänga med i alla turer. Det bästa vore att ha ett enkelt system som kanske inte är lika effektivt som det komplicerade, men tack vare sin enkelhet ändå antagligen fungerar bättre i det stora hela.
Det riktigt konstiga är varför alla våra 300+ kommuner ska hitta på egna system för hanteringen. Det rimliga vore ju att sophanteringen fungerade på samma sätt i hela landet. Så istället för att hundratals mer eller mindre kompetenta kommuntjänstemän sitter och klurar ut bästa sättet så borde staten skicka ut en instruktion till kommunerna hur de ska hantera frågan.
Exempelvis ska man i vissa kommuner lämna fönsterkuvert som returpapper medan man i andra kommuner inte får det.L lbgu skrev:
Det kan givetvis bero på skilda tekniska möjligheter men min pessimistiska tanke är att olika kommuner helt enkelt gissar olika…
Jag hoppas att majoriteten är så klyftiga att de klarar av att identifiera en glasförpackning tex. Har du problem med det så kan det nog vara jobbigt med mycket.L lbgu skrev:Tycker man ett system är idiotiskt så är det bara sunt att protestera genom civil olydnad. Men som jag sa så verkar de flesta gilla att lyda order oavsett hur konstigt det är.
Problemet är att man gjort sophanteringen så krångligt att det nästan krävs ett personligt intresse i frågan för att man ska hänga med i alla turer. Det bästa vore att ha ett enkelt system som kanske inte är lika effektivt som det komplicerade, men tack vare sin enkelhet ändå antagligen fungerar bättre i det stora hela.
Det riktigt konstiga är varför alla våra 300+ kommuner ska hitta på egna system för hanteringen. Det rimliga vore ju att sophanteringen fungerade på samma sätt i hela landet. Så istället för att hundratals mer eller mindre kompetenta kommuntjänstemän sitter och klurar ut bästa sättet så borde staten skicka ut en instruktion till kommunerna hur de ska hantera frågan.
Jag håller med om att det krävs ett personligt miljöintresse för att hänga med i sopsvängen. Vissa skärgårdskommuner har en unik lösning på sopproblemet.L lbgu skrev:Tycker man ett system är idiotiskt så är det bara sunt att protestera genom civil olydnad. Men som jag sa så verkar de flesta gilla att lyda order oavsett hur konstigt det är.
Dom har grävt ner jättestora säckar på kanske 3 m3 med en lucka på toppen. Där slängs alla sopor osorterade ,flaskor, kartonger båttillbehör och hushållssopor blandas huller om buller. Hur dom har tänkt framgår inte. Jag har frågat men inte fått svar.
Jag har då aldrig ens hört talas om att man ska lämna kuvert, fönster eller inte fönster, i pappersåtervinningen. De brukar inte vilja ha klisterrester.Alfredo skrev:
Det du skriver är ett bra exempel på svårigheterna att göra rätt. 😉E Elektra skrev:
https://miva.se/avfall-och-atervinning/sa-sorterar-du-avfall?query=kuvert
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgat glas. Man sorterar faktiskt förpackningarna även om de är sorterade hemma. Detta görs av maskiner som tar hand om metall och övrigt som inte är glas.Alfredo skrev:
OK. Då var min kunskap "från bakhuvudet" kring att porslin var "förödande" i en glasinsamling fel.pacman42 skrev:
Men här verkar de ändå ge mig visst stöd då de pratar om att porslin kan ge "stora problem":
Jag vet inte och min enda poäng är att det inte alltid är så självklart och då speciellt inte när olika kommuner kan ha helt olika regler som exempelvis i fallet med kuvert.
Så är det, det beror på vem som tar hand om återvinningen i nästa steg.Alfredo skrev:
OK. Då var min kunskap "från bakhuvudet" kring att porslin var "förödande" i en glasinsamling fel.
Men här verkar de ändå ge mig visst stöd då de pratar om att porslin kan ge "stora problem":
[bild]
Jag vet inte och min enda poäng är att det inte alltid är så självklart och då speciellt inte när olika kommuner kan ha helt olika regler som exempelvis i fallet med kuvert.
Svenska pappersbruk älskar plastkorkar (åtminstone många av dem), det är billig energi för uppvärmning av pappersmassa...