T Troberg skrev:
Jag har de sopor jag har.
Det är lite fatalistisk syn på saken.

Som hushållshövding har man alltid möjlighet att påverka det avfall man skapar. Först och främst om vad man tar in till hushållet, som så småningom blir avfall.

Här har redan förekommit många bra tips på hur man får mindre volym av kattströet som verkar vara en betydande andel för dig. Du har avfärdat det mesta av det, så det verkar verkligen vara ett "vill inte"-problem snarare än "kan inte"-problem.

• Gilla
SnyggPer och 5 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det är lite fatalistisk syn på saken.

Som hushållshövding har man alltid möjlighet att påverka det avfall man skapar. Först och främst om vad man tar in till hushållet, som så småningom blir avfall.

Här har redan förekommit många bra tips på hur man får mindre volym av kattströet som verkar vara en betydande andel för dig. Du har avfärdat det mesta av det, så det verkar verkligen vara ett "vill inte"-problem snarare än "kan inte"-problem.
Ska jag sänka min livskvalitet för att de sänker sin servicenivå?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Här har redan förekommit många bra tips på hur man får mindre volym av kattströet som verkar vara en betydande andel för dig.
Jag har inte sett ett enda bra tips kring detta. Var hittar du dessa?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Ska jag sänka min livskvalitet för att de sänker sin servicenivå?
Om livskvalitet är för dig att producera avfall, så .. eh, fundera i alla fall på dina begrepp om livskvalitet.

• Gilla
  • Arg
Risarvaren och 5 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Det blir mindre sorterat jämfört med fyrfackskärl.
Är det så? Fyrfackskärl borde ju också kunna innebära en del "svinn" när folk får fullt i ett fack och stoppar det i restavfall eller liknande.

Det är ju också väldigt smidigt att kunna ta typ kycklingförpackningar och trycka ner i en påse. Sådana förpackningar borde lätt kunna hamna i restavfall när man behöver låta det mellanlanda i en behållare för att kunna sortera.
T Troberg skrev:
Det är min plan, jag har dock inte tid den här veckan.

De har nog dessutom uppdaterat, den text du citerade fanns inte förra veckan. Misstänker att jag inte är ensam om att tycka det är underligt.

Tja, det blir inte rent av att ligga i en skitig behållare heller. Jag tror den lösningen ligger i en förbättrad tillverkningsprocess, snarare än en ren återvinningsprocess.
Då är irritationen lite mer förståelig. Inga artiklar i lokaltidningen om förändringen? De brukar ju gilla att skriva om sånt här.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inte sett ett enda bra tips kring detta. Var hittar du dessa?
#20 - bättre kattlåda och komposterbart kattströ
#214 - komposterbart kattströ

Det här med att man fyller upp tunnan, vad är det som stoppas ner egentligen? Vi är fem i familjen och producerar inte mer än runt 100 liter plast respektive kartong i månaden borträknat stora kartonger som jag ändå aldrig hade tryckt ner i tunnan. Sådant åker jag till återvinningen med.

Är det så att man går och köper en tv eller liknande och sen fyller tunnan med frigolit och kartong och bubbelplast och muttrar över att mjölkpaketen inte får plats?

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
#20 - bättre kattlåda och komposterbart kattströ
#214 - komposterbart kattströ
Fast "komposterbart kattströ" är inget bra tips för oss i alla fall, då alla sorter vi testat fungerat dåligt ihop med våra katter och även dåligt utifrån oönskad odör.

Men kan någon rekommendera någon "kattsand" som fungerar lika bra som Ever Clean kan jag absolut pröva igen för jag tycker Ever Clean är rent ut sagt löjligt dyrt. Men har man testat andra varianter utan framgång biter man till slut ihop och betalar...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det här med att man fyller upp tunnan, vad är det som stoppas ner egentligen? Vi är fem i familjen och producerar inte mer än runt 100 liter plast respektive kartong i månaden borträknat stora kartonger som jag ändå aldrig hade tryckt ner i tunnan. Sådant åker jag till återvinningen med.

Är det så att man går och köper en tv eller liknande och sen fyller tunnan med frigolit och kartong och bubbelplast och muttrar över att mjölkpaketen inte får plats?
Jag har oftast en eller två påsar i botten på restavfall. Några påsar mer i kompost. Plast är oftast full. Kartong varierar mycket, men när bägge barnen bodde hemma (i vintras) så blev den oftast full bara pga mjölkförbrukningen. Numera är den bara 3/4 full när ett barn flyttat hemifrån. Men kartongen är vi duktiga på att göra kompakt, vi tar små lådor och fyller dessa till brsitningsgränsen med mjölkpaket mm. Metall är i princip full varje månad (vi har kapselmaskin och använder en del konserver). Glas är aldrig några problem med.

Men är det något vi skulle behöva mer av så är det mer utrymme för plast. Å andra sidan, hade man bara haft ett effektivt sätt att kompaktera plasten på så hade den troligen inte varit mer än halvfull, det är ju mest luft ändå.

coconut
  • Älska
  • Gilla
SnyggPer och 1 till
  • Laddar…
Det mesta går att lösa om man fokuserar på att göra det...

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
pacman42 pacman42 skrev:
kapselmaskin
Tips: Det finns flergångskapslar man fyller med vanligt kaffe. Åtminstone till dolce gusto.
Kaffekapslar är snuskigt dyrt. 🙄

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Tips: Det finns flergångskapslar man fyller med vanligt kaffe. Åtminstone till dolce gusto.
Kaffekapslar är snuskigt dyrt. 🙄
Jag har flergångskapslar som körs i diskmaskinen också, men det är rätt smidigt med engångskapslar. Vi dricker bara kaffe hemma till frukost på veckan, så det blir inga kopiösa mängder ändå.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har flergångskapslar som körs i diskmaskinen också, men det är rätt smidigt med engångskapslar. Vi dricker bara kaffe hemma till frukost på veckan, så det blir inga kopiösa mängder ändå.
Håller med. Supersmidigt vid bryggningen, men skall man göra "rätt", dvs öppna dom, tömma ur och kompostera sumpen och sortera själva kapseln så försvinner lite av smidigheten. 😁

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Håller med. Supersmidigt vid bryggningen, men skall man göra "rätt", dvs öppna dom, tömma ur och kompostera sumpen och sortera själva kapseln så försvinner lite av smidigheten. 😁
Kaffe brinner bra, enligt kapseltillverkarens beskrivning.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.