Behöver dra el till min carport och i backen upp till huset är det väldigt grunt till berget mellan 15 och 40 cm.

Funderar på att antingen såga spår i berget för elröret med motorkap. Alternativt om man lägger röret i "rännan" och sen fyller den med betong.

Såga spår har jag gjort innan och vet att det fungerar bra. Gjuta in i betong är jag mer osäker på. Någon med erfarenhet att dela med sig av ?

• Grunt grävd ränna i marken nära bergsyta för elinstallation utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ är att använda SRE-P-rör på de utsatta ställena. De tål mycket stryk.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett alternativ är att använda SRE-P-rör på de utsatta ställena. De tål mycket stryk.
Men dom är inte gula, som du brukar framhålla ska vara ett måste för el-rör i mark. Så till TS, det duger gott med den dubbelväggiga slangen med sand eller jordfyllning runt.

Om inte röret är gult så använder man markeringsband.

Med 15 cm under något som ser ut att kunna användas av bil eller annat tungt skulle jag inte lita på billig "gulslang".

Funderar på att spåra i berget för röret ändå. Inte så mkt jobb egentligen och sen vet jag att röret ligger skyddat

Jag skulle ta stålrör och lägga detta utan att spåra. Ordentligt med packad sand ovanpå så är det stabilt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.