Hej!

Vi bygger nytt just nu och kommunen vill ha en stenkista till dagvattnet. Problemet är att fallet inte räcker - berget ligger för nära ytan. Har jag tur kommer jag till en sluttning med det fallet jag har nu, och därefter är det fall i närmare 200 meter ner till den bäck markrören ska mynna ut i. Jag har bara 25 meter kvar till det blir mer ordentligt fall men har grävt de sista meterna, och berget ligger precis där så inget utrymme finns för kista. Jag har förstås ingen större lust att sätta en pumpbrunn för tio papp, dra el med mera, bara för att höja vattnet tillräckligt för att kunna göra en stenkista, särskilt eftersom jag redan satt en sandfångsbrunn där, men förstår så klart miljöambitionen med LOD-direktivet. Dessutom bygger vi både en maskinhall om 400 m2 och ett hus, så det blir stora mängder vatten.

Sedan funderade jag lite. Borde jag inte kunna ersätta en sträcka markrör med dränslang istället för en kista? Man borde väl kunna uppnå ungefär samma effekt? Når jag bara 25 meter till är det som sagt fall (och mestadels sand i marken) hela vägen sedan, och i teorin borde det väl fungera, men teori och praktik rimmar ju inte alltid... Som lekman är det lätt att göra fel. Dränslangen hamnar dessutom på en grannes mark, så jag vill inte ställa till det (marken kanske kan bli mättad och sur, vad vet jag. Fast som sagt, det sluttar så det känns ganska osannolikt.).

Om någon har prövat eller tror att det fungerar, blir nästa pilsner hur mycket slang, om den ska läggas sicksackformat för att vattnet inte bara ska rinna ner i bäcken ändå, och så vidare. Men en sak i taget. Tror ni att det fungerar eller är det bara att glömma den idén?

Det är väl ingen principiell skillnad mellan en kista och en "utdragen kista" såsom en slang. Det svåra med båda är ändå att beräkna volym/behov.

Nej, det är så jag tänkt också, NT. Det låter iaf lovande att fler tänker likadant. Det svåra känner jag är att veta så att något vatten går ner i backen överhuvudtaget i mitt fall. Det är inget kraftigt fall men... tja, det blir mycket på en höft i så fall. Å andra sidan är de kistor som läggs väldigt godtyckliga sett till dimensionering också, det är rätt uppenbart när man läser hur andra gjort. Det är "Några kubik" här och "några meter åt varje håll" där. Det finns ju formler för hur mycket vatten det blir på en viss m2 tak, men att överföra det till dränslang vete katten. Men som sagt, kanske någon annan här vet.

Visserligen är det krångligare med dränslang om man ska omgärda den med duk för att vara säker på att den inte sätts igen, men inte lika dyrt eller komplicerat som en pumpbrunn. Sedan är väl hela grejen också lite grand frihet under ansvar. Jag har svårt att tro att kommunen gräver upp schaktet för att se att jag gjort som jag säger, och de har inte sagt att jag måste lämna hela systemet öppet. Dessutom ska hallen inte besiktigas, bara huset. Men visst, jag vill ju helst göra ett bra system som tar hänsyn till moder jord också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.