Hej!

Övertog mitt hus i början på detta året och från start har det varit krångel med dräneringspumpen (grundvatten från källargrunden). Förra ägaren hade under lång tid startat den manuellt flera gånger om dagen och jag fortsatte göra samma sak till den plötslig en dag började köra igång automatiskt och pumpade flera gånger i timmen. Snabbspola några månader så insåg jag att den var helt tyst, startar inte längre. Försökte starta den manuellt som tidigare men den var helt död.
Gick för att kolla säkringen. Elektrikern har bytt all el i huset under våren o sommaren och bytte ut elcentralen i augusti till en modern. Sedan dess har pumpen egen jfb och det är den som slagit ifrån och tillåter inte strömmen gå på när man försöker.

Om pumpen är trasig, slår jfb ifrån då? Eller är det jfb som är problemet?

Kan man koppla in pumpen till ett annat uttag och testa den tex i en hink med vatten?

Om pumpen är helt slut, vad tror ni denna har för pumpkapacitet? Har sökt men får ingen träff på modellen.

• Rostig dräneringspump med elkablar och slang, placerad på stenplattor. En etikett med modellinformation är synlig på pumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om någon med lika lite koll på jfb och pumpar som jag skulle råka ut för samma problem i framtiden så kan jag hälsa att det var fukt i stickkontakten i brunnen som var problemet. Elektrikern fixade det på typ 10 minuter så nu är pumpen igång igen 😊👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.