Har ett hus byggd 64 med tegelfasad och redan när vi köpte huset märkte jag att det saknades dräneringshål längst ner i stötfogar. enda hål man ser är längs upp vid takfoten som är lämnade, men inget längst ner.
i somras renoverade jag hela huset och lyfte upp alla golv och kunde se syllen och den var i väldigt bra skick.
nu till sommaren hade jag tänkt mig att putsa teglet med kalkbruk och måla med kalkfärg och undrar om man ska göra nåt åt ventilationen/ dräneringshål i fasaden kanske ta bort en till två tegel på varje sida av huset och lägga till en liten ventilationsgaller, eller ska man låta det vara som det är och hoppas att funkar i ytterligare 50 år
bifogar konstruktions ritning på hur är teglet murad
i somras renoverade jag hela huset och lyfte upp alla golv och kunde se syllen och den var i väldigt bra skick.
nu till sommaren hade jag tänkt mig att putsa teglet med kalkbruk och måla med kalkfärg och undrar om man ska göra nåt åt ventilationen/ dräneringshål i fasaden kanske ta bort en till två tegel på varje sida av huset och lägga till en liten ventilationsgaller, eller ska man låta det vara som det är och hoppas att funkar i ytterligare 50 år
bifogar konstruktions ritning på hur är teglet murad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Konstruktion av vägg - saknas ångspärr?
Fritidshus -
Köpt hus med tak bytt för 10-15 år sedan - saknas underlagspapp
Tak & Vind -
Stiga motorsåg, vad saknas för kedjespänning?
Trädgårdsmaskiner -
Behöver råd – vattenläcka i sommarstugan p.g.a. saknas takfot?
Tak & Vind -
Dräneringshål / luftningshål saknas i tegelfasad... - normalt?
Fasad