Har ett hus byggd 64 med tegelfasad och redan när vi köpte huset märkte jag att det saknades dräneringshål längst ner i stötfogar. enda hål man ser är längs upp vid takfoten som är lämnade, men inget längst ner.
i somras renoverade jag hela huset och lyfte upp alla golv och kunde se syllen och den var i väldigt bra skick.
nu till sommaren hade jag tänkt mig att putsa teglet med kalkbruk och måla med kalkfärg och undrar om man ska göra nåt åt ventilationen/ dräneringshål i fasaden kanske ta bort en till två tegel på varje sida av huset och lägga till en liten ventilationsgaller, eller ska man låta det vara som det är och hoppas att funkar i ytterligare 50 år
bifogar konstruktions ritning på hur är teglet murad
fasadtegel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill du vara säker så ser du till att luftspalten ventileras, men jag hade nog inte gjort det.
Så länge inte ventilation, isolering mm i övrigt förändras så är det nog ingen fara.

På tal om ventilationen så installerade jag förra året frånlufts aggregat nibe och kör lite undertryck i huset.

S
Kan du inte bara fräsa ur var 4e vertikal fog där nere? Känns ju bättre om spalten är ventilerad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.