För en tid sedan dränerade vi huset och allt gick väll bra förutom att markjobbet för att återställa var ett digert jobb. En kväll under våren gick en av faserna i huset och jag letade länge efter felet. Senare på kvällen upptäckte jag att en av faserna på inkommande el hade gått av eftersom jordtrycket på kabeln gjort att den dragits tillbaka.

Ringde EON samma kväll och det tog inte mer än 20-30 min så hade jag en kille här som hjälpte till att förlänga denna fas.

Min fråga: Vem tycker ni ska betala den faktura på 2000 kr som EON skickar mig för att återställa elkabeln?

Det är deras kabel fram till mätaren, men ditt arbete har ju fötstört den så då känns det rimligt att du betalar för lagningen.

Jag tycker att DU ska betala. Förstår inte hur det kan finnas funderingar på något annat.

Det jag var ute efter var: Min syn är att dräneringskillarna som utförde jobbet borde stå för kakan eftersom det är dem som ansvarar för att återställa marken runt huset.

Eon har inget med detta att göra.

När man dränerar försöker man ju lyfta kablar etc så högt som möjligt vid återfyllning, så det finns lite spelrum för att marken sätter sig. Måste dock vara väldigt svårt för en entrepenör att garantera att kabeln inte dras ner för mycket....

Är detta ett vanligt fenomen? Känns som att entreprenören borde informera om att risken finns isf. Surt när sånt här kommer som en överraskning även om 2000kr är en överkomlig summa

När vi gjorde markarbeten, parkeringsplats etc, började inte killen med minigrävaren förrän jag tagit ut elbolaget och markerat ledningarna, samt ordnat kartor från kommunen över vatten och avlopp...

kysan skrev:
När vi gjorde markarbeten, parkeringsplats etc, började inte killen med minigrävaren förrän jag tagit ut elbolaget och markerat ledningarna, samt ordnat kartor från kommunen över vatten och avlopp...
Kartor och ledningsanvisning hjälper ju tyvärr inte mot sättningar i marken.

Tänkte mer att efter kartor etc så ansåg grävaren att han gjort vad han kunde om något outförsett skulle hända. Frågade nämligen, men är beror väl på vem kanske.

kysan skrev:
Tänkte mer att efter kartor etc så ansåg grävaren att han gjort vad han kunde om något outförsett skulle hända. Frågade nämligen, men är beror väl på vem kanske.
Har inget med TS problem att göra tyvärr.
Kabeln har frilagts vid dräneringen och efter man gjort återfyllnad kan detta uppstå om jordmassor under kabel inte blivit tillräckligt komprimerade.

TS kan kan göra en framställan till grävfirman om att de betalar för dina extrakostnader, men om de nekar så är beloppet för litet att gå vidare med. Tyvärr är det i många fall svårt att få ersättning för oförutsedda händelser där tredje part blir iblandad.
Obs! nu gör jag ett antagande; Grävfirman skulle kunna hävda att de gjort arbetet kring kabeln enligt normalt förfarande men att det redan fanns problem med kabeln som gjorde att den nu gick sönder och anser att de inte är orsakande till den skada som senare uppstår. Dvs den hade redan blivit utsträckt och nedtryckt i marken innan dagens grävningar och nu blev det senaste arbetet det som gjorde att den gick av. Vilket mycket väl också kan ha varit orsaken.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.