3 789 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Dränering - Vems ansvar är det för inkommande el?
För en tid sedan dränerade vi huset och allt gick väll bra förutom att markjobbet för att återställa var ett digert jobb. En kväll under våren gick en av faserna i huset och jag letade länge efter felet. Senare på kvällen upptäckte jag att en av faserna på inkommande el hade gått av eftersom jordtrycket på kabeln gjort att den dragits tillbaka.
Ringde EON samma kväll och det tog inte mer än 20-30 min så hade jag en kille här som hjälpte till att förlänga denna fas.
Min fråga: Vem tycker ni ska betala den faktura på 2000 kr som EON skickar mig för att återställa elkabeln?
Ringde EON samma kväll och det tog inte mer än 20-30 min så hade jag en kille här som hjälpte till att förlänga denna fas.
Min fråga: Vem tycker ni ska betala den faktura på 2000 kr som EON skickar mig för att återställa elkabeln?
När man dränerar försöker man ju lyfta kablar etc så högt som möjligt vid återfyllning, så det finns lite spelrum för att marken sätter sig. Måste dock vara väldigt svårt för en entrepenör att garantera att kabeln inte dras ner för mycket....
Har inget med TS problem att göra tyvärr.kysan skrev:
Kabeln har frilagts vid dräneringen och efter man gjort återfyllnad kan detta uppstå om jordmassor under kabel inte blivit tillräckligt komprimerade.
TS kan kan göra en framställan till grävfirman om att de betalar för dina extrakostnader, men om de nekar så är beloppet för litet att gå vidare med. Tyvärr är det i många fall svårt att få ersättning för oförutsedda händelser där tredje part blir iblandad.
Obs! nu gör jag ett antagande; Grävfirman skulle kunna hävda att de gjort arbetet kring kabeln enligt normalt förfarande men att det redan fanns problem med kabeln som gjorde att den nu gick sönder och anser att de inte är orsakande till den skada som senare uppstår. Dvs den hade redan blivit utsträckt och nedtryckt i marken innan dagens grävningar och nu blev det senaste arbetet det som gjorde att den gick av. Vilket mycket väl också kan ha varit orsaken.
Klicka här för att svara