T
Hej alla kunniga,

Mitt första egna inlägg trots flitigt läsande i andra forum här. Vi har ett 50-talshus med garagenedfart. I brunnen i nedfarten finns det två rör som mynnar ut i brunnen, det ena kommer från stupröret men det andra vet vi inte riktigt vad det är men vi misstänker ett dräneringsrör, se bild. Inget som är med på avloppsritningen. Brunnen går sedan via vattenlås in under källarplatta och ansluts till övriga avlopp i huset.

Nu till problemet. Brunnen fylls på med småsten när det regnar, se bild från veckan när jag tömde brunnen. Problemet är nyupptäckt så vet inte när det sker men troligen när det kommer skyfall. Kan det vara så att när det kommer skyfall kan brunnen (225 mm) som sedan leder vattnet vidare via 102 mm avloppsrör under källarplattan inte hantera mängden vatten från både den asfalterade nedfarten och stupröret och fylls upp med vatten och in i dräneringsröret som sedan drar stenen med sig tillbaks (bara en teori).

Inga problem med att det svämmar över och rinner in i garaget i alla fall, tack och lov för det.

Avloppsrören under huset är för övrigt nyspolade då problemet upptäcktes. Sten hade fyllts upp i brunnen, letat sig förbi vattenlåset och in i avloppsrören under källaren som ställde till det rejält för spolfirman.

Har någon något liknande bekymmer? Vet någon hur man dränerade runt garagenedfarter på 50-talet? Tacksam för alla svar eller kvalificerade gissningar.

• Brunn med småsten och bubblor av vatten, två rör synliga under husets garagenedfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsbrunn fylld med småsten och skräp, tänkt att visa problemet med igensättning vid skyfall.
    Skapa konto
T
Någon som har kunskap om detta? Ytterst tacksam för svar!

Så där pass stora stenar ska ju inte kunna ta sig genom gallret som ska ligga på brunnen.

T
T Taxture skrev:
Så där pass stora stenar ska ju inte kunna ta sig genom gallret som ska ligga på brunnen.
Tack för ditt svar men stenen kommer inte från gallret utan från ett utloppsrör (som vi tror är ett dräneringsrör) inne i brunnen.

Kan det vara stenar som kommer från marken pga på ovansidan brustet rör där marken "löses" upp av forsande vatten och stenar succesivt faller ner i röret och förs vidare till din brunn

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Troligen via ledningen från stuprören. En sönderrostad eller på annat vis trasig rördel. Att själva röret skulle gå sönder låter långsökt, men kan så klart ske.
Jag gissar på en 90graders böj där stuprören går ned i marken. Gräv upp och kolla.

• Gilla
Tubie
  • Laddar…
T
Tack för att ni tar er tid att svara! :) Stupröret känns spontant hel, där rinner det klart vatten som ni ser på bild. Jag gissar på det andra röret där jag även påträffat sten innan det når brunnen, frågan är vad det är för rör. Kan det vara dräneringsrör? Har svårt att se att dräneringen skulle samla på sig så mycket vatten att det forsar och tar med sig stenar. Min teori är att brunnen fylls upp när det regnar rejält, försöker fortfarande hitta ett sådant tillfälle (dagtid + att jag ska vara hemma :) ). Men allt är spekulationer fortfarande...

Är det ett tegelrör som ansluter till brunnen?
Det kan ha frusit sönder, som går inte sönder av sig själv om det inte var dålig kvalitet från början.
Enklast är att filma in i det troliga dräneringsröret. Skadan är mest troligt nära brunnen.

T
Har bara vågat fota en gång, rädd att tappa telefonen i plurret. Ser ut så här, ser ut som tegel väl?

• Inblick i rostig, smutsig rörledning med synlig tegelliknande yta och jordrester.
    Skapa konto
Ja eller om det är ett keramiskt rör. Oavsett så ser du ju var felet är. Röret är sprucket och det ligger sand och grus inne i röret. Bara att fixa en bilmaskin och gräva fram röret och byta så långt det är trasigt

M
Ohh min spontana kommentar är att gräva upp runt hela huset, dränera om, byta brunnar. Separera stuprörsledning från dränering, separata brunnar med 70cm sandfång. Byta ut den lilla spygatten mot en aco-dränränna som klarar ett 10-års regn när löven satt igen gallret på brunnen... Eller så låter man det bara vara och hoppas på det bästa:D

• Gilla
  • Haha
Tubie och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ohh min spontana kommentar är att gräva upp runt hela huset, dränera om, byta brunnar. Separera stuprörsledning från dränering, separata brunnar med 70cm sandfång. Byta ut den lilla spygatten mot en aco-dränränna som klarar ett 10-års regn när löven satt igen gallret på brunnen... Eller så låter man det bara vara och hoppas på det bästa:D
Ja så kan man göra om man tycker om att spendera pengar på något kanske helt onödigt.

T
GoC GoC skrev:
Ja eller om det är ett keramiskt rör. Oavsett så ser du ju var felet är. Röret är sprucket och det ligger sand och grus inne i röret. Bara att fixa en bilmaskin och gräva fram röret och byta så långt det är trasigt
Ja, har sett det också. Finns lösa planer på att ta bort uppfart helt och hållet så kommer nog bara hålla koll på brunnen framöver. Tack för svaret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.