5 283 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Dränering mot sluttande berg där berg bildar badkar mot husgrund
Hej
Jag håller på med en dränering av huset. Huset är suterräng och står på berg på den högsta delen. Vid olika skeden har huset byggts och berg sprängts bort. Detta har medfört att det vid ett ställe så har det bildats ett "badkar" (3 kanter är berg och 1 är husgrund) då man har gjutit grunden direkt mot berget. Eftersom det lutar mot detta "badkar" kommer vatten att rinna hit. Det finns ingen möjlighet att såga ränna då denna del är under en utbyggnation (torpargrund).
Vad gör man åt ett sådant problem? Fyller man hålet med betong med risk att vatten blir stående mellan betong och husgrund?
Förslag på bra lösning?
Jag håller på med en dränering av huset. Huset är suterräng och står på berg på den högsta delen. Vid olika skeden har huset byggts och berg sprängts bort. Detta har medfört att det vid ett ställe så har det bildats ett "badkar" (3 kanter är berg och 1 är husgrund) då man har gjutit grunden direkt mot berget. Eftersom det lutar mot detta "badkar" kommer vatten att rinna hit. Det finns ingen möjlighet att såga ränna då denna del är under en utbyggnation (torpargrund).
Vad gör man åt ett sådant problem? Fyller man hålet med betong med risk att vatten blir stående mellan betong och husgrund?
Förslag på bra lösning?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Spontant skulle jag säga ta bort mer av berget så det är lägre än underkant på plattan. Massa jobb men ett av få sätten att inte få vatten mot grunden.
Kan ju räcka om du gör bara 1 grundare ”hål” som är lägre än grunden där allt Rinner till och som får en dränk/dräneringspump med flottör.
Kan ju räcka om du gör bara 1 grundare ”hål” som är lägre än grunden där allt Rinner till och som får en dränk/dräneringspump med flottör.
Spontant skulle jag oxå vilja ta bort mer av berget men det är 10 cm mellan berg och grund samt att grunden står på berget så det känns som att det innebär en stor risk.sir_daniel skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Går ju att öka avståndet. Risken är
Ju att du kan behöva reparera väggen.
Hos svågern var en del av långsidan ingjuten när vi nästan fått bort berget så rasade en liten bit av väggen in (gammal Krigsbetong...)
Men att göra mer plats går ju så man kan få bättre utrymme att jobba på.
Går ju att köpa med motorkap och såga kilar som man slår/bilar bort.
Annars borra och använda spräckkilar/hydraulisk spräckare är en ganska bra lösning
Hos svågern var en del av långsidan ingjuten när vi nästan fått bort berget så rasade en liten bit av väggen in (gammal Krigsbetong...)
Annars borra och använda spräckkilar/hydraulisk spräckare är en ganska bra lösning
Känns som om att det är trångt att komma åt, eller?sir_daniel skrev:
Går ju att öka avståndet. Risken är
Förhöjd fukt finns i väggar och golv. Väggarna har viss mögelpåväxt i ett begränsat område. Jag ska minimera att vatten når till detta "badkar" och sedan sätta isodrän mot väggen så att den varmare väggen torkar ur det vatten som sugs upp av sula och vägg.
Har du sett att det blir badkar där , Går det att att få riktigt torrt på berget och väggen kan du smörja tjockt med kallasfalt i grop och upp på vägg och gjuta i gropen , asfalten är fet ,så blanda i fiiin sand i den så fäster betongen rätt bra . bara så du får upp höjden
Klar det kan finnas sprickor i berget och dom kommer du inte åt
Klar det kan finnas sprickor i berget och dom kommer du inte åt
Jo, det är ett badkar. Om jag inte lyckas få stopp på tillförseln så sätter jag antingen in en pump, efter att ha gjort som du beskrev med kallasfalt och betong, alternativt "höja" botten och göra hål i den grundmur som vätter mot utsidan och ha ett dränerande rör sticka ut och samla upp vattnet från badkaret.
Hade samma grej på torpet , 20 cm mellan berg och grund , det kom in i källaren
Jag skulle iaf lägga om avloppet och gjuta nytt golv , innanför grävdes det ur och lades bross , samt lades ett flertal dränrör på insidan bort till andra ändan ( nedförsbacke ) av källaren , där blev det en stenbrunn , nu finns inget vatten i källaren
Som info så hade dom från början vetskap om att vatten kom in , så på insidan vid grunden hade dom lagt en hängrännebit som lutade mot en mindre stenbrunn
Jag skulle iaf lägga om avloppet och gjuta nytt golv , innanför grävdes det ur och lades bross , samt lades ett flertal dränrör på insidan bort till andra ändan ( nedförsbacke ) av källaren , där blev det en stenbrunn , nu finns inget vatten i källaren
Som info så hade dom från början vetskap om att vatten kom in , så på insidan vid grunden hade dom lagt en hängrännebit som lutade mot en mindre stenbrunn
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten -
Sluttande mark mot hus - vad bör man fylla upp med?
Grund & Markarbeten -
Slog av okänt rör vid dränering, vatten rinner nu mot grunden
Grund & Markarbeten -
Dränering/isolering - hål i duk in mot grunden?
Grund & Markarbeten -
Dränering: Utbyggnad med källare, sluttande berg olika nivåer på platta
Grund & Markarbeten