851 läst ·
1 svar
851 läst
1 svar
Dränera om
Jag håller på och dränerar om runt ett hus byggt 1970. Enligt alla instruktioner jag hittar ska dräneringsröret ligga på en bädd av makadam , 10cm makadam under röret har jag för mig det stod. Min fundering är, varför ska det överhuvudtaget vara makadam under röret ? Det kommer ju inte att rinna något vatten överhuvudtaget i röret innan makadamen under röret är helt fyllt med vatten. Det fanns dräneringsrör på 80-talet som var täta på undersidan för att vattnet skulle stanna och rinna i röret. Intressant att få lite synpunkter på detta.
Tanken är väl att det är lättare med fallet och även fast det låter konstigt men makadam gör väl att det rinner undan eftersom det är dränerande och det blir inte mer vatten än höjden på dräneringsröret.O Ole E skrev:Jag håller på och dränerar om runt ett hus byggt 1970. Enligt alla instruktioner jag hittar ska dräneringsröret ligga på en bädd av makadam , 10cm makadam under röret har jag för mig det stod. Min fundering är, varför ska det överhuvudtaget vara makadam under röret ? Det kommer ju inte att rinna något vatten överhuvudtaget i röret innan makadamen under röret är helt fyllt med vatten. Det fanns dräneringsrör på 80-talet som var täta på undersidan för att vattnet skulle stanna och rinna i röret. Intressant att få lite synpunkter på detta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bör jag dränera (om?) längs min krypgrund då uppfarten görs om
Grund & Markarbeten -
Måste man dränera om huset?
Grund & Markarbeten -
Behöver jag dränera om jag inte har problem?
Grund & Markarbeten -
Dränera eller inte? Hus från 1906 med källare i område med sandgrund
Grund & Markarbeten -
Dränera om hus i förebyggande syfte?
Grund & Markarbeten