Dragning ventilation kök

515 läst  14 svar

1. E
    Medlem Nivå 7
    Hej

Behöver hjälp med hur man ska göra vid omdragning av imkanal till köksfläkt.

Tänker mig att jag använder 3 st 90 graders böjar och drar utanpåliggande fram till ny position. Som syns på bilden kommer översta delen på väggskåpen till köket ha ett utrymme på 160 mm.

Nuvarande rör är 130mm i diameter. Isolering runt imkanal ska ju vara 30mm. Jag tänker att det blir lite tajt men vad man skulle kunna göra tänker jag är att fräsa ur lite i gipsskivan i taket. Ovanför kök ska vi ändå ha täcklister så hur det ser ut där bakom är oviktigt.

2. Cruzze
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Vad är det ovanför taket? Övervåning eller vind?
    /Cruzze

3. E
    Medlem Nivå 7
    Tyvärr övervåning med nylagd golv.

Två gipsskivor, den. där befintligt rör sticker ut och den.. där lampan är kan jag offra och ta bort helt. Kan man kanske riva ut isolering nerifrån och dra över/ förbi takreglarna?

Tanken med utanpåliggande är att minimera arbetsinsatsen men jag har läst mig till att 90 graders böjar minimerar effekten.

Vi har valt en köksfläkt med inbyggd kolfilterfläkt så detta är ifall den kolfilterfläkten är dålig så finns en anslutning att använda.

4. E
    Medlem Nivå 7
    Ett tillägg, drar man det snett tvärsöver så minskar man på antalet 90 gradare.

5. Cruzze
    Medlem Nivå 2
    Funderingen var bara om det var vind ovanför och då ångspärr.
    Får blotta min okunskap om imkanaler men behöver det vara fullisolering runt röret i samma rum? Jämför med kamin där isoleringen successivt ökas uppåt genom rummen.
    Skulle göra som du ritat i bilden och tagit bort lite isolering på ovan- och underdel av röret så det bygger 160 mm. Tänker att takgipsskivan och skåpens överplan också fungerar som isolering.
    /Cruzze

6. E
    Medlem Nivå 7
    Tack för svar. Vi får ju med köket även en sån flexibel slang. Har också tänkt i banor om det verkligen måste vara fullisolerat mellan tak och överskåp. Enklast om man bara kunde använda det flexrör man får med. Då blir det smidigt iaf. Hittar inte nånstans regler kring just detta med var isoleringen får "sluta".

7. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Jo men isoleringen ska egentligen börja utanför brandcellen (i det här fallet köket). Dvs i princip där nuvarande spirorör går genom takgipsen. Däremot funderar jag på rengöring. Egentligen borde du väl ha rensluckor vid 90-gradarna för att möjliggöra detta?

• Laddar…
  8. E
    Medlem Nivå 7
    Ni är snabba med svar, det uppskattas. Vad jag kan se finns ingen lucka nu vid 90 gradaren och för att blotta det som syns nu fick man demontera typ hela fläkten. Har sett någon renslucka uppe i krypvinden där jag sett ventilstionsrör med denna typ av isolering runt. Mycket trångt är det där dock.
    Det borde väl räcka kanske?

9. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Kanske hjälper renslucka i övre delen lite, räcker gör den nog inte. Med tre 90-gradare inom 1,5 meter kanal blir det nog tyvärr svårt att:
    A rengöra den biten av kanalen.
    B undvika ordentligt tryckfall.
    Slang blir kanske lite bättre tryckfallsmässigt men typ ännu värre att rengöra än en fast kanal utan rensluckor då den rör på sig vad jag förstått.

10. E
    Medlem Nivå 7
    Kontaktade en lokal ventilationsfirma idag. Det blir 2 st 90 böjar med ett rör emellan och en renslucka nära böjen.

Glömde fråga hur dessa kopplas ihop. Är det med sådan skarvmuff och sedan aluminiumtejp + slangklämma?
    30 mm nätmatta runt hela kalaset blir det också.

• Laddar…
  11. E
    Medlem Nivå 7
    Finns visst inga genvägar. Rör inklusive isolering får inte plats mellan skåp och tak. Bara o riva på.

Tänker det får bli en 45 graders böj inåt väggen och en 90 ner från taket där jag rivit upp gipset.

Vet ni om det även då behövs en renslucka nånstans i närheten? Vid takanslutningen tänker jag blir kf slang från fläkten med slangklämma så man kommer åt den vägen för att rensa.

12. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Hur ska du komma in med en 45-gradare från det vertikala röret till väggen längs taket? Menar du en 90-gradare PLUS en 45-gradare? I alla fall behövs nog renslucka där. Ett tips är att då köra på en t-korsning istället för 90-gradaren och sätta en ändplugg som man kan rensa igenom.

13. P
    Medlem · Nivå 4
    Du ska antingen skruva skarvarna med korta plåtskruv eller popnita. Vanligtvis så är det nippel (går in i röret) i bägge ändar av böjarna.
    Jag håller med om att ett T-rör direkt där det kommer ner så får du rensluckan på "köpet" fast det beror ju också på om du vill ha en lucka där i ditt nya tak..

14. E
    Medlem Nivå 7
    Förstår att bilden är missvisande. Här är en ny bild. All dragning sker ovanför taket därav bortriven takgips och ett nytt hål.

Enl lokala sotaren var det ok att sätta fast alla rördelar med slangklämma och nätmatta runt hela kalaset som är ovanför taket och till nedre kanten av takgipsskivan.

Så det blir totalt en 45 graders böj, 700mm rak och en 90 graders för att komma ner igenom tak.

15. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Men då blir det ju bra med ett t-rör och en inspektionslucka där det gamla röret kommer ned genom taket.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: