Byggahus.se

Dragning vattenburet själv

1. pandalus
    Besserwisser · Södermanland · 393 inlägg

pandalus

Besserwisser
    Nu har jag ruttnat på rörisar och deras ockerpriser, dom tror typ att dom är nasaastronauter och vill debitera efter det.Nu blire o dra rör själv och koppla så långt det går, någon annan som gjort och några tips längs vägen? Hur tjocka rör ska man ha?

2. K
    Självbyggare · Skåne · 2 576 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Är det golvvärme eller radiatorer?

3. pandalus

pandalus

Besserwisser
    Radiatorer gamla sorten och vi ska ha utanpåliggande typ överallt.Ingen golvvärme.

4. D
    Besserwisser · E · 18 005 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det beror ju på vilket flöde man behöver. Vilket beror på vilka temperaturer man dimentionerar för, och vilken effekt man behöver. Det finns en del tabeller och diagram att hitta om man söker.

5. K

Kallebo

Självbyggare
    Värmepumpsforum har flera bra guider. Jag är på gång att koppla mitt själv men kör med dold dragning. Tänker att svårigheterna ligger i att få det snyggt snarare än att få det att fungera

• Laddar…
  6. pandalus

pandalus

Besserwisser
    Kan man ha ett slutet system som man kan fylla på, så man inte behöver ha vattenberedare ihopkopplad med den?

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 917 inlägg

useless

Lök.
    Varmvattenberedaren och värmesystemet är två skilda saker som inte har något beroende till varandra (förutom att dom brukar dela värmekälla). Jag tror du behöver sätta dig in i den övergripande systemstrukturen och funktionen innan du börjar fundera på dimensioneringen.
    Vad ska du ha för värmekälla?

• Laddar…
  8. pandalus

pandalus

Besserwisser
    Ska ha luft vatten.. jo sambon har mer koll än jag har så han har koll på övergripande systemstrukturen, så nyfiken bara så måste ju fråga lite

9. K

Kallebo

Självbyggare
    Man kan koppla luft-vatten direkt till en sluten radiatorkrets, men ni skulle ju tjäna mer på att ha det kopplat till en ackumulatortank där ni även tar varmvattnet.

10. K

Kallebo

Självbyggare
    Men kan man ha en sluten krets som tar värmen via en extern växlare om man inte vill att allt vatten i tanken ska dra runt?

Eller är poängen med att koppla radiatorer direkt på tanken att rost och skit ska sjunka undan i tanken och på så sätt självrena systemet?

11. useless

useless

Lök.
    Ska man bygga en luft/vatten-anläggning från början så är det bäst att använda dom elpannor som är avsedda att koppla till den värmepump man väljer. Problemet med värmepumpar är att dom får sämre verkningsgrad ju högre temperatur dom jobbar med, så det lönar sig aldrig att värma en stor tank och ackumulera värme.

Den normala konstruktionen är att värmepumpen via en växelventil antingen värmer värmesystemet eller varmvattenberedaren. Sen finns det lite olika varianter för hur man kopplar in elpatroner och annat.

Dom gånger man använder acktank, extra värmeväxlare, etc är när dom prylarna redan finns på plats och man vill återanvända dom (och kanske behålla möjligheten att elda med ved).

12. K

Kallebo

Självbyggare
    Fast samtidigt är verkningsgraden högre med högre temp så kan man ackumulera värme under en varm dag inför en kall natt borde det väl vara bra.

Sen har vi ju komfortaspekten där man vill låta lv-pumpen surra under arbetstid för att inte störa när man ska sova

Med stor tank tänker jag mig runt 300 liter med solslinga och genomströmningsberedande av varmvatten

13. useless

useless

Lök.
    300 liter räcker inte för att ackumulera värme i någon större uträckning. Dessutom måste vattnet i tanken vara betydligt varmare än vad man förväntas behöva under natten - Annars kommer det ju att bli för kallt på en gång, vilket ger ännu sämre verkningsgrad och risk att man bara kör på elpatron.

14. K

Kallebo

Självbyggare
    Okej, så 300 liter är mer att se som en arbetstank än en ackumulator.. färre starter på natten ska man inte räkna med. För solen skull skulle man kunna sätta fler tankar i serie att använda på sommaren?

15. pandalus

pandalus

Besserwisser
    Jag tänkte ha pumpen och sedan elpatron som går in när den inte pallar med.

Första prio är att koppla in vattenburet och senare skede att jaga ekonomi i det.

För mig personligen är det inte att jag tror att man gör nån värsta besparing på det, snarare att jag betalar gärna lika mycket som nu i el bara man slipper dom där jekla elelementen :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.