Byggahus.se
Sitter här och funderar över en framtida installation av kamin. Inte aktuellt på ett antal år men alltid roligt att planera lite. Jag skulle vilja ha en kamin i vardagsrummet Problemet är att skorstenen är ca 2 meter från tilltänkt plats. Har gjort en väldigt snabb ritning i paint på hur det ser ut och vart jag vill ha kaminen i sådana fall. Är detta bara att glömma?

Tanken är att dra rökröret genom väggen och ca 2 meter genom "trapphuset" för att där ansluta i skorstenen. Men det kanske är helt kört att göra så och kanske inget sotaren gillar? Där kommer bli lutning uppåt på rökröret hela vägen.

• Skorsten.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FRS05 skrev:
Sitter här och funderar över en framtida installation av kamin. Inte aktuellt på ett antal år men alltid roligt att planera lite. Jag skulle vilja ha en kamin i vardagsrummet Problemet är att skorstenen är ca 2 meter från tilltänkt plats. Har gjort en väldigt snabb ritning i paint på hur det ser ut och vart jag vill ha kaminen i sådana fall. Är detta bara att glömma?

Tanken är att dra rökröret genom väggen och ca 2 meter genom "trapphuset" för att där ansluta i skorstenen. Men det kanske är helt kört att göra så och kanske inget sotaren gillar? Där kommer bli lutning uppåt på rökröret hela vägen.

Det är svårt att avgöra vilken lutning du kommer att få.
Att avståndet är två meter är inget hinder, bäst är att fråga sotaren hur de vill ha det, de vet gällande regler.

Mvh P-A

Visst går det.Kan bli svårt att tända. Kan du toppansluta kaminen och förlägga röret vid innertak går det lättare att få upp drag i pipan. I värsta fall är lösningen skorstensfläkt.

Reglerna hittar du i boverkets byggregler, kapitel 5.4.
http://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-5

Egentligen sammanfattar det första stycket, 5.41 ganska väl vad som gäller:
5:41 Allmänt Byggnader och fasta installationer ska utformas med tillfredställande skydd mot uppkomst av brand. Temperaturen på ytan av närbelägna byggnadsdelar och fast inredning av brännbart material får inte bli så hög att materialet kan antända. (BFS 2011:26).
Saker du behöver ta i extra beaktande för en icke vertikal kanal kan vara följande:
5:4254 Vertikal riktning Skorstenars samt rök- och avgaskanalers avvikelse från vertikal riktning får inte påverka brandsäkerheten eller skorstenens funktion. (BFS 2011:26).

Allmänt råd Rök- och avgaskanaler bör utformas så att effekten av värmerörelser beaktas. (BFS 2011:26).
Det finns alltså inget hinder för kanaler som går i annan riktning än vertikalt, bara man tar hänsyn till det vid konstruktionen.

5:4252 Belastningar Vid utformning ska skorstenens egenvikt, yttre belastning och temperaturpåverkan på byggmaterialens egenskaper beaktas. (BFS 2011:26).
Betänk att röret kommer vilja böja sig, och att hållfastheten kommer påverkas avsevärt på grund av värmen, både vid normal eldning och eventuell soteld.

5:428 Rensning och inspektion Eldstäder, rök- och avgaskanaler ska vara åtkomliga för rensning, kontroll och inspektion utan olägenhet. Rensluckor ska utformas i material som inte kan antändas och som tål temperaturvariationer samt korrosion. (BFS 2011:26).

Allmänt råd Förbränningskammare, askrum, förbindelsekanaler, rök- och avgaskanaler bör kunna rensas med vanliga sotningsredskap. Rensluckor bör sluta tätt och utformas i material i lägst klass A2-s1,d0. Vid behov bör rensluckor reglas för att undvika att de öppnas vid övertryck i kanalen. Rensluckor bör inte finnas i utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt eller i garage. Om rensluckor placeras i utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt eller explosiva gaser kan bildas bör täthet, yttemperatur, skydd mot ofrivillig öppning och barnsäkerhet särskilt beaktas. Regler om driftutrymmen finns även i avsnitt 3:4. (BFS 2011:26).
Du bör alltså ordna någon form av renslucka där den horisontella kanalen ansluter till den vertikala.

Oavsett vad sotaren säger så är det du som byggherre som är ansvarig för att följa Plan och bygglagen och du som fastighetsägare som är skyldig att följa Lag om skydd mot olyckor med avseende på skäligt brandskydd. Det går alltså inte att säga att "sotaren godkände det". Sotaren får heller inte hitta på egna regler, utan det är Plan och bygglagen som gäller, och hur den ska tolkas hittar du i Boverkets byggregler. Har du följt dessa regler så ska din installation bli godkänd.

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Många firmor tar ingen avgift för att räkna på ditt problem. Ta med ritningar och bilder till närmsta återförsäljare så kan du be om en offert. Då får du med största sannolikhet också veta om det är möjligt eller inte!

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag gör som så att när det beger sig med kamin så kollar jag med återförsäljaren först. Det är som sagt gratis och denna kanske kommer på en smartare lösning än mig. Sen presenterar jag planen för sotaren och ser vad han säger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.