285 läst · 3 svar
285 läst
3 svar
Dragning el/kablar Eksjöhus Kvadraten
Denna fråga riktar sig förmodligen till de som har kunskap om Eksjöhus Kvadraten.
På övervåningen finns det två kattvindar. Jag har inkommande El och kablar i den ena kattvinden. Jag vill få över dessa kablar till den andra kattvinden. Jag undrar om det finns rör till exempel under golvet på övervåningen som går mellan de två olika kattvindarna?
Är det någon som har kunskap om detta? Jag har kontaktat tillverkaren, men de har inte svarat tillbaka. Det vore skönt att slippa att dra dessa kablar genom de befintliga rummen.
På övervåningen finns det två kattvindar. Jag har inkommande El och kablar i den ena kattvinden. Jag vill få över dessa kablar till den andra kattvinden. Jag undrar om det finns rör till exempel under golvet på övervåningen som går mellan de två olika kattvindarna?
Är det någon som har kunskap om detta? Jag har kontaktat tillverkaren, men de har inte svarat tillbaka. Det vore skönt att slippa att dra dessa kablar genom de befintliga rummen.
Hej!
Svarar rent generellt på hus likt Eksjöhus (storblock).
Leverantören drar inte elen på plats eller i fabrik, det görs av entreprenören. Så om inte tidigare kund har förberett dragning mellan kattvindarna så finns det inga tomrör från fabrik för en sådan installation.
Lättast är väl att mata från kattvind, upp till vinden och sedan ned på andra sidan? Dvs gå över alla rummen?
Leverantören drar inte elen på plats eller i fabrik, det görs av entreprenören. Så om inte tidigare kund har förberett dragning mellan kattvindarna så finns det inga tomrör från fabrik för en sådan installation.
Lättast är väl att mata från kattvind, upp till vinden och sedan ned på andra sidan? Dvs gå över alla rummen?
Tack för återkoppling, det var till stor hjälp för att jag ska komma vidare Har du möjligen någon kunskap gällande om det är "fritt" mellan kattvind/vind och det bara är att trycka upp ett VP-rör i skarven mellan katvind/tak längst med isoleringen på insidan av taket?H Hussäljare_ skrev:Hej!
Normalt gör man den dragningen för alla el-rör efter man isolerat taket och satt upp reglarna men innan man påbörjar själva inredningen med gipsskivor och innertak på övervåningen. Utrymmet mellan isoleringens insida och innertakets utsida är litet och det är risk för att det snabbt tar stopp även om man använder gamla ganska styva VP-rör.
Liknande trådar
-
Dragning av rör/kablar mellan acktank och värmepum?
Värmepumpar -
Kabeldragning med tp kablar i befintligt vp rör.
Teknik -
Kabeldragning - Vägglampa uttag eller kablar?
El -
Gammal kabeldragning - Vad står kablarnas färg för?
Frågor och svar om el och teknik -
Dra nya elkablar till uttag/lampor på vinden? Samt hur fördela elen vid nydragning?
El