Byggahus.se

Dragning av nätverkskabel nybörjare

5k läst  97 svar

1. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Det roliga var just ditt argument med gamla kablar :) Det skrek desperation lång väg. Jag hoppas att du backar från den hållningen.

Så ett strömavbrott ställer inte till det för de som inte kör UPS på sina ubiquity prylar? ;)

Man skall inte lita så mycket på Google. Det går utmärkt att köra över olika faser, grendosor utan filter, osv.

Ja, så är det med allt; när det kommer någonting nytt så uppgraderar vi till någonting bättre/snabbare/xxxxx.
    Det är ett intressant fenomen att de som inte har någon egen erfarenhet är de som skramlar mest om saker.

Ja, det är ju en smidig lösning, men kanske inte en som alla kan anamma.
    Din setup har kostat långt mer än 1000-1200 om du skall ha andra/fler funktion er och säkerhet än homeplug. För att övervinna de "problem" du ställer upp så behöver du UPS, router, ha satt rör i väggarna, kablage och kontakter, samt infällda LAN-uttag. Jag skulle snarare tro att du landar på närmare 3 kkr, och då är det de absolut billigaste ubiquity-prylarna.

2. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Jag vill nog att du lägger fram källor som påvisar att det inte skulle vara lika bra som cat. Felkontroll sker, osv precis som vid cat.

Exakt. Det går precis lika bra som att köra över cat. Nackdelen med taggtråd är bara att du väldigt enkelt kan avlyssna det. Det är inte riktigt lika enkelt med elnätet. Det är lika enkelt att avlyssna elnätet som det är att avlyssna cat. I båda fallen måste du ha tillgång till uttag.

3. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Därav skrev jag att de problemen jag listade kanske var lösta. Nej, jag står fast vid att jag inte skulle förlita mitt nätverk på gammal elinstallation gjord för 50år sedan när det var ett minimalt jobb och kostnad för mig att ordna fasta infällda uttag. Svårt att förstå?

Sen har jag inte ens nämt något om att jag har ubiquity prylar. Så nej, kostnaden är inte högre än 1500:-. 250 för switch, 300 för patchpanel, ~250kr för kabel och slang. Uttagen minns jag inte. Säg en 150kr styck. Patchkablar mellan switch och panel kostade 20kr styck. Rotdosor för 30kr styck.

4. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
  5. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Du får googla själv om du vill ha siffror men enkelt uttryckt så kan Powerline AV2 aldrig slå Ethernet av ett väldigt enkelt skäl. Det är en alla-till-allaförbindelse precis som WiFi. Ethernet är punkt till punkt. Således delar alla i ett Powerlinenätverk på tillgänglig bandbredd. Åldern på kablaget är ointressant.

Om detta är ett problem beror på hur man använder sitt nätverk.

Att ta upp avlyssningsaspekten är larvigt. Det är till att börja med betydligt lättare att avlyssna Powerline än ethernet och man behöver inget uttag i något av fallen. Det är dessutom helt ointressant i de flesta fall eftersom det är lättare att ta sig in via WiFi som garanterat finns också. För en hemanvändare är inget av detta ett problem. För en användare som har behov av strikt röjningsskydd så är det fiber som gäller.

6. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Nej, jag har absolut inte svårt att förstå :) Det är dock intressant att du på allvar tror att ålder på kablar är relevant :) Jag tror inte det är förståelsesvårigheter, utan helt enkelt en kunskapslucka. Så länge elen funkar, så länge kan du överföra data i nära nog exakt samma hastighet som när kopparn var ny. En kabel tar inte slut på det sätt du antyder.
    Absolut var ju det en jättebra lösning för dig. Jag köper det, men den är inte så generell att den går att applicera på allas situation.

Och med det upplägget så är du EXAKT lika känslig för strömavbrott som en homepluglösning.
    Nej, det är sant. My bad.

7. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Riktigt så funkar det inte i en seriös diskussion. Det du hävdar måste du ha belägg för, annars är det rappakalja.
    Jag har lagt upp artikel med mätningar och test av olika homeplugs. Det är ju portarna i router/switch som är begränsande iom mbit eller Gbit standarder.

Såklart tar bovarna wifi om det finns. Och ja, det finns i 9,9 av 10 hem.

Precis som att säkerheten inte är riktigt relevant för hemmabruk, så är inte heller ett nätverk som alltid levererar på 99,9 % av maxhastigheten som switchar och routrar klarar av. Det är ju liksom det som är mitt argument genom tråden :) Det är inte försvarbart att dra nätverksuttag till höger och vänster om man inte har ett egenintresse av det. Homeplug och wifi fungerar tillräckligt bra, stabilt och smidigt för de flesta av oss. I synnerhet för en nybörjare.

8. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Jag har väl inte antytt att kabeln skulle ta slut? Nu menar jag allt som har med elen att göra. Eluttag som är gamla och slitna, lite glapp någonstans osv. Det var du som började raljera över olika kablar och hur länge de minsann använts. När jag skrev gamla kablar, menade jag gamla installationer. Så det blev nog ett smärre missförstånd.

Nej, min lösning är inte generell. Inte antytt det heller. Ingen lösning är såpass bred och generell att den kan appliceras på alla.

Nej, jag vet. Blir det strömavbrott så går nätet ner. Ganska så medveten om det. Jag menade bara på vad folk har upplevt när strömmen kommit tillbaka.

9. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Jo, det kan utan vidare fungera så i en seriös diskussion. Det du påstår går nämligen emot vad hela branschen redan vet. Om man har möjlighet att välja så väljer man ethernet. Varför tror du att all utrustning kommer med ethernetportar och inte har en powerlinemodul direkt i sin PSU?

I den länken du själv lägger upp så kommenteras det specifikt att hastigheten alltid kommer bero på lokala faktorer. Det gör den inte med ethernet (om du inte gör grava fel vid installationen).

Om man sedan behöver de hastigheter som är möjliga är en annan fråga. De flesta klarar sig sannolikt utmärkt med WiFi, möjligen med en kabel till en HTPC eller TV eller så. Jag gör det inte.

• Laddar…
  10. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Men det är ju samma sak där! Om uttaget fungerar när du kopplar in dammsugaren i det, så fungerar det för homeplug! Det gäller HELA elinstallationen. Nu undrar jag om detta är svårt att förstå? Eller du har erfarenhet av att folk brukar ha en massa uttag som inte fungerar i sina hem?

Jo...homeplug är några nog en generell lösning. Wifi är också nära nog en generell lösning. Kombinera de två, så ja...då är man hemma. Det kommer säkert nya och än bättre lösningar med tiden, men i skrivande stund för hushåll, så är dessa lösningar VÄLDIGT generella.

Jaså? Jag har aldrig varit med om att de har tappat varandra efter ett strömavbrott. Jag har ca 7-8 års erfarenhet av homeplug. Det finns skit produkter inom allt, kanske är de du hört om problemen just sådana.

11. A
    Medlem · Nivå 18
    Om jag ska dumma mig lite, se det med ;), så idag med switchar är det så men tidigare med koax (10Base2 och 5) och hubbar var det ofta delad media även med trådat.:cool:

Men idag använder jag det som fungerar om det sedan är kabel, trådlöst från router, extra AP, repeater, Homeplug, etc, har inte så stor betydelse.

12. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Ja? Vi pratar väl ändå om en installation som görs idag. Om du ska ta upp saker som de var för många år sedan så kan du väl jämföra med dåvarande powerlinestandard.

13. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Nej. Verkligen inte. Du får nog kolla upp lite om diskussioner.
    Du blandar ihop standard med bevisföring. Det används tex bnc-kontakter lite varstans också.

Så du menar att om du har en dator kopplad till en switch och båda har märkningen 100 mbit/s, så är de KONSTANT kopplade och överför ALLTID i 100 mbit/s? Då kan jag säga att du har gravt fel. Hastigheten varierar/svajar, och beror också på omständigheterna.

Nu blev jag nyfiken. Vad glr/har du som gör så att du inte skulle klara dig med gbit-koppling?

Redigerat 18 maj 17:13
  14. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Vartenda modem som skall kopplas till comhem har koax. Idag.

15. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Suck.... Vad trött jag blir. Jag har inget intresse av att googla fram mätdata för olika powerlineadapters åt dig. Principen är dock att de delar på transmissionsmediat (elkablarna i väggarna) eftersom dessa sitter ihop. Således är hastigheten som anges den maximala hastigheten för samtliga anslutna enheter tillsammans. GbE är punkt-till-punkt och så länge man har en någorlunda modern switch med ett rimligt bakplan så kommer denna hastighet kunna levereras till samtliga anslutna enheter, samtidigt. Om en enhet strömmar från en annan (t.ex. Server till desktop) och en annan strömmar från internet (t.ex. Chromecast) så får dessa separat kapacitet i nätet. Ja, för saker som ska gå ut på internet kommer kapaciteten begränsas av den uppkopplingen men internt i nätet kan enheterna få full hastighet mellan varandra. För min egen del kör jag flera servrar med olika användningsområden.

En 100 Mbps-länk kommer klara av att föra över just 100 Mbps nästan konstant. Vanligen begränsas den av ändutrustningen. Samma med en Gbps-länk. Ofta är det hårddiskar i ändarna som begränsar större överföringar.

Problemet när alla delar nät är dock att responstiden förlängs pga alla paket som skickas hit och dit samt att man får kollisioner och retransmissioner. Det blir laggigt, speciellt när någon kör en stor filöverföring. Detta kan hanteras med QoS i någon mån men då är vi en bit ifrån nybörjargrejer.

Ärligt talat, vem bryr sig om BNC-kontakter i andra applikationer, eller ens i denna? Vem bryr sig om ComHem och deras gamla Coaxnät med DOCSIS 3? Det har ingen bäring på denna diskussion. Att ComHem försöker använda deras befintliga nät är logiskt, de vill ha så mycket ROI som möjligt på det. Att teknologin är underlägsen t.ex. fiber eller ethernet är irrelevant för den diskussionen.

Om man nu är helt oförmögen att installera ethernetkablage i sin bostad så kanske powerline är ett alternativ för en enstaka länk. Själv är jag det inte.