Byggahus.se

Dragning av nätverkskabel nybörjare

5k läst  97 svar

1. P
    Medlem Nivå 3
    Det är inte svårare än något annat. Du kopplar in allt och allt är igång av sig självt. Dock har du möjligheten att konfigurera om du vill / managera.

Vill du ha bra pålitliga säkra saker så är ubiquiti rätt väg. Det finns andra prylar som funkar med men de kan jag inte gå i god för själv.

2. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Och jag undrar fortfarande: varför krångla till det mer än nödvändigt? Homeplug med wifi-extender, kostar under 800 spänn, och du har gigabit över LAN och 500 Mbit trådlöst över 5 GHz och 400 Mbit över 2.4 GHz. Du får sömlöst trådlöst nätverk och LAN-port där extender sätt. Jag förstår inte varför det skall krånglas med mediaskåp, prylar som kostar det 10-dubbla, osv.

3. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    För att vissa vill ha trådat till stationära prylar. Strömma 4K film från nasen över trådlöst. Nja, nej tack.

4. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Du har ingen aning om vad homeplug är och hur det funkar va? Det kan inte bli så mycket mer trådat än att köra över homeplug... Det är ju bara att placera extendern med LAN-porten nära uppspelaren och huvudenheten där router och nas står.

5. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Homeplug räknas iallafall inte som trådat.

6. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Vidare är det bara att köpa till fler pluggar om man vill ha fler LAN-portar och placera dem på lämpligt ställe vid prylarna, och där finns alltid ett lämpligt ställe eftersom prylarna behöver ström. Det kan inte bli mer skalbar och effektivt än så. Att dra cat och sätta LAN-portar är ju stelt och oflexibelt. Vad gör du om du vill flytta en pryl till ett ställe där det inte finns en LAN-port?

7. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Jo, det har jag. Att förlita mig på gamla elkablar i väggen, nej tack.

8. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Jaså? Var då?

9. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Hahaha! Byter du ut dina hårstråstunna cat-kablar då? De blir också "gamla" :) Du får gärna förklara vad problemet skulle vara med dataöverföring i en gammal kabel som klarar av att leverera 230 V och 6-10 A. Hur menar du att en för ström fungerande kabel inte skulle klara av lite data på några få volt och milli ampere?

Koppar är koppar är koppar, liksom.

10. J
    Medlem · Nivå 9
    Om jag får bryta in ... Får hålla med Kenneth ovan. Rent branschtekniskt är inte homeplug trådat hur mycket koppar det än går över. För vissa fungerar det kanon, och det är bara att gratulera och visst man byter inte ut ett vinnande lag. Dock är det så att protokollmässigt är homeplug/powerline wifi över koppar med samma problem man får med fluktuation av bandbredd, delay, omsändningar etc och detta sammantaget gör att det inte är lika stabilt som tex ethernet. Det är begränsningar som man inte kan bortse ifrån. Men åter igen. Funkar det för de krav du har så kör naturligtvis vidare på det.

11. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Twisted pair är twisted pair. Impedansmatchning är också något som är relevant.

Ja, det går att flytta data över elnätet och det finns en (flera egentligen) standarder för det. Det är dock inte lika bra som Cat 6 TP-kabel. Om det är det enda som är görbart så är det kanske bättre än trådlöst men jag skulle inte satsa på det om jag hade alternativ.

Det går att köra ethernet över taggtråd också men det innebär inte att det är en bra idé.

• Laddar…
  12. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Om du nu vet vad homeplug är, varför argumenterade du då med att man inte vill streama 4K-film trådlöst?

Vidare om "gamla kablar"; du är medveten om att fran till när fiber började dras, så gick ALL internettrafik i "gamla kablar" va? Det kallades isdn och ADSL. Där kan vi snacka om gamla kablar och tunna sådana. Det funkade utmärkt. Samma sak gäller ju alla som bor i comhem-hus, där datan går i kabeltvkablar. Vad är problemet med det?

Det är sin sak att man har ett intresse för nätverksteknologier och tillhörande prylar, men det finns LÅNGT enklare, effektivare och smidigare lösningar än att ha ett serverrum/-skåp. Det är en innördads lösning, det är inte en lösning för standardanvändare. TS har deklarerat att han är nybörjare, då kanske det är vettigt att inte leda in honom på prylar som kräver en ganska stor mängd förkunskaper, och som dessutom låser honom till att dra en massa kabel som egentligen inte behövs.

13. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Förstår inte vad som var roligt? Förklara gärna.

Klart de blir gamla. Blir de såpass gamla att det börjar märkas på hastigheten och driften så byts dom ut.

Olika säkringar/faser. Enligt Google är det inte att föredra. En av sakerna. En annan sak är att strömavbrott KAN ställa till det, och att homeplugsen har svårt att hitta varandra igen. Eller att folk nämner ifall belastningen på fasen blir ”hög” så går hastigheten ner. Bekanta kör med homeplugs. De är sådär nöjda. Deras grabb är inte nöjd. Av någon anledning skenar svarstiden på kvällen när familjen lagar mat. De har haft elektriker ute som försökt, de har bytt homeplugs men det hjälper inte. Nu kan detta vara ”löst” i nyare och dyrare produkter men tillåt mig att tveka inför homeplugs.

Och min utrustning har inte kostat 10ggr mer än homeplugs för 800kr. Nu är den inte utbyggd för hela huset än, men för våra nuvarande behov har det inte kostat mer än 1000-1500:-. Har då slang och kabel kvar för iaf 6uttag, och vi har en vind där vi drar allt. Minimalt jobb för en driftsäker lösning.

14. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Absolut och helt sant. I stand corrected. Dock skall vi också ha med i åtande att det inte är en datacentral de flesta av oss har hemma, så de fluktuationer och störni gar som eventuellt kan uppstå, knappast påverkar den användning av nätet som ett "vanligt" hushåll har.

• Laddar…
  15. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Vänta, va?

Jag är inte intresserad av nätverk, inte mer än till den grad att jag vill ha ett stabilt och driftsäkert hemmanätverk som enkelt kan byggas ut. Jag är också ganska så mycket nybörjare.

Kan förstå enkelheten med homeplugs men vad jag läst och sett hitintills är det ganska mycket chansning. Antigen funkar det tillfredsställande eller så gör det inte det, som med våra bekanta som lagt ganska mycket pengar och deras nätverk via homeplugs är fortfarande inte tillfredsställande.