Dragning av nätverkskabel nybörjare

3k läst  81 svar

1. D
    Medlem Nivå 2
    Får snart bredband, äntligen och funderar på hur jag bäst drar nätverkskabel I huset? Mediaomvandlaren kommer sitta i ett sovrum och jag funderar på att att dra sladd istället för de befintliga antennkablarna. Jag jag från Mediaomvandlaren koppla in en nätverkssladd i ett uttag för att placera routern i ett annat rum? Måste jag ha någon form av patch panel om jag vill ha uttag i fler rum?

2. Z
    Medlem Nivå 8
    Om du ska ha nätverksuttag i flera rum måste dessa kablar leda till stället där du tänker ha din router och/eller switch. (Brukar kallas ’medieskåp)

Man brukar göra som du säger, dra en nätverkskabel från medieomvandlaren till medieskåpet. Där har man sedan router, switch, NAS eller vad man nu behöver.

Observera:

1. vill du kolla på TV via fibern (alltså inte Youtube utan TV) bör du dra två separata kablar från mediaomvandlaren. Uttag 2 är ofta öronmärkt för IP-TV

2. Gamla Koaxkablar är jävliga att dra ur från VP-rör. De är tjocka och stela och ofta slutar det med att de går av och förstör VP-röret. Jag körde in en draglina bredvid koaxen och drog en nätverkskabel bredvid.

• Laddar…
  3. Z
    Medlem Nivå 8
    P.S. Patchpanel i ’mediaskåpet’ är inte nödvändighet. Men det underlättar felsökning, omkoppling och gör allt prydligare. Det går dock att bara terminera kablar med uttag och köra dem direkt in i switchen...

4. D
    Medlem Nivå 2
    Så man kan nyttja ett vp rör och byta ut det gamla antennuttaget för att montera ett nätverksuttag och genom det "flytta" vilket rum routerna/switchen ska stå?

Bra tips med iptv, trodden den kunde kopplas via router.

5. D
    Medlem Nivå 2
    Placeras medieskåpet oftast i elskåpet? Egentligen är det bara till vardagsrummet jag vill ha kablarna till. Det mesta går sedan trådlöst. Måste man koppla ett nätverksuttag som en ingång om man vill dra kabeln där eller kopplad de som vanligt (uttag)?

6. Z
    Medlem Nivå 8
    Du kan ha ’mediaskåpet’ vart du vill. Det är ingen tvång att ha mediaskåp eller ens uttag i väggen. Du skulle kunna dra en kabel mellan mediaomvandlaren i sovrummet och routern i vardagsrummet (eller där du vill ha den).

Men om det finns befintliga VP-rör med koax mellan dessa rum underlättar det kabeldragningen. Observera dock att koax kan vara svår att dra ur...

7. Z
    Medlem Nivå 8
    Angående hur man ’kopplar’ uttagen: om du kan få igenom nätverkskabeln mellan rummen genom rören som koax löper igenom så kan du förslagsvis montera ett nätverksvägguttag på varsin sida och sedan ha en patchkabel mellan vägguttagen och utrustningen (router på ena och medieomvandlaren på andra)

8. D
    Medlem Nivå 2
    Tack. Patch kabel (korsad) används sedan mellan router/switch och uttaget i vardagsrummet? Två uttag = Två sladdar i vp rör? Räknar inte med om en sladd ska vara enbart till iptv

9. Z
    Medlem Nivå 8
    Ja, ungefär så. Ett dubbelt nätuttag på varsin sida och två kablar så täcker du både internet och IP-TV.

Man kan också ’splitta’ en nätverkskabel i två kablar men då får man nöja sig med max 100Mbit (Gbit använder alla 8 tåtar, 100Mbit endast 4 tåtar)

P.S.
    Moderna routrar/switchar fixar det där med korsad/ej korsad själva. Så rak kabel går bra.

10. D
    Medlem Nivå 2
    Kan kabel för iptv gå via en switch/router eller bör den gå direkt till källan/boxen?

11. D
    Medlem Nivå 2
    Tror att vp rören kan bli rätt fulla med sladd om man ska nyttja dom till olika rum. Coaxkabeln gå ej via elskåpet o det äldre huset. Tack får fundera vad som blir bäst, kanske får tvmöbeln aggera mediaskåp

12. Z
    Medlem Nivå 8
    Den går vanligtvis direkt från uttag 2 på omvandlaren direkt till iptv-boxen. Den kan teoretiskt ’förpackas’ i samma kabel som Internet om man har rätta prylar på båda sidor (iptv-trafiken är ofta ’taggad’ med annan VLAN id) men det är inget för en vanlig hemmapulare.

13. P
    Medlem Nivå 2
    Du behöver bara få uttag till vrummet alltså?

Isf skulle jag hitta ett telejack eller antennuttag nära medieomvandlaren som jag skulle montera ett dubbel Cat6 uttag i istället. Dra sedan Cat6 kabel (oskärmad) I de existerande rören upp på vinden och hitta rören som går ner i vrummet där du också monterar ett dubbel Cat6 uttag.

Patcha kabel för internet från din medieomvandlare till uttag A i sovrummet och en för iptv till uttag B.

Sedan patchar du motsvarande i vrummet.

Du kan ev komplettera med Switch i vrummet för internet om du ska ha det vidare till annat.

14. D
    Medlem Nivå 2
    Ja så ser det ut i nuläget. Om man behöver trådar i andra rum kanske man bör placera switchen på annat ställe?

15. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Varför inte köra homeplug (datatrafik över elnätet) från medieomvandlaren till routern?

Vad gäller iptv så är min fiber inte uppdelad på två kablar. Allt går i en och samma, jag kör wifi mellan router och TV-box (HD-kanaler).

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: