Byggahus.se

Dragning av avloppsrör i badrum

1. F
    Medlem Nivå 2
    Vi håller på och renovera hemma och jag undrar om man kan dra avloppen ifrån handfatet i vårat badrum ut genom ytterväggen för att där "kopplas ihop" med avloppsröret ifrån toaletten?
    Istället för att göra denna koppling inomhus och sedan gå ut genom yttervägg.
    Avloppet går vidare till en slamavskiljare.

Anledningen till att jag undrar är för att takhöjden blir så låg i utrymmet under badrummet annars, om man inte ska borra sig igenom bjälklaget med handfatsavloppet vilket jag inte har någon större lust med.

Är detta möjligt eller ökar frysrisken?
    någon annan lösning isåfall?

Tacksam för svar
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    avlopp.png

2. HandySmurf
    Allvetare · Nivå 8
    Jag föreslår att du drar avloppet i bjälklaget istället för ut genom väggen. I vårt klimat går det inte att ha avloppsrör ute längs vägg pga frysrisk. Du skriver inte vilket material du har i bjälklaget men man brukar dra det där oavsett om det är betong eller trä.

3. F
    Medlem Nivå 2
    Avloppet är draget idag så att handfatets avlopp kopplas ihop med toalettens innan den går ut genom väggen och sedan vidare utomhus till våran slamavskiljare, så ut ska det ju ändå.

Det ända som skulle ändras är att jag drar handfatsavloppet direkt ut genom väggen och kopplar på avloppet där istället för att koppla inne och sedan går ut.

Bjälklaget är av trä och jag vill inte gärna göra ett 50mm hål igenom det pga bärförmåga.

4. M
    Medlem Nivå 9
    Vad är det för höjd på bjälkarna? Ett 50mm hål i centrum är normalt sett inga problem.

5. F
    Medlem Nivå 2
    130*70

6. M
    Medlem Nivå 9
    Då var det ju värre förstås...

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  8. F
    Medlem Nivå 2
    Avloppet går ut genom väggen och är då under marknivån och går sedan i marken till slamavskiljaren.
    Nedervåningen är alltså ett källarplan under mark.

9. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jaha, under jord. Det framgick ju inte så tydligt. (Eller är jag bara vrång :x)

Spontant låter det ju lite jobbigt att borra sig ut under marknivå för att hitta på ett avlopp. Jag skulle nog gjort allt för att hålla mig inomhus för att minska ner på problemen.

Har du verkligen ingenstans inne att kunna ansluta ett avlopp från ett tvättställ?

Och vad är det som matas uppåt på ditt röda streck?

Hela upplägget låter väldigt konstigt. Hur går avloppet från tvättstället idag?

Och en utförligare ritning lär du bifoga för att få ett mer korrekt svar. Allt verkar vara väldigt diffust!

10. F
    Medlem Nivå 2
    Jag kan nu se att min högkvalitativa paintritning KAN ha lite brister i tydlighet.
    Bifogar lite bilder imorgon så får ni se härligheterna 😄