2 923 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Dragit fel kabel!
Hej! Har monterat lite fasadbelysning med utanpåliggande kabel ner till kopplingsdosa (ip66) vid sockeln, matarkabeln till kopplingsdosan ligger 10 cm under grus (rabatten) i rör tagen från altanen, all kabel under mark ligger i rör/slang 10 cm under rent grus längs med plattan. Idag när jag slutligen kopplat allt så insåg jag varför kabeln gick att dra så lätt.
Hade två rullar kabel. 1 st Ekk 1,5 3g och en eklk 1,5 3g, jag har tagit ekk:n!!!
Vad är risken? Vad kan hända =0 drar mig för att dra loss allt etc.. Det är nydränerat så ska ju inte gräva intill husväggen...
Mvh
Papa
Hade två rullar kabel. 1 st Ekk 1,5 3g och en eklk 1,5 3g, jag har tagit ekk:n!!!
Vad är risken? Vad kan hända =0 drar mig för att dra loss allt etc.. Det är nydränerat så ska ju inte gräva intill husväggen...
Mvh
Papa
Har du jordfelsbrytare har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna hända något farligt iallafall.
Du kanske ska montera ett kabelskydd över kabeln som går på fasaden. Vissa kablar bryts ned av UV-strålning. T.ex eklk.
Du kanske ska montera ett kabelskydd över kabeln som går på fasaden. Vissa kablar bryts ned av UV-strålning. T.ex eklk.
Jo det har jag! Har samma aning som du, så länge ingen gräver igenom den borde det ju vara ofarligt... Tack för snabbt svar och lite lugnande!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Ja, det är ju fel, men om vi tänker på alla markkablar som nu är tillåtna så är ju dom i praktiken svarta EKK nästan. Så så farligt kan det inte vara.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara