Jag håller på att koppla in en Calmar V33 till min gamla skorsten och jag undrar om jag behöver lämna plats för en dragbegränsare. Borde det inte fungera lika bra att varvtalsstyra fläkten i pannan?
Jag ser följande för och nackdelar med de olika lösningarna:
Dragbegränsare
+ Enkel/pålitlig konstruktion
- Sänker rökgastemperaturen, vilket borde ge kondensation i skorstenen
- Borde ge "onödigt" drag i pannrummet, eftersom extra luft måste hämtas in utifrån som ska upp i skorstenen
- Risk för att gnistor tar sig in i pannrummet (det är ju en öppning rakt in i skorstenen)
Varvtalsstyrning
+ Sänker ljudnivån från pannan
+ Fläkten sjunker i varvtal, kanske till rent självdrag? (Strömbesparing...)
+ Fränt...
- Komplicerad lösning
- Kräver någon form av flödes- eller tryckgivare för att mäta luftmassflödet genom pannan
Är det någon som har erfarenhet med varvtalsstyrning av rökgasfläkt på en fläktstyrd panna?
Jag ser följande för och nackdelar med de olika lösningarna:
Dragbegränsare
+ Enkel/pålitlig konstruktion
- Sänker rökgastemperaturen, vilket borde ge kondensation i skorstenen
- Borde ge "onödigt" drag i pannrummet, eftersom extra luft måste hämtas in utifrån som ska upp i skorstenen
- Risk för att gnistor tar sig in i pannrummet (det är ju en öppning rakt in i skorstenen)
Varvtalsstyrning
+ Sänker ljudnivån från pannan
+ Fläkten sjunker i varvtal, kanske till rent självdrag? (Strömbesparing...)
+ Fränt...
- Komplicerad lösning
- Kräver någon form av flödes- eller tryckgivare för att mäta luftmassflödet genom pannan
Är det någon som har erfarenhet med varvtalsstyrning av rökgasfläkt på en fläktstyrd panna?
Det där har jag också funderat på.
Borde gå att mäta tryck någonstans i förbränningsrummet och reglera på men misstänker att det blir svårt att få det stabilt utan att självsvänga.
Borde gå att mäta tryck någonstans i förbränningsrummet och reglera på men misstänker att det blir svårt att få det stabilt utan att självsvänga.
Vet man bara vilket varvtal fläkten ska ha för stunden så funkar det lika bra eller bättre, svårigheten ligger väl i att bestämma just det.
Sänker man spänningen till fläkten (utan reglering) kommer varvtalet (och därmed flödet) att bli mer beroende av störningar som temp, blåst, förbränning mm, dvs inte önskvärt.
Sänker man spänningen till fläkten (utan reglering) kommer varvtalet (och därmed flödet) att bli mer beroende av störningar som temp, blåst, förbränning mm, dvs inte önskvärt.
precis, luftspjällen måste också på något sätt stängas för att "matcha" detcheetah1 skrev:
lägre luftflödet.
Annars kan, teoretiskt, samma mängd luft fortfarande passera genom pannan
vid ev. blåst
Stänger man spjällen/minskar luft flödet sjunker också effekten.
Jag tror inte det är så enkelt som man först tror, att bara "varva ner" fläkten för att
få lugnare brasa.
Utan "aktiv" reglering är det möjligt att brasan till slut slocknar.
Tack för alla svar!
Jag har funderat lite mer på detta. Kanske man först måste definiera vad man egentligen är ute efter.
Bifogar en skiss för att visa min bild av det hela.
Som jag ser det vill pannan ha ett konstant flöde av luft, för att det ska gå lätt att justera in en bra förbränning. Om vi tänker oss ett snitt i luftens väg precis efter turbulatorerna, precis före fläkten (i min panna) så är det detta flöde vi vill hålla konstant, dvs Q_1 i bilden. Hur vi skapar detta flöde bryr sig inte pannan om, eftersom den inte "ser" vad som händer med luften efteråt. Det kan alltså vara en fläkt, självdrag, strypning med ett spjäll, dragbegränsare m.m. som sitter påkopplat efter denna punkt. Så länge flödet är det samma borde alla lösningar vara "godkända".
Funktion med dragbegränsare
Dragbegränsare fungerar så att den har ett fjäderbelastat spjäll som släpper in pannrumsluft (med flödet Q_3) i skorstenen när trycket på skorstenssidan (p_4) blir för lågt. Jag tänker mig då att Q_2 (och p_2) kommer att hållas konstant, medan Q_4 kan öka hur den vill. Är skorstenen kall och det regnar ute är Q_4=Q_2 och spjället är stängt (Q_3=0). Brinner pannan för fullt och det är bra drag i skorstenen är Q_4>Q_2 (eftersom Q_3>0) men Q_2 ligger kvar på samma flöde som när skorstenen är kall. Detta tror jag är själva huvudidén med en dragbegränsare.
Funktion med fläktstyrning
Om dragbegränsaren plockas bort eller pluggas kommer alltså Q_4=Q_2. Detta betyder att Q_2 kommer att vara beroende av bland annat skorstenens dynamik och vinden utomhus. Om vi på något sätt kunde mäta Q_2 så borde det vara enkelt att justera fläkten så att Q_2 hölls konstant. Då borde funktionen bli densamma som med dragbegränsare.
Flödesgivare
Hur mäter man då Q_2? Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%B6desm%C3%A4tning:
Pitotrör? Funkar det för låga flöden eller måste man ha ett jetplan?
Strypfläns? Stryper skorstenen, men flänsen måste kanske inte vara så stor?
Rörknä? Jag har en 90-graders böj på skorstenen som jag kanske kan använda?
Eller räcker det att mäta p_1 och p_2 och mäta varvtalet på fläkten? Fläkten kanske kan mätas upp som en funktion av p_1 p_2 och varvtalet?
Jag har funderat lite mer på detta. Kanske man först måste definiera vad man egentligen är ute efter.
Bifogar en skiss för att visa min bild av det hela.
Som jag ser det vill pannan ha ett konstant flöde av luft, för att det ska gå lätt att justera in en bra förbränning. Om vi tänker oss ett snitt i luftens väg precis efter turbulatorerna, precis före fläkten (i min panna) så är det detta flöde vi vill hålla konstant, dvs Q_1 i bilden. Hur vi skapar detta flöde bryr sig inte pannan om, eftersom den inte "ser" vad som händer med luften efteråt. Det kan alltså vara en fläkt, självdrag, strypning med ett spjäll, dragbegränsare m.m. som sitter påkopplat efter denna punkt. Så länge flödet är det samma borde alla lösningar vara "godkända".
Funktion med dragbegränsare
Dragbegränsare fungerar så att den har ett fjäderbelastat spjäll som släpper in pannrumsluft (med flödet Q_3) i skorstenen när trycket på skorstenssidan (p_4) blir för lågt. Jag tänker mig då att Q_2 (och p_2) kommer att hållas konstant, medan Q_4 kan öka hur den vill. Är skorstenen kall och det regnar ute är Q_4=Q_2 och spjället är stängt (Q_3=0). Brinner pannan för fullt och det är bra drag i skorstenen är Q_4>Q_2 (eftersom Q_3>0) men Q_2 ligger kvar på samma flöde som när skorstenen är kall. Detta tror jag är själva huvudidén med en dragbegränsare.
Funktion med fläktstyrning
Om dragbegränsaren plockas bort eller pluggas kommer alltså Q_4=Q_2. Detta betyder att Q_2 kommer att vara beroende av bland annat skorstenens dynamik och vinden utomhus. Om vi på något sätt kunde mäta Q_2 så borde det vara enkelt att justera fläkten så att Q_2 hölls konstant. Då borde funktionen bli densamma som med dragbegränsare.
Flödesgivare
Hur mäter man då Q_2? Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%B6desm%C3%A4tning:
Pitotrör? Funkar det för låga flöden eller måste man ha ett jetplan?
Strypfläns? Stryper skorstenen, men flänsen måste kanske inte vara så stor?
Rörknä? Jag har en 90-graders böj på skorstenen som jag kanske kan använda?
Eller räcker det att mäta p_1 och p_2 och mäta varvtalet på fläkten? Fläkten kanske kan mätas upp som en funktion av p_1 p_2 och varvtalet?
I princip kan du mäta tryckfall över tex tuberna, ett visste tryckfall svarar exakt mot ett visst flöde, ända tills dom blir sotiga och trycfallet blir större för samma flöde...
Dragbegränsaren håller trycket någorlunda konstant men flödet beror även av hur veden ligger i pannan och hur sotigt det är där röken passerar. Så det är ingen optimal lösning heller.
Dragbegränsaren håller trycket någorlunda konstant men flödet beror även av hur veden ligger i pannan och hur sotigt det är där röken passerar. Så det är ingen optimal lösning heller.
En liten film på min dragbegränsare.
Att man skulle kunna få fläkten att reglera lika bra som dragbegränsaren tror jag inte går.
http://www.youtube.com/watch?v=cEycuK_9Zb4
Utan dragbegränsare så tappar man ju en till bra grej.
Att rökgaserna blandas med torr pannrums luft.Mindre risk för kondens i skorstenen
Att man skulle kunna få fläkten att reglera lika bra som dragbegränsaren tror jag inte går.
http://www.youtube.com/watch?v=cEycuK_9Zb4
Utan dragbegränsare så tappar man ju en till bra grej.
Att rökgaserna blandas med torr pannrums luft.Mindre risk för kondens i skorstenen
Självklart kan man få det bättre med en elektronisk styrning. Dragbegränsaren försöker hålla undertrycket konstant men en så simpel konstruktion ger en ganska stor skillnad i undertryck mellan fullt öppen och nästan stängd. Sen är det som sagt flödet genom pannan man vill ha konstant och även om undertrycket skulle vara konstant så beror flödet av motståndet genom pannan som i sig beror av hur veden ligger, sot osv
Andreas_Hansson: Det var en pedagogisk film! Jag håller med om att det blir svårt att få fläkten att hinna med i de där svängningarna. I så fall får man nog sikta på att hinna med ett bra medelvärde. Jag börjar också bli fundersam om det kan bli störande ljud från fläkten (pannan står inte långt från vårt kök) om man gör en snabb regulator (fläkten kommer att låta rrrrrRRRRRRRrrrrRRRR). För ljudets skull är det nog bra att sikta på en långsam dynamik i regulatorn.
Däremot håller jag inte riktigt med om att det hjälper med torr pannrumsluft mot kondens. Eftersom man kyler hela rökgasen kyler man även vattenångan som bildats vid förbränningen. Jag har också hört att man ska passa sig för syror som kondenserar vid över 100 grader. Men jag vet inte, kanske är jag bara överdrivet orolig.
Däremot håller jag inte riktigt med om att det hjälper med torr pannrumsluft mot kondens. Eftersom man kyler hela rökgasen kyler man även vattenångan som bildats vid förbränningen. Jag har också hört att man ska passa sig för syror som kondenserar vid över 100 grader. Men jag vet inte, kanske är jag bara överdrivet orolig.