1 932 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Dragavlastning för luftledning mellan stolpar
Tjenare
Håller på å gör en gatubelysningsanläggning på min gård å undrar vad man kan använda för dragavlastning för kablar mellan stolparna Har sett i andra gatubelysningsanläggningar att man fäst kabeln i en krok genom att runda den ett varv runt kroken å sedan fästa ihop med en metallklämma, alternativt dubbla grova buntband. Men frågan är om det inte finns risk att kabeln nöts sönder av kroken så kortslutning tillslut uppstår?
Vad finns det för bra dragavlastning man kan använda?
TR
Håller på å gör en gatubelysningsanläggning på min gård å undrar vad man kan använda för dragavlastning för kablar mellan stolparna Har sett i andra gatubelysningsanläggningar att man fäst kabeln i en krok genom att runda den ett varv runt kroken å sedan fästa ihop med en metallklämma, alternativt dubbla grova buntband. Men frågan är om det inte finns risk att kabeln nöts sönder av kroken så kortslutning tillslut uppstår?
Vad finns det för bra dragavlastning man kan använda?
TR
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 861 inlägg
Här finns lite inspiration:
https://www.byggahus.se/forum/threads/haengde-elkabel-till-utefoerrad.300914/
https://www.byggahus.se/forum/threads/haengde-elkabel-till-utefoerrad.300914/
Du ska inte tillverka någon dragavlastning om det inte finns, marken håller kablarna.
Eller låt kablarna få röra sig om dessa ligger i rör. Kör annars buntband men snåla inte med bredden.
PE/PEN givetvis signifikant längre än övriga.
Är plinten fäst i stolpe eller ni kör fritt svävande?
Eller låt kablarna få röra sig om dessa ligger i rör. Kör annars buntband men snåla inte med bredden.
PE/PEN givetvis signifikant längre än övriga.
Är plinten fäst i stolpe eller ni kör fritt svävande?
Jag försöker gräva ned kablarna i den mån det går men på gatan ute i skogen är det omöjligt att gräva pga trädrötter så där får det bli luftledning mellan stolparna
Det sitter dosor på varje stolpe rakt under fästet till armaturen. Finns ju iofs dragavlastning man kan sätta inne i dosan men jag är tveksam till om det räcker
Jaha. Lägger du kabeln i rätt sorts rör behöver du inget djup.D Djävulssnickarn skrev:
I ditt fall kan du troligen göra som du sett andra göra och välj en tålig kabel för ändamålet, mekaniskt slitstark, UV-tålig osv.
Till vanlig linjebyggnation finns ju en uppsjö prylar, kanske något här kan passa så kabeln får lite möjlighet att röra sig.
Annars kanske du kan borra ett hål uppevid och sätta en vanlig förskruvning där kabeln kommer. Låta kabeln löpa inne i stolpen då.
Du kan ju även fästa en metallvajer och strapsa kabeln i denna.
Aha ja
Kabeln som används är en kabel som har varit i en äldre nu demonterad GB installation å den är gjord för att hänga som den är. Det är ingen ALUS utan en kabel som påminner om en gummikabel med kopparledare som har areorna 2x2.5 å 2x6. Å det var där de hade dragavlastat med kroken som jag nämnde tidigare
ALUS har väl rätt så speciella klämmor å annan utrustning?
Kabeln som används är en kabel som har varit i en äldre nu demonterad GB installation å den är gjord för att hänga som den är. Det är ingen ALUS utan en kabel som påminner om en gummikabel med kopparledare som har areorna 2x2.5 å 2x6. Å det var där de hade dragavlastat med kroken som jag nämnde tidigare
ALUS har ingen rund form så det är stor skillnad, vanlig hängkabel har som regel integrerad vajer.D Djävulssnickarn skrev:Aha ja
Kanske kan du se exempel här.
Det såg mer ut som dom drog 10kv kablar där?
Är ingen vajer i dessa kablar utan istället är yttermanteln gjord i ett grovt gummimaterial
Är ingen vajer i dessa kablar utan istället är yttermanteln gjord i ett grovt gummimaterial
Ojdå då valde jag nog fel film hehe...
Maximalt 25m är det mellan stolpar
Maximalt 25m är det mellan stolpar
ALUS har ingen bärlina.
Man använder spänndon i ändstolparna.
Och hängdon i mellan ändstolpar.
För att ansluta armaturens kabel så använder man klämsatser.
Det här är grejer som håller i många långa år.
enkelt att montera och mycket driftsäkert
Åk till närmsta företag som håller på med linjeunderhåll åt någon nätägare så kan du köpa de här grejerna till vettigt pris...
Ps.
Du vet väl om att om du har luftledningar så har du som anläggningsinnehavare ett krav på kontroll/besiktning vart åttonde år... 8år är maxtiden detta är reglerat av ESV...
Man använder spänndon i ändstolparna.
Och hängdon i mellan ändstolpar.
För att ansluta armaturens kabel så använder man klämsatser.
Det här är grejer som håller i många långa år.
enkelt att montera och mycket driftsäkert
Åk till närmsta företag som håller på med linjeunderhåll åt någon nätägare så kan du köpa de här grejerna till vettigt pris...
Ps.
Du vet väl om att om du har luftledningar så har du som anläggningsinnehavare ett krav på kontroll/besiktning vart åttonde år... 8år är maxtiden detta är reglerat av ESV...