Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dränkbar pump vs. Hydrofor pump?

1. S
    Medlem · Västmanland · 15 inlägg

Salle80

Medlem
    Hej, vår gamla hydrofor pump har gjort sitt och det är dags att byta.

Sitter och läser på lite olika ställen och blir förvånad över att dränkbara pumpar mestadels används till brunnar.

Mina förutsättningar:
    Har sjötomt, sjöbod intill sjön, stugan ca 8 m från sjön, max 5 m nivåskillnad till stugan.
    Kommer använda pumpen till bevattning av gräsmatta, vatten till utekök, och framtida dusch.

Så vad är fördelar vs nackdelar med de olika alternativen?

Min nuvarande hydroforpump var väldigt högljud trots placerad inne i sjöboden, vilket innebär att jag skulle bygga pumphus och isolera om jag valde en sådan. känns även som om det kräver mer "runt omkring" jobb med kontroll av tryck, tömning av pump, fyllning av vatten system innan start mm...

Antar att man slipper ljudet med en dränkbar pump. Så vad är det som talar emot en dränkbar pump?
    Om inget, varför väljer ej fler det alternativet? Kanske pga. för lång och hög nivå skillnad till sjön.

Tacksam för inlägg av er som kan sånt här, jag har no clue!

2. Dede77
    Medlem · Skåne · 447 inlägg

Dede77

Medlem
    En dränkbar pump levererar väldigt lågt vattentryck.
    Vi försökte använda den vi hade till bevattning från brunnen men det fungerade inte alls.
    Kopplade den till en vanlig oscillerande vattenspridare och strålarna var max 1m höga.
    Testade några andra typer av vattenspridare också med samma dåliga resultat.

Köpte en hydrofor istället och nu är det bra tryck i spridarna.

Redigerat 24 aug 2015 21:15
    • Laddar…
  3. S

Salle80

Medlem
    Ok, det är ju inge vidare, då vi kör flitigt med vattenspridaren.

Jag testade en billig variant av dränkbarpump i helgen som jag hade lånat, var samma problem, ca 1 m med vattenspridaren, men trodde det hade med just den pumpens kapacitet 24l/min.

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 259 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Det finns lika många modeller av dränkbara pumpar som det finns icke dränkbara.
    En djupbrunnspump kan ge väldigt högt tryck och stort flöde.

Men tar man en pump lämplig att tömma en pool så funkar den dåligt med vattenspridare.

Protte

5. C
    Medlem · Stockholm · 5 306 inlägg

corre

Medlem
    I ditt fall skulle en dränkbar hydroforpump passa utmärkt.
    http://emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/336/product/1247

Den är byggd för rimligare tryck än en djupborpump som behöver övervinna 50-70m höjd.
    Ersätter i många fall en jetpump eller torrställd hydroforpump.
    Dock behöver du i alla förekommande fall en tank och tryckströmbrytare ändå.

6. S

Salle80

Medlem
    Misstänker att det är då priset drar iväg också, jämfört med billighetsvarianterna av dränkbara pumpar. Därmed skulle en sådan bli dyrare än en motsvarande torrställd hydrofon pump?

Dum fråga kanske, menar du en extern tank som sitter på land? Vad fyller den för funktion?

7. C
    Medlem · Stockholm · 5 306 inlägg

corre

Medlem
    • Laddar…
  8. S

Salle80

Medlem
    Vilka specifikationer bör jag gå efter vid val av vattenpump i mitt fall? Utekök 12l/min, dusch 15l/min, trädgårdsbevattning ?? Tryck? Effekt?

Har torrställda hydrofor pumpar inbyggda tryckströmbrytare? Behövs en buffertank även till dessa?

9. kulle
    Medlem · skåne · 1 972 inlägg

kulle

Medlem
  10. Dede77
    Medlem · Skåne · 447 inlägg

Dede77

Medlem
    • Laddar…
  11. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 259 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Du behöver en pump, om den ska ligga i brunnen eller ovanför är en ljud och plånboksfråga.
    Tryckströmbrytare behövs hur som helst, pumpen ska starta när trycket blir för lågt och stanna när det är lagom högt.
    Hydrofor eller hydropress måste du också ha som buffert då pumpen oftast ger mer vatten än du gör av med.

Allt det här har du nog redan, men vad är det för fel på pumpen?

Protte

12. kulle
    Medlem · skåne · 1 972 inlägg

kulle

Medlem
    För att förtydliga för TS så behövs det inte tryckströmbrytare eller tank om man har en flödeskontroll likt den jag länkade till.

• Laddar…
  13. S

Salle80

Medlem
    Den gamla pumpen har spruckit och strilar vatten

14. S

Salle80

Medlem
    Såg ut som en sjysst pryl, smidigt

15. S

Salle80

Medlem
    Har kikat på den, men osäker på kvaliteten på julas (mpeec, elpumps) och bauhaus (neptun och gardena). Den är ju klart ett billigt alternativ...

Vi är uppe i stugan max 4 veckor per år, så det kommer inte bli särskilt stort slitage på pumpen, så ett budgetalternativ är kanske fullgott för ändamålet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.