Dränkbar pump slutade att fungera efter 6 år

647 läst  12 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Köpte en pump för djupborrad brunn av fabrikat Grundfos SQ 2-70 i sept 2012.
    Igår lade den av helt. Tog upp pumpen och testade den, utan resultat. Skruvade upp bottenstycket där elektroniken sitter och där hade packningen tydligen läckt så det hade t o m rostat mot motorns undre del,
    Skruvade även bort pumpdelen från motorn och när jag avlägsnade gumminippeln på motorns översida så rann det vatten ur motordelen.
    Jag antar att motordelen som är kopplad till pumpdelen, (denna består av en axeltapp som skall gå i ingrepp mot pumpdelen) har en defekt O-ring, eftersom motorn var vattenfylld.
    Det tråkiga är att den tidigare pumpen från Jula-huset som var betydligt billigare faktiskt höll i åtta år och gick sönder p g a för låg vattenvolym. Då bestämde jag mig för att köpa en dyrare pump med torrkörningsskydd.
    Såg att motorn är tillverkad i Mexiko, om det nu skall spela någon roll.
    Jag antar att det inte är lönt att laga en pump, vars motor har badat i vatten, så då är frågan är det ekonomiskt försvarbart att köpa en ny motordel?
    Eller finns det bra pumpar som bättre klarar av att utestänga vattnet från motordelen?

Tacksam för era tankar kring detta!
    /Karl

2. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Tydligen sämre kvalité idag, sänkte ner min Grundfoss 1991, den gav upp 2005, bra med tanke på att den fyllde filterna fulla med grus från borrhålet var 14e dag i alla år.

3. K
    Medlem Nivå 1
    Jag hade förväntat mig att pumpen borde klara 15-20 år, så visst är det en kvalitetsbrist. Något annat kan inte jag komma fram till.
    Skall ringa Grundfos tekniska support i morgon och påtala detta, att varför deras tätningsskydd inte klarar mer än sex år.

Mvh¨
    Karl

4. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Min hängde dessutom på 110 meter.

5. K
    Medlem Nivå 1
    Torrkörningsskyddet klarar bara c a 2-3 enskilda händelser fick jag höra. Sedan är det skyddet "historia". Mig veterligen har jag inte upptäckt någon brist på vatten trots den varma och regnfria sommaren.
    Tycker att man istället borde upplysa kunden om att installera ett externt skydd för undvikande av torrkörning och för att slippa hiva upp 65 m slang och kabel helt i onödan samt betala närmare 10 000 kronor. Visst det gynnar konsumtionen, men definitivt inte den egna ekonomin.

6. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Märkligt. Har har nyligen hyrt ett hus i ett år. Dålig brunn, och det var sällan jag hade vatten en hel vecka, och pumpen gick givetvis torr varje gång.
    Den pumpen hissades ner på 80 talet.

7. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Torrkörningsskydd...

Vet inte vad vår pump har, men troligtvis inget. Däremot har vi ett "motorskydd" på elanslutningen uppe vid hydroforen. Dvs en ställbar strömbegränsning. Antar att den är till för att just rädda motorn vid t ex torrkörning? Annars ser jag ingen större poäng då det såklart finns vanliga säkringar som löser om något större problem inträffar.

Jag tycker också att en sådan sak som en pump för djupborrad brunn bör hålla i åtminstone 15 år, och helst 30-50 år, då det är besvärligt och dyrbart att byta. Grundfos är väl ändå en märkespump? Då är det mest troligt att just den pumpen du fått hade dålig kvalitet. Sedan kan det naturligtvis vara kvalitetsproblem för hela serier, nya konstruktioner, ny underleverantör av ngn detalj, flyttad tillverkning, etc, etc. Så om inte lite Googling om problem med Grundfos specifikt eller nyare djuppumpar i allmänhet avslöjar problem av större magnitud så bör det nog kunna betraktas som ett enstaka fel. Dock är det förståeligt om du inte vill köpa en likadan Grundfos-pump igen.

8. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Tack för svar!
    Såg i Grundfos handbok att för den aktuella pumpen behövs ej ytterligare skydd än vad pumpen redan är utrustad med.
    Märkligt med tanke på att deras inbyggda skydd endast klarar 2-3 påfrestningar och därefter upphör skyddet.

9. R
    Bannad · Nivå 16
    Motorskyddet bara till för om en säkring går , då blir det bara två faser till den och då brinner den upp på grund av värmen ., pumpmotorn kyls av omgivande vatten och sitter nedanför vattenintaget för att alltid stå i vätska för kylning
    Torrkörning skyddar det inte mot , bara om pumpen går torr och börjar kärva , drar mera ström , då löser det , men kan vara för sent då
    Att dom inte håller längre mekaniskt beror på vad som finns i vattnet , liiiite sand så slipar det av vingarna i pumpen efter nååågra eller många år och trycket blir lite som nästan noll

Edit Motorskyddet är en livförsäkring under vissa förhållande för pumpmotorn

• Laddar…
  10. S
    Medlem · Nivå 10
    Motorskyddet har inte en aning om ifall 1 2 eller 3 faser har löst ut. Den begränsar överström.
    Överström är däremot en direkt konsekvens av avsaknaden av en fas då övriga 2 faser belastas mer.

Motorskyddet skyddar motorn om den av ngn. anledning drar mer ström, t.ex om den går tungt.

• Laddar…
  11. GK100
    Medlem · Nivå 19
    En majoritet motorskydd reagerar på fasbortfall även utan att inställd ström överskrids. Det är en annan mekanism sk differentialutlösare.

Det är också ett bättre skydd än ren överström eftersom asymmetrier är betydligt mer skadligt för motorn än en lätt överlast.

• Laddar…
  12. R
    Bannad · Nivå 16
    Nu tänker du nog lite fel i skriften , skrev att om en fas går bort så löser det , på vad ? jo att strömmen ökar i dom andra två och det löser ut

13. S
    Medlem · Nivå 10
    Sorry! Medger att jag har begränsad erfarenhet av motorskydd. De jag har jobbat med har dock inte löst på avsaknad av en fas.
    Håller såklart med dig om att asymmetrisk fasbelastning på en motor är mer skadligt än eventuell överlast. Även om båda två kan döda en motor utan överlastskydd.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: