3 111 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Dräneringsslang utan hål (lång) - finns det?
Som rubriken säger: Finns det dräneringsslang på rulle som inte dränerar, dvs utan hål?
Bakgrund:
Har en dräneringsledning som det är stopp i. Till största sannolikhet beroende på att trädrötter växt in.
Då jag inte vill ta bort träden eller de större buskarna, och heller inte behöva rotskära varje år, så är en tanke att byta eller relina ledningen 20-25 m så att trädens rötter aldrig någonsin kan växa in och blockera igen.
Att byta till fasta rör som skarvas var 6:e meter duger inte. Det finns ingen skarv i världen mig veterligt som kan hålla undan rötter i evighet.
Men en slang utan hål, som kan skarvas utom räckhåll för rötterna, borde kunna fungera.
Går det?
Finns dessa mtrl?
Om inte, vad finns det för andra alternativ?
Bakgrund:
Har en dräneringsledning som det är stopp i. Till största sannolikhet beroende på att trädrötter växt in.
Då jag inte vill ta bort träden eller de större buskarna, och heller inte behöva rotskära varje år, så är en tanke att byta eller relina ledningen 20-25 m så att trädens rötter aldrig någonsin kan växa in och blockera igen.
Att byta till fasta rör som skarvas var 6:e meter duger inte. Det finns ingen skarv i världen mig veterligt som kan hålla undan rötter i evighet.
Men en slang utan hål, som kan skarvas utom räckhåll för rötterna, borde kunna fungera.
Går det?
Finns dessa mtrl?
Om inte, vad finns det för andra alternativ?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Så du menar att vanliga avloppsrör med gummitätning inte står pall mot rötter?
hursom så finns kabelskyddsrör i dia 110 mm
https://www.pipelife.se/media/se/la...ele/Broschyr_Kabelskyddsror.pdf?m=1534946907&
sidan 8
Protte
hursom så finns kabelskyddsrör i dia 110 mm
https://www.pipelife.se/media/se/la...ele/Broschyr_Kabelskyddsror.pdf?m=1534946907&
sidan 8
Protte
Det finns pemslang 110mm, fruktansvärd att handskas med, du lär inte kunna köpa mindre än 50m, kanske 80:- metern? Ingenting kommer växa igenom den, någonsin. Annars har du elslang, inte lika motståndskraftig men trevligare pris och lättare att brottas med: https://www.avloppscenter.se/vara-p...lang-mm/kabelskyddsslang-gul-11095mm-50m.html
Det är ju bara att smeta lim tex PL 400 ini muffen inte på röret som stoppas in, då skrapas limmet av då gummitätningen går mot röret, det går att sprätta bort tätningen och smörja i muffdelen samt på röret, Finns inga rötter tar sig förbi därOldboy skrev:
Lysande!
Är den korrugerade elslangen kompatibel med vanlig dräneringsslang? Tänker skarvmuffar.
Så finns det långa hela skarvfria rör så bör man vara bombsäker på att åtminstone inte få samma problem där igen.
Sedan lär jag nog behöva få ngn grävare/firma att göra jobbet, men jag vill veta vilka alternativ som finns.
Är den korrugerade elslangen kompatibel med vanlig dräneringsslang? Tänker skarvmuffar.
Är i vart fall skeptisk till alla former av skarvar. Rötter har en ohygglig förmåga att med tiden tränga in.prototypen skrev:
Så finns det långa hela skarvfria rör så bör man vara bombsäker på att åtminstone inte få samma problem där igen.
Sedan lär jag nog behöva få ngn grävare/firma att göra jobbet, men jag vill veta vilka alternativ som finns.
Låter intressant.J jonaserik skrev:
Är det en vedertagen metod?
Vet man om limmet håller i 50 år?
Jepp det går bra man tar bort tätningen och lägger på flödigt ini muffdelens framkant samt en bit in och på rörets framkant, när man skjuter ihop så förflyttas det ini och smetas ut mellan rör och muffdel, lika blir det med rördelen när man skjuter ihop. Har varit och tänkt ta bort PL400 på annat och det är ett H-E att få bort det, så några rötter kan inte komma in skarven. VI vet ju att speciellt björkrötter går rakt igenom en betongmur om det finns fukt där, när muren blir gammal
Flexoren, Flexlining, finns som alternativ, inte gratis men kanske blir en mindre schaktkostnad.
Får börja med att gräva för att hitta rören.
Spolkillarna var ute, och kom ca 15 m, sedan bara tvärstopp, men inga rötter. Förmodligen en T-koppling under mark.
Blir nog att sätta en brunn där. Måste dock höra med bonden när det är lämpligt att gräva. Gissningsvis först till hösten då det ligger vall nu.
Sedan antingen fortsätta gräva när man ändå håller på, eller ta ut spolkillarna igen.
Det var bra att ta ut spolbilen. Nu vet jag att rören inte går där vi trodde att de skulle gå. Hade vi börjat gräva där så hade vi aldrig hittat rören.
Spolkillarna var ute, och kom ca 15 m, sedan bara tvärstopp, men inga rötter. Förmodligen en T-koppling under mark.
Blir nog att sätta en brunn där. Måste dock höra med bonden när det är lämpligt att gräva. Gissningsvis först till hösten då det ligger vall nu.
Sedan antingen fortsätta gräva när man ändå håller på, eller ta ut spolkillarna igen.
Det var bra att ta ut spolbilen. Nu vet jag att rören inte går där vi trodde att de skulle gå. Hade vi börjat gräva där så hade vi aldrig hittat rören.
Liknande trådar
-
Hur ersätta utanpåliggande gångjärn med ”interna” gångjärn på hallförvaring
Fönster & Dörrar -
Borra hål genom dörr för utanpåliggande handtag
Fönster & Dörrar -
Hal lutande grusgång från parkering till hus - hur hantera?
Trädgård allmänt -
Granne kapat min 6 m hög thuja till hälften utan min tillåtelse
Trädgård allmänt -
Induktionshäll utan puls på lägre värme?
Vitvaror