3 924 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Dräneringsrör ovanför sulan på hus med krypgrund
Vi ska gräva upp avloppet som läcker och passar på och dränera två sidor av huset (andra två sidorna av huset ligger under tak/asfalterad uppfart så de hoppar vi över), men har stött på lite frågetecken kring dränrörens placering. Huset är med krypgrund.
Va tror ni. Bara köra på alternativ 1 eller finns andra förslag?
Lite mer info för den som vill...
Dränering i nuläget:
- Befintlig dränering ligger ca 10 cm ovanför sulan/klacken (mer detaljer längre ner) En korrekt utförd dränering ska ligga minst 25cm under klacken/sulan, dvs. mer än 50 cm längre ner än idag. Se tex denna länk med bild för lämpligt upplägg: http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Dranering/Dranera-inte-i-onodan-43581
- Dränledningarna ligger ovan sulan för att det troligen ej går att få fall till serviceledningen i gatan om den ligger lägre.
- Att gräva under sulans nivå i våt lerjord har jag förstått medför också risker för sättningar - om ska gräva där nere bör nog vara minst 30 cm ut från sulan så befintliga massor direkt runt sulan ligger kvar (en "bankett").
- Alt 1. Lägga nya dränrören där gamla ligger. Detta medför att det i teorin kan stå vatten runt sulan och 10cm upp på grundmuren innan dräneringsrören kommer. Antar detta gör medföra viss frukttransport i grundmuren. Vatten i krypgrunden lär det dock inte bli då marknivå i krypgrunden är minst 30 cm över dräneringsrören, det inte verkar vara något vatten ansamlat runt huset vid regn (även nere vid sulan) samt att det i drygt 50 år aldrig verkar ha varit något vatten inne i krypgrunden (hade detta gällt ett hus med källare är jag medveten om att det är helt andra bullar).
- Alt 2. Gräva 30 cm utanför sulan och lägga rören 25 cm under sulans nivå och in i en ny dagvattenbrunn med pump som sedan pumpar vattnet till andra dagvattenbrunnen. Medför större risk för sättningar samt att schakten blir bredare samt mer jobb med extra brunn mm....och jag ogillar starkt lösningar där man ska förlita sig på pumpar och dylikt.
- Alt 3. Dra dräneringen till Stenkista eller på annat sätt bort från tomten utan kommunens dagvattenledning - Detta går inte med rimlig mängd arbete. Tomten har ingen naturlig avrinning då ligger i stan och hanterar inte en stenkista - vi har just genomfört tomtdränering och fört bort vatten till kommunens dagvattenledning.
Va tror ni. Bara köra på alternativ 1 eller finns andra förslag?
Lite mer info för den som vill...
Dränering i nuläget:
- Dränering är troligen original sedan 60-talet och består av dubbla tegelrör som går till dagvattenbrunn. Inga kända problem egentligen, men när vi ändå gräver så fixar vi detta också.
- Vatten förekommer ej i krypgrund och har nog aldrig gjort ("normalt" fuktig är krypgrunden - vilket ska förbättras senare med markisolering å dylikt).
- Vatten verkar inte rinna i några större mängder mot huset (har öppnat två små schakt ner till sulan kollat vid regn).
- ca 40-80 cm mellan blindbotten och mark i krypgrund
- ca 30-40 cm mellan fasad och mark utomhus (Fasad och bildbotten börjar på samma höjd - marknivå utomhus är alltså högre än inne i blindbotten på flera ställen).
- ca 70-80 cm mellan dräneringsrörens nederkant och marknivå. De ligger ca 20-30 cm ut från grundmur.
- ca 90-100 cm mellan sulans överkant och fasad (sulan är 20cm hög och 10cm bred - dränrör ligger alltså utanför och ovanför sulan)
- ca 110 cm djup inlopp för dränrör i dagvattenbrunn
- ca 150 cm djup dagvattenbrunn med utlopp i botten ca 4m från serviceledning i gatan som i sin tur också ligger på 150cm djup (fallet verkar ev. vara obefintlig, kan ev. vara så att måste göras om och flytta utloppet något uppåt).
- ca 150 cm djup
Med tanke på att du inte upplever problem idag och att den dräneringen som du kommer lägga lär vara bra mycket effektivare än din gamla med tegelrör så hade jag satsat på alt. 1. Riskerna i alt. 2 talar också för välja alt. 1.
Ja, den där bilden från vi i villa var lite annorlunda, man brukar ju säga att dränrörets ovansida ska ligga underkant platta på högsta punkten. Men med tanke på TS lerjord så måste han då ändå gräva med bankett om han ska under plattan för att inte riskera sättningar.
Dessutom är det ofta mer praktiskt att börja sin dränering på längsta punkten. Definitivt för TS som har en absolut lägsta punkt om han ska kunna undvika pump. Däremot kan man gott tumma på fallet, det behövs inte mycket. 0,5 cm/metern är fullt tillräckligt, men det är viktigt att det inte blir bakfall.
Dessutom är det ofta mer praktiskt att börja sin dränering på längsta punkten. Definitivt för TS som har en absolut lägsta punkt om han ska kunna undvika pump. Däremot kan man gott tumma på fallet, det behövs inte mycket. 0,5 cm/metern är fullt tillräckligt, men det är viktigt att det inte blir bakfall.
Redigerat:
Tack för svaren.
Jag lutar helt klar åt alternativ 1. Det jag främst är osäker på i det fallet är om just fukttransporten från sulan och uppåt i grundmuren om den nu skulle ha vatten eller i varje fall rätt mycket fuktig lera kring sig konstant. Någon som har pejling på det? Driver fukten mycket uppåt i en murad grund tro?
Vad gäller praxis för var dränrören ska ligga i höjdled så vet jag inte själv. Tog bara det som jag läst på flera hyfsat tillförlitliga källor. Även Isodräns anvisningar t ex visar att dränrören ligger en god bit under sulan:
http://www.beijerbygg.se/wcsstore/B...content/Monteringsanvisning-Isodränskivan.pdf
Å andra sidan så visar Svensk Byggnorm 67 (67 var ända med bild, men antar samma gäller idag?) att de ligger på samma nivå:
http://www.boverket.se/Global/Bygga...truktionsregler/aldre-byggregler/SBN-1967.pdf
Så kanske inte helt avgörande om ligger bredvid sulan eller under sulan...och då kanske inte gör något om ligger 10 cm över heller, i och med att i mitt fall så är det ju ändå rätt mycket under marknivå både utanför och i krypgrunden.
Jag lutar helt klar åt alternativ 1. Det jag främst är osäker på i det fallet är om just fukttransporten från sulan och uppåt i grundmuren om den nu skulle ha vatten eller i varje fall rätt mycket fuktig lera kring sig konstant. Någon som har pejling på det? Driver fukten mycket uppåt i en murad grund tro?
Vad gäller praxis för var dränrören ska ligga i höjdled så vet jag inte själv. Tog bara det som jag läst på flera hyfsat tillförlitliga källor. Även Isodräns anvisningar t ex visar att dränrören ligger en god bit under sulan:
http://www.beijerbygg.se/wcsstore/B...content/Monteringsanvisning-Isodränskivan.pdf
Å andra sidan så visar Svensk Byggnorm 67 (67 var ända med bild, men antar samma gäller idag?) att de ligger på samma nivå:
http://www.boverket.se/Global/Bygga...truktionsregler/aldre-byggregler/SBN-1967.pdf
Så kanske inte helt avgörande om ligger bredvid sulan eller under sulan...och då kanske inte gör något om ligger 10 cm över heller, i och med att i mitt fall så är det ju ändå rätt mycket under marknivå både utanför och i krypgrunden.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/65476-hur-djup-dranering.html inlägg #2 beskriver det väldigt bra.
Ser också att jag nog uttrycket mig lite tokigt, jag menade att överkant dränrören som högst ska ligga i underkant av voten. Det blir i praktiken ungefär samma sak som beskrivs i inlägget jag länkar till här.
Tillbaka till TS frågeställning; Det är svårt att uttala sig om fukttransporten, men jag vill mena att åtgärden du gör helt klart kommer bli en effektivare dränering än du har idag och eftersom du inte har några problem idag så torde det inte bli det i framtiden heller.
Ser också att jag nog uttrycket mig lite tokigt, jag menade att överkant dränrören som högst ska ligga i underkant av voten. Det blir i praktiken ungefär samma sak som beskrivs i inlägget jag länkar till här.
Tillbaka till TS frågeställning; Det är svårt att uttala sig om fukttransporten, men jag vill mena att åtgärden du gör helt klart kommer bli en effektivare dränering än du har idag och eftersom du inte har några problem idag så torde det inte bli det i framtiden heller.
Tack för tipsen.
Det blir med största sannolikhet att vi gräver ner i nivå med halva sulan, vill inte riska ev. sättningar som kan uppstå om gräver ner under sulans nivå. Sedan får rören läggas så lågt som möjligt utifrån det, fyller med mackadam den bit som ev. blir under rören.
Det blir med största sannolikhet att vi gräver ner i nivå med halva sulan, vill inte riska ev. sättningar som kan uppstå om gräver ner under sulans nivå. Sedan får rören läggas så lågt som möjligt utifrån det, fyller med mackadam den bit som ev. blir under rören.
Klicka här för att svara