Byggahus.se

Dräneringsrör, isolering och djup?

1. F
    Husägare · Sundsvall · 37 inlägg

figge88

Husägare
    Hej!

Är på gång att dränera och isolera källarväggarna på kåken och har börjat gräva upp lite själv runt huset, främst för att få fram alla ytliga ledningar som t.ex fiber och el.
    Framför en förrådsdörr låg en del markplattor, lite sand och sen markisoleringsskivor.
    Men direkt under isoleringen kom jag till gamla dräneringsröret, så då uppstod några funderingar.

1. Har man lagt isoleringen för markplattorna, eller för dräneringsröret?
    2. Huset är av typen suterräng och på sidan som ligger "öppen", kommer dräneringsröret ligga ganska så ytligt, är detta någon risk ur t.ex frost-synpunkt? Tjäle?

Mvh
    Fredrik

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Jag har svårt att begripa bilden. Är detta på soutterängsidan? Har du någon sektionsritning på huset.
    Ingendera skulle jag tro, men det är svårt att säga utan helhetsbilden.
    Det är grundläggningsdjupet som styr placeringen av dräneringen. Den skall i princip aldrig ligga lägre än grunden.

En dräneringsslang som man vill ha intakt bör aldrig ligga direkt i lera eller annat finkornigt material. Då blir den snabbt fylld med annat än vatten. Den måste ligga omgiven av singel eller makadam.

3. F
    Husägare · Sundsvall · 37 inlägg

figge88

Husägare
    Bifogar den ritning jag har.
    Yes, det är på souterräng-sidan.
    Jo precis, när jag lägger den nya slangen blir det ett lager 8-16 makadam runt om slangen.

Egentligen känner jag mig ganska så säker på hur dräneringen ska utföras, dock har jag aldrig gjort det tidigare och har bara den kunskap jag kunnat läsa och fråga mig till, vilket såklart inte täcker alla situationer, och då blir man lite fundersam när man stöter på sånt man inte räknat med, finns det någon anledning som jag inte känner till?, osv...

4. Bästa svaret

J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det finns inget som går upp mot en ritning! Huset är grundlagt på s.k. utbredda plattor, en sorts betongsulor som alla väggar står på. Mellan dessa väggar har man sedan gjutit ganska tunna oarmerade betongplattor som utgör källargolv. Eventuellt har man lagt puts ovanpå denna betong. Det finns ingen isolering under betongen, vilket kan utgöra ett problem i den yttre delen av källaren som man använder mer som bostadsrum. Jag tror att isoleringen som du hittade är till för att göra källargolvet mindre kallt i den yttre delen. Antagligen är det ditlagt i efterhand. Platonmattan som man ser fastskruvad på väggen antyder det.

Dräneringen skall ligga i nivå med sulorna. Inte lägre för då kan den underminera marken.

8-16 makadam är utmärkt. Den går att hantera för hand. Större fraktioner är jobbigt utan maskin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.