Byggahus.se
Hej,

Har en ALKO SUB 1300 DS Premium (https://www.proffsmagasinet.se/trad...umpar/al-ko-sub-13000-ds-premium-pump-1180075) i dräneringsbrunnen till poolen. Den ger 10 500 l/h.

Dock går min backspolning från poolen ut i denna brunn och då jag backspolar (och nu på hösten tömmer poolen) med pumpen som ger 11 000 l/h så klarar inte dräneringspumpen av att hålla efter utan ajg får stanna och pause och så på igen.

KAn kännas som litet bekymmer, men köpte ändå en ALKO Twin 1400 Premium (https://www.proffsmagasinet.se/trad...-pumpar/al-ko-twin-14000-premium-pump-1180078) som ger 15 000 l/h - dock är den för stor för mitt rör! Jag tänkte helt enkelt inte på att den ansluter slangen på sidan och inte på toppen....

Så frågan är:

Vilken pump skall jag välja till dräneringsbrunnen som ger >12 000 l/h och som har anslutning på toppen och passar i en 315 brunn (vill självklart ha med integrerad flottör och inte lös flottör)?

Vad menar du med att inte hänger med, fylls brunnen upp och bräddar över. Det blir då att strypa på ventiler från pool till brunn så pumpen hinner med.

Ja fylls upp.
Vill inte strypa då jag behöver flödet vid tex backspolning.

Ja det är bra tryck och flöde på backspolningen har jag märkt , brunnen håller då när du backspolar då. och inte flödar över

Hur ser brunnen ut och vart går vattnet när du backspolar, några foton hur det ser och vad du har är bra

J jonaserik skrev:
Ja det är bra tryck och flöde på backspolningen har jag märkt , brunnen håller då när du backspolar då. och inte flödar över
brunnen håller och fylls uppåt.

Kan som sagt puss och vänta, men vore skönt att få tag i dräneringspump med större flöde.

Problemet är att vattnet stiger upp i golvbrunnen i tekkikrummet vid poolen (utomhus). Så då märker jag att jag behöver pausa backspolningen :)

J jonaserik skrev:
Hur ser brunnen ut och vart går vattnet när du backspolar, några foton hur det ser och vad du har är bra
går från teknikrum vid polen genom 110rör ut till pumpgropen när jag backspolar sandfilter. I pumpgropen ansluter även dräneringen. Sedan från pumpgropen via dräneringspumpen genom ett 32mm pem slang till dagvattenanslutning ut mot gatan.

problemet är inte hur vattnet flödar utan kapacitet på dränkpumpen där jag gärna skulle få tips på kraftigare dräneringspump med anslutning på toppen för att kunna sänkas ner i 315mm rör.

Finns nog säkert, men jag vet inte om en sådan smal pump som går ner. annars en s.k. dränkbar brunnspump, då får fart på flödet, men kanske lite överkurs.

Vet inte om jag förstått dig rätt, men se till att den pumpen du har nu inte "bromsas" i flödet....
Om jag såg rätt så är pumputgången 42 mm se då till att ha minst 42 mm slang rör från pumpen, och inte för många tvära krökar.
Jag tror att ju grövre dimension på slang / rör ju lättare är det att få dom 10 500L som utlovas...

Anslutningen är väl gjord för att passa flera olika slangstorlekar, borde det inte kunna bli bättre flöde om man kapar av den klenare anslutningen....
Dränkbar pump med 42 mm utgång markerad för bättre flöde och effektivitet
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter en gänga i pumpen så plastnippel går att gänga bort och koppla en slang direkt på om man vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.