Byggahus.se

Dräneringsbrunn & Stenkista - Problem

1. K
    Medlem · 7 inlägg

Kas-Jar

Medlem
    Hej,

Jag bor i ett hus byggt 2006 med platta på mark.
    I området där vi bor så har kommunen inga dagvattenbrunnar dit vi kan ansluta regnvatten.

På tomten har jag 1 dräneringsbrunn samt 2 stenkistor. Regnvatten/takvatten leds ned i dräneringen genom stuprörsanslutningarna, 4 stycken i varje hörn av huset. (varit så sedan huset byggdes).

Efter 2 veckors hällregn så ser jag nu att dräneringsbrunnen (som båda stenkistorna går till) är full, det står vatten över stenkistornas röranslutning, samt att det har stigit upp vatten i alla fyra stuprörsanslutningar. Dessa vet jag är rätt djupa.. troligen 2 meter eller liknande.

Jag har tänkt ringa en VA-expert imorgon men slänger ut frågan här om någon har haft liknande problem. Såklart orolig över att detta ska skapa fuktproblem i platta etc.

Hjälp mig, har noll koll på sånt här!

2. J
    Medlem · 6 302 inlägg
    Överfulla stenkistor, det sjunker inte ner, kan vara igensatta av löv/fnas från träden, inget ovanligt om det finns lövträd som fäller så det hamnat på taket.

3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 634 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Kan det vara så att stenkistorna ligger i lerhaltig mark? Då tar det en oändlig tid att infiltrera vattnet.

• Laddar…
  4. K
    Medlem · 7 inlägg

Kas-Jar

Medlem
    Ja det finns en del träd i närheten.. men det är också ganska lerig mark och dålig avrinning i området generellt. Vid regn så blir det rejäla pölar på gatorna. Flera i området har legat på kommunen om detta i flera år.

Men.. jag är i nuläget mest orolig kring fuktskaderisk på huset?

5. K
    Medlem · 7 inlägg

Kas-Jar

Medlem
    Ja.. se mitt svar nedan :)

6. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Lite akut, kan du inte länspumpa ur brunnen så att du får bort vattnet? En pump kostar inte mycket i dessa dagar. Lite mer långsiktigt får du byta strategi, stenkistorna fungerar tydligen inte.

7. K
    Medlem · 7 inlägg

Kas-Jar

Medlem
    Jo det kan jag.. jag har en pump i dräneringsbrunnen. Men det fortsätter ju bara att regna!!
    Ska jag sätta på och pumpa ut i gräsmattan eller liknande? Det är närmsta jag kan åstadkomma just nu

• Laddar…
  8. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Så långt bort från huset som det går.

• Laddar…
  9. K
    Medlem · 7 inlägg

Kas-Jar

Medlem
    Jag pumpar på nu.. men kommer nog bara iväg 10 meter på sin höjd just nu.

Dock bort från dräneringsrören. Det har hänt 1 gång tidigare och då kompletterade de med en till Stenkista och sade att det skulle räcka. Uppenbarligen inte.

Hur orolig bör jag vara? Det har inte stigit ur något av rören, men det står såklart väldigt högt upp med tanke på att de bör vara tomma.

10. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    I den här situationen är det ju inte så bra om rören från takavvattningen går till samma brunn som dräneringsrören. Då kommer ju vattnet att gå baklänges ut genom dräneringsrören till husets grund.

Men situationen är som den är. Pumpa brunnen torr. I den akuta situationen och om det fortsätter det att regna kan du ju överväga att lossa stuprören från taket och koppla om dem så att de leds ut på gräsmattan en bit ifrån huset istället för att vattna husets grund via dräneringsbrunnen.

• Laddar…
  11. K
    Medlem · 7 inlägg

Kas-Jar

Medlem
    Stort stort tack för bra svar Claes. Nu kan jag sova något skönare iallafall.

Jag har pumpat på och rören tömdes rätt fort. De var inte alls så djupa som jag först trodde utan snarare 0.5m djupa. Såklart inte bra att brunnen blir full och att det ställer sig upp där men dräneringsbrunnen ligger då också bara 2-3 meter från huset.

Pumpar på och tömmer för nu. Sedan får jag försöka fundera ut en långsiktig lösning inför eventuella hällregn. Sjön ligger 75 meter bort.. det får nog bli att pumpa vidare dit bort på något vis.

Fundering.. bör det inte ligga rör eller något under plattan som tar hand om vattenansamlingar där? Isolering och annat bör väl också hålla borta fukt?

12. K
    Medlem · skåne · 625 inlägg

kanonkula

Medlem
    Dräneringen är tänkt att göra det. Du lägger normalt dränering runt plattan, snäppet under dagvattnet.
    Kruxet är att du har stopp/för liten stenkista och därför går det baklänges.

• Laddar…
  13. K
    Medlem · 7 inlägg

Kas-Jar

Medlem
    Då är jag med. Inte bra, med andra ord :)
    Får bli att ta ett helomtag och lösa det permanent!

Bör jag ta hit någon som kontrollerar fuktnivåer etc i plattan för att eventuellt förebygga framtida problem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.