Byggahus.se

Dränering

1k läst  5 svar

1. P
    Medlem Nivå 7
    Hej!

För ett år sedan så var vi tvugna att byta avloppsröret om går mellan huset och avloppsröret i vägen, för det hade satt sig med åren och även att det hade växt in en rot i röret. Allt är frid och fröjd.

Nu till min lilla fråga.

När allt var uppgrävt så noterade jag klacken på huset, att den var väldigt stor (djup), inte som en normal klack alltså, jag vet inte om den är så stor just där avloppsröret mynnar ut, eller om det är så runt hela huset.

Jag glömde tyvärr att mäta djupet på klacken (från väggen och ut), men jag skulle tippa på en 80-90 cm!

Hur gör man vid en dränering om klacken är så stor runt hela huset?

Huset är byggt 1957 och var ett tegelhus, nu är det träpanel.

Tacksam för svar! :)

Redigerat 21 aug 2010 13:32
  2. P
    Medlem Nivå 7
    Ingen?

3. P
    Medlem Nivå 7
    Eftersom ingen lyckats/kunnat svara på min fråga, väljer jag att spåna vidare lite....

Min tanke är att (om nu det är en sådan stor klack runt hela huset), att gjuta ett fall från huset, detta skall göra hela sulans "djup", det behövs ju inte gjutas så mkt för att få ett bra fall. Sedan när allt bränt/torkat, skall hela fallet kletas in med asfalt eller flytmembran+en bit upp på källarväggen, sedan fyller jag med makadam, och vid "vinkeln" mellan källarvägg/sula lägger jag dräneringen, makadam runtom. Återfyller med befintliga massor. Givetvis skall separationsduk användas, samt isolering (100mm frigolit) samt platon.

Detta borde väl funka?

4. M
    Medlem Nivå 8
    Om du gör så, så kommer ju "klacken" eller sulan eller vad det nu är att kunna ligga under vatten och suga upp fukt i väggen. Gräv upp på något annat ställe och kolla. Det vore konstigt med 90 cm sula runt om. Kanske har varit någon entretrappa eller något där som rivits, eller så finns klacken där av någon annan anledning. Om det är så att klacken finns runtom så är det bästa nog att lägga drän-rören utanför nedanför klacken. Skulle jag tro, men jag vet inte säkert :)

5. P
    Medlem Nivå 7
    Hej!

Tack för svar Magnus! :)

Jo jag kom på det precis, inte alls smart lösning.

Där vi hade uppgrävt har som du säger funnits en entrétrappa (gjuten, tung som satan :p), som vi rev bort (för att kunna gräva). Kanske är det som du säger att det är konstigt med 90cm sula(kanske inte så mkt), svårt med ögonmått, det kan vara 70cm också.....vem vet... :p

Men du säger att, kanske det har funnits en trappa där, varför har det byggts en större sula just där??? Sulan har ju inget med trappan att göra?!?

Jo, som du skriver skall man ju lägga dränröret nedanför klacken.

6. M
    Medlem Nivå 8
    Vår trappa är murad lååångt ner i marken. Inuti trappan finns ett gammalt koksförråd (som man kan komma åt från pannrummet), men påfyllningsluckan utifrån är igenmurad sedan länge. River vi trappan finns där sannolikt en rejäl betongplatta under. Det var så jag tänkte, att er platta kunde vara en rest av gamla tider...

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka