Byggahus.se

Dränering utförd av firma rätt eller fel

1. Music Man
    Medlem Nivå 10
    För att göra en extremt lång historia kort så är det så att vi anlitade en firma för tillbygge av villa samt dig markarbeten.
    Vi har ett högt berg bakom huset och då ville vi ha bästa möjliga dränering.
    Firman sa då att vi endast behövde göra baksidan då det är där trycket ligger.
    Jag handgrävde själv för att sparar pengar.

Sen upptäcktes det att det ej fanns någon dränering av byggfirman och fick då betala en summa för tilläggsarbete.

Vi båda dokumenterade med bilder och en del bilder hittades nu.
    Dräneringen på baksidan gjordes inte klar ordentligt
    och de övriga sidorna ser ut så här.

Haft en lång process mot dem med en massa fel och dumheter och skall träffas i tingsrätten snart i en sk Muntlig förhandling.

Kolla speciellt dräneringsröret som går rätt in i grunden och som avslutas 10cm inne i torpagrunden.

Vad säger ni?

• Laddar…
  2. Bowser
    Medlem Nivå 6
    Har dem fogskummat ihop plaströret med betongröret?

• Laddar…
  3. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Har svårt att förstå vad du vill ha input på.

4. N
    Medlem · Nivå 8
    Du tappar mig lite här. Ni anlitade en firma för markarbeten, men inte dränering? De sa att ni bara behövde "göra" baksidan - göra vad? Inte dränera?

Sen grävde du upp själv och hittade vad? Ingen dränering?

Ja du fattar, läs igenom och skriv om lite :)

• Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 7
    Men det är väl rör för dagvatten och inte dränering vi ser på bilderna eller?

Har ni gjort en dränering nu innan ni la tillbaka jorden?

6. M
    Medlem Nivå 1
    Ser riktigt illa ut. Jag ser ingen dränering slls. Bara dagvattenrör längs fasaden. Skulle det dräneras så borde dom bli tvunga att dränera. Dom har ju bara lagt dagvattenrör. Inga Isodrändkivor, inga dukar inga lister.
    Var det det dagvattenrör som endast dom skulle greja?
    På bilden med tillbyggnaden ser jag dränrör isf men inte mkt att gå på.

7. H
    Medlem Nivå 7
    Huset ser ut att ha stått där några år, har ni inte haft några problem under alla åren får ni inte förhoppningsvis detta imorgon heller. Även om dräneringen saknas.

Vattnet kanske rinner genom torpargrunden och vidare.

Men träfasaden ser ut att behöva lite färg och kärlek

8. P
    Medlem · Nivå 2
    De är sällan något problem med fukt under en torpargrund. Om det gamla huset klarat sig borde utbyggnaden göra det också.

9. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Ja jo om dom bygger enl gammal standard ja