Byggahus.se
K
Hus med källare som dränerades om av förra ägaren 2017, tre år innan vi köpte huset. Gjordes av en firma som ser reko ut med 60-100 miljoner i omsättning senaste åren.
Vi har haft problem med mycket fukt och lite vatten som kommit in nu när det varit mycket regn denna sommar. Dräneringen går till samma dagvattenbrunn som allt regnvatten och sedan ut i kommunens ledningsnät. Förstått det som att det inte är den bästa lösningen och vid inspektion i brunnen nu visade det sig att det sannolikt är problemet, för dräneringsröret låg helt i vatten så det har sannolikt bakfyllt rören runt huset då… Eller åtminstone hindrat dräneringsrören från att leda bort grundvatten som stiger.

Hittar lite på nätet från Tekniska Verken i Linköping och Eskilstuna Miljö och Energi (https://www.eem.se/globalassets/privat/vatten-och-avlopp/dokument/eem_folder_oversvamning_ny2020.pdf) att en betydligt bättre lösning är att ha separat brunn för dräneringen och pump som tar upp det till dagvattenbrunnen.
Men hittar inget om det finns några regler eller ”bästa praxis” som man brukar göra när man dränerar hus med källare?

Finns det några krav på hur det ska utföras eller annan dokumentation, typ AMA eller liknande?

Kan inte så mycket om regler och krav men jag har sett många dräneringar och dagvattensystem överfulla och vattnet har tryckts upp bakvägen.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
På vilket djup ligger utloppet i dagvattenbrunnen, i relation med dräneringens inlopp?

Jag är inte expert, men jag har hört att man alltid skall skilja detta åt för när det regnar mycket kan du just fylla din dränering. Jag pumpar ut mitt i ett dike så jag har ingen anslutning till någon dagvattenledning.

Så om jag var dig skulle jag pumpa vattnet separat från din dräneringsbrunn till dagvattenledningen. Och anledningen till att jag tror att det är bättre att pumpa dit det i ställer för att leda det genom ett dagvattenrör är när det regnar så mycket att kommunens system inte orkar ta emot allt vatten så skall det inte finnas någon möjlighet för vattnet att rinna från kommunen till dig. Har sett att det finns backventiler, men dom är jag tveksamma till. Kanske finns någon som kan säga att dom fungerar.

• Gilla
kniv
  • Laddar…
K
T T.Gustafsson skrev:
På vilket djup ligger utloppet i dagvattenbrunnen, i relation med dräneringens inlopp?
Nu har jag bara haft möjligheten att inspektera ovanifrån när man tar av brunnslocket, men det ser inte ut att vara särskilt stor höjdskillnad.. Så om jag får gissa så säg att det är typ 10cm eller nått åt det hållet mellan underkant dräneringens inlopp och ovankant utlopp. Kan stoppa ner en lång pinne och mäta mer exakt senare

wildeside
Oavsett vilken höjd dagvatten och dränerings vattnet kommer i i brunnen så kommer dagvattnet att fylla dräneringen om inte utloppet hinner ta hand om inkommande vatten.
Dagvatten och dräneringsvatten ska alltid ha skilda brunnar om det är fackmannamässigt gjort, anser jag iaf.

K kniv skrev:
tten som kommit in nu när det varit mycket regn denna sommar. Dräneringen går till samma dagvattenbrunn som allt regnvatten och sedan ut i kommunens ledningsnät. Förstått det som att det inte är den bästa lösningen och vid inspektion i brunnen nu visade det sig att det sannolikt är problemet, för dräneringsröret låg helt i vatten så det har sannolikt bakfyllt rören runt huset då… Eller åtminstone hindrat dräneringsrören från att leda bort grundvatten som stiger.

Hittar lite på nätet från Tekniska Verken i Linköping och Eskilstuna Miljö och Energi ([länk]) att en betydligt b
Enklaste och billigaste lösningen borde vara att sätt en backventil på dräneringsanslutning.
Inte bästa lösningen men det hindrar åtminstone att dräneringen bakfylls.

• Gilla
kniv
  • Laddar…
Att dra både stuprörsledning och dränering till samma dagvattenbrunn är standard, så länge utloppet ligger lägre än lägsta inlopp. Självklart behöver utloppet vara felfritt och rätt dimensionerat.
Min erfarenhet är samtidigt att man verkligen skall sträva efter att inte behöva någon form av maskin för att få vattnet dit man vill. Pumpar som kräver ström och som när som helst kan haverera utan att någon märker det (förrän det är för sent) skall man absolut undvika om möjligt.

• Gilla
kniv
  • Laddar…
K
M mattoys skrev:
Enklaste och billigaste lösningen borde vara att sätt en backventil på dräneringsanslutning.
Inte bästa lösningen men det hindrar åtminstone att dräneringen bakfylls.
Ja, bra input. Det har jag också hittat lite info om men vet inte om de i branchen anser att backventilerna är ett satyg som lätt går sönder eller sätts igen, varför dom skippar dom.. Om de håller borde det ju vara en väldigt enkel säkerhetsgrej att alltid sätta dit

K kniv skrev:
Ja, bra input. Det har jag också hittat lite info om men vet inte om de i branchen anser att backventilerna är ett satyg som lätt går sönder eller sätts igen, varför dom skippar dom.. Om de håller borde det ju vara en väldigt enkel säkerhetsgrej att alltid sätta dit
Så fort du får något skit som sätter sig i backventilen så fungerar den inte. Men från dräneringen borde det vara relativt partikelfritt.
Men man skall komma ihåg att en backventil är en rörlig del som kräver åtminstone tillsyn/test av funktion. Det är nog där det brister i många fall. Sen så är det nog så att man in många fall använt backventiler i applikationer där man inte har så rent vatten, vilket då skapar problem.

Ser dock en backventil mer som en nödlösning. Då får man lite mer tid att planera in när och var man skall sätta en ny brun. Behöver man pumpa vatten med en pump så behöver man även gräva ner en kabel.
En pump kan även den gå sönder så den kräver tillsyn den också. Även om man kan komplettera med ett nivålarm.

• Gilla
kniv
  • Laddar…
K
M mattoys skrev:
Så fort du får något skit som sätter sig i backventilen så fungerar den inte. Men från dräneringen borde det vara relativt partikelfritt.
Men man skall komma ihåg att en backventil är en rörlig del som kräver åtminstone tillsyn/test av funktion. Det är nog där det brister i många fall. Sen så är det nog så att man in många fall använt backventiler i applikationer där man inte har så rent vatten, vilket då skapar problem.

Ser dock en backventil mer som en nödlösning. Då får man lite mer tid att planera in när och var man skall sätta en ny brun. Behöver man pumpa vatten med en pump så behöver man även gräva ner en kabel.
En pump kan även den gå sönder så den kräver tillsyn den också. Även om man kan komplettera med ett nivålarm.
Exakt, både backventil och pump i separat dräneringsbrunn med pump tillför ju även vissa nackdelar så som underhåll som du skriver. Är ju nackdelen med dom lösningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.