Byggahus.se

Dränering och isolering källarväggar, 70-talshus

  1. F
    Husägare · Sundsvall · 37 inlägg

    figge88

    Husägare
    Hej!

    Efter att ha skapat 2 trådar, känns det kanske vettigare att försöka skapa 1 tråd där jag kanske kan få svar och idéer om dräneringen och isoleringen av källarväggarna på mitt hus från -73.
    Tanken är att jag återkommer i samma tråd om (När) jag dyker på problem och annat man kanske inte räknat med.
    Självklart kommer jag kontakta fackmän och andra som kan tänkas vara experter för rådfrågning, men man kan inte bortse från att detta forum är en kunskapskälla utan dess like, och ofta svar väldigt snabbt.
    Bakgrundsfakta är att det är en mexitegel souterräng-villa byggt 1973, grundläggningen är utbredda plattor. (Bifogar en ritning på huset).

    Just nu är jag i fasen att jag grävt fram de kablar jag vet finns i marken och på måndag morgon kommer grävaren och börjar det stora jobbet att gräva resten.

    Problemet jag står inför nu är att i samband med att jag grävde fram inkommande el-kabeln så ser man att väggen har tryckts in.
    Väggen som är intryckt är i hörnet mot huset på garaget (som är tillbyggt något år senare än huset), eller rättare sagt, under garaget finns ett kall-förråd och innerväggen i förrådet är det som har blivit intryckt.
    Tyvärr ser man inget på insidan i förrådet, detta pga. att det sitter uppreglade gipsväggar (kanske måste man riva ner dessa?)
    Vad tror ni att man måste göra?
    Räcker det att putsa med nå starkt murbruk på utsidan, eller ska man mura upp en ny vägg framför den intryckta i förrådet?
    (Bifogar bilder som jag hoppas ska visa tillräckligt hur det ser ut)

    Med vänlig hälsning
    Fredrik
     
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Jordtryck har gjort det här , det finns ingen ankring mellan platta och vägg , det är bara gjutet direkt på väggen , ser inte bra ut , troligtvis om du gräver djupare så är det en spricka i muren längre ner , detta kan fortsätta så väggen går mera in , om det inte är något innanför som håller tillbaka , bör åtgärdas när du ändå gräver
     
  3. K
    Medlem · Stockholm · 1 671 inlägg
    Jag är inte konstruktur, men jag tänker att väggen som tryckts in kanske står i spänn idag, om man tar bort jordtrycket så kan väggen kalva ut med större sättning/ras som följd?
    Jag har nog rådgjort med konstruktör innan jag fortsatt iaf.

    Är det källare eller krypgrund innanför?
     
  4. F
    Husägare · Sundsvall · 37 inlägg

    figge88

    Husägare
    Lite uppdatering...
    Någon form av snickare, konstruktör eller "expert" som försäkringsbolaget rekommenderade har varit och tittat och ifrågasatt materialval och utförande.
    Mäklare kontaktad för att påbörja tvist om "dolt fel".
    Besiktningsman kontaktad för att få underlag för "dolt fel".
    Murare har varit på plats och ifrågasatt utförandet och kommit med förslag på åtgärd men egentligen inget mer än att avvakta besiktningsmannens utlåtande.

    Så nu står vi i att garaget/förrådet inte går att fortsätta med utan får sikta in oss på att ha det uppgrävt där ett tag framöver.

    Däremot har nya frågor väckts.
    Husets grund går djupare än vad garagets/förrådets platta gör, när vi ska lägga dräneringsrören för huset ska dessa ligga i nivå med de utbredda plattorna, eller hur? (om jag fattat det rätt så ska de inte förläggas lägre än de utbredda plattorna?)
    Men hur blir det när vi kommer till garaget?, om vi ska få rätt fall på dräneringsrören kommer dessa ligga en bra bit under förrådets platta.
    Eller kommer vi att få göra som två separata ledningar? en som går från där huset möter garaget och som dras runt huset och till brunnen.
    Och en som går från där garaget möter huset och som dras runt garaget till brunnen.
    Så då kommer det att vara en nivå-skillnad på dessa i "skarven" mellan garage och hus?
     
  5. T
    Medlem · 244 inlägg

    Tvapac

    Medlem
    Vad har de sagt om ämnet dolt fel i detta fallet, -73 är länge sen. Vad tar besiktningsmannen för titt och skriva utredning, 3000kr framkörning och sen 1500kr timmen?
     
  6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vad är det för brunn du talar om , en gammal dränbrunn och hur ligger den i förhållande till framkomlighet med dränrör , är det olika nivåer under mark med bottningen av huset , så kanske en tanke på hur brunnen är utförd
     
  7. F
    Husägare · Sundsvall · 37 inlägg

    figge88

    Husägare
    Det är inte så mycket sagt om dolt fel, men det vi kunnat "känna" oss fram till är att om det bara varit t.ex. fukt eller mögel, så hade man fått räkna med det. Men nu, enligt oss, handlar det om att det är konstruktionsmässigt felaktigt utfört (materialval, detta är dock osäkert, ev. har man haft som "byggnorm" att använda siporex/lättbetong till yttervägg när detta byggdes, men däremot inga armeringsjärn, varken mellan blocken eller som förankring mot husvägg eller tak/garagegolv)
    Det fanns ingen som helst möjlighet att se skadan eller hur väggarna är konstruerade när vi köpte huset, eftersom utifrån är det ju jord och på insidan var det uppreglade väggar.

    Vad besiktningsmannen vill ha i ersättning har vi inte kommit till än, vet inte när han har möjlighet att komma eller om det blir någon annan än han som besiktiga innan vi köpte huset.
     
    • Laddar…
  8. F
    Husägare · Sundsvall · 37 inlägg

    figge88

    Husägare
    Brunnen är dräneringsbrunnen, en befintlig men som vi mest troligt byter ut mot en ny (trasig osv.)
    Garaget tillkom några år efter huset, så runt huset ligger tegelrör som dräneringsrör, och dessa ligger som man kan tänka sig, runt hela huset och ansluter till brunnen från två håll.
    Brunnen ligger på mitten och nedre sidan av huset.
    Sedan har man lagt dräneringsrör av plast runt garaget och anslutit dessa till samma dräneringsbrun.
     
  9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    De tegelrör som finns och lades när huset byggdes är nog halvvägs fyllda med fiiint lerslam och fungerar nog inte så bra , det med brunnen som ligger på nedsidan och ska bytas är bra , tänk då lite på hur rören kommer att komma i höjd , det var en skillnad där som du sa , är det garaget som ligger lägre på nedsidan så är även det bra , då kan husets dränrör innan garaget gå över i täta rör ner till brunnen , det blir lite dubbla rör fram till brunnen då .
    Men som det är nu , du får avvakta och se vad som händer i fallet , och komma tillbaka till forumet med frågor angående olika utföranden , det finns en bra kompitens här
     
  10. F
    Husägare · Sundsvall · 37 inlägg

    figge88

    Husägare
    Så, nya funderingar, om hur vi ska förlägga dräneringsrören.
    Vi har i ena hörnet (det vänstra) en "lägsta punkt" på framsidan. Där har vi grävt fram klacken plus lite till för att lägga i makadam och sedan dräneringsrör.
    Nu har vi också grävt fram klacken på det högra hörnet (som ansluter mot garaget).
    Medans vi grävde tyckte vi att det var en stor nivåskillnad på klacken från vänster sida till höger sida, men ögat har ju en förmåga att luras.
    Så vi tog fram ett laserpass och kunde konstatera att klacken på höger sida är ~63cm lägre än på den vänstra sidan.
    Nu blev det helt plötsligt besvärligt, golvet under garaget är i ungefärlig nivå med klacken på det vänstra hörnet, alltså 63cm högre upp än klacken vid det hörnet den står vid.
    Så vi kan inte ha det vänstra hörnet som högsta punkt och leda vattnet mot garaget, för då kommer vi ju förlägga rören 63cm under plattan till garaget.
    Och vi kan inte ha högra hörnet som högsta punkt, för antingen har vi rören 63cm upp på väggen (men ändå i nivå med innergolvet!?) i högra hörnet, eller så blir röret 63cm under klacken på vänstra sidan...
    Hur förlägger vi då dräneringsrören?

    Hoppas det går att hänga med någorlunda, bifogar nå bilder som kanske förenklar lite.

    Första bilden är i vänstra hörnet och man kan då se att klacken blir lägra längre bort.
    Andra bilden visar en tumstock och högra hörnet med ett svart streck som markering i nivå med klacken på vänstra sidan.
    Tredje bilden är en skiss på hur "förhållandena" är.

    Så hur förlägger man dräneringsrören på bästa sätt?
     
  11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har ingen betydelse hur du lägger dina dränrör bara att dom har nedförsbacke , sedan det med en del av grunden avviker från den andra är lite svårt , på skissen så framgår att garaget ligger högre , då får du i hörnet gå över till hela rör och fortsätta ut till brunnen , samt att ha ett eget dränsystem för garaget ,
    Ett annat alternativ är att fortsätta framåt med drän som ligger gjupare med kross kring förbi garaget , det dränerar även det med , då det ligger lägre .
    Röd går hela vägen rakt ut helt rör och till prunn
    Blå egna dränrör som kopplas ihop med svart som är hela rör
    Båda varianterna fungerar , kan bli lite djupt vid vid infart till brunn och fordra pump för att skicka det vidare
    Ska du ha stuprör till samma brunn
     
  12. F
    Husägare · Sundsvall · 37 inlägg

    figge88

    Husägare
    Nu vet jag att detta är ett tag sedan, men tänkte bara uppdatera hur allt löst sig.
    Väggen under garaget revs, det som var dåligt plus lite till. En ny vägg murades med mur/leca-block och även en tunnare vägg invändigt mot huset som stöd då vi inte vet om garage-plattan bara är dubbad in mot huset eller hur den är fäst.
    Dräneringen blev så att husets rör går över till täta rör vid garagets framsida, i hörnet hus/garage började vi med nya drän-rör för garaget.
    I hörnet på baksidan mellan garage och hus går sedan de täta rören ihop med garagets drän-rör för att sedan gå vidare till brunnen.
    Allt tak-vatten tog vi bort från dräneringsbrunnen (som är kopplad till avloppet) och tak-vattnet leder vi nu rakt ut i en slänt.

    Ang. det vi vill hävda var ett dolt fel (väggen under garaget) så kom vi överens med säljaren, efter en hel del diskussioner, och vi delade 50/50 på kostnaden för murningen.
     
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.