15 903 läst · 16 svar
16k läst
16 svar
dränering och hela huset rasar.. hur vanligt är det?
Sida 1 av 2
Hej
Läste med förskräckelse denna nyhet i helgen http://hd.se/helsingborg/2011/08/28/paarpsgrannar-startar-insamling/
Hur ovanligt är det att hela huset rasar när man gräver för dränering? hur kan man undvika det? eller är det bara maximal otur?
Lider med familjen, att se alla ens grejer inom räckhåll och inte ens få hämta ut en enda pryl....
Läste med förskräckelse denna nyhet i helgen http://hd.se/helsingborg/2011/08/28/paarpsgrannar-startar-insamling/
Hur ovanligt är det att hela huset rasar när man gräver för dränering? hur kan man undvika det? eller är det bara maximal otur?
Lider med familjen, att se alla ens grejer inom räckhåll och inte ens få hämta ut en enda pryl....
EXAKT vad jag behövde se inför resterande dräneringsarbete!!!! Nu känns det bättre!!!!!!
(Stackars familj. )
(Stackars familj. )
Går själv i dräneringstankar och detta är ju den störta skräcken alla alla kategorier. Dock tycker jag mig läsa att det ändå inte är ovanligt att det grävs upp runt hela huset på en gång? Rätt eller fel?
Administrator
· Skåne
· 7 794 inlägg
Jag läste om ett hus som rasade på liknande sätt förra året, minns dock inte vart.
Det är helt fel att gräva upp runt hela huset på en gång. Jag minns inte hur jag fick reda på det, men förmodligen var det av en "riktig" dräneringsentreprenör. Jordmassorna har ett enormt tryck mot husets källargrund. Tar du bort allt tryck på en gång riskerar huset att rasa.
Därför gräver man upp en sida i taget, lägger dräneringsledningar och isolerar, fyller igen innan man gräver upp nästa sida.
När vi skulle dränera vårt hus lyckades jag stoppa vår grävare, för han hade grävt upp mer än en sida om han bara hade fått. Det gäller alltså att hålla koll själv!
Jag tror att det är vanligt att utländska hantverkare inte har koll på hur man gör ...
Det är helt fel att gräva upp runt hela huset på en gång. Jag minns inte hur jag fick reda på det, men förmodligen var det av en "riktig" dräneringsentreprenör. Jordmassorna har ett enormt tryck mot husets källargrund. Tar du bort allt tryck på en gång riskerar huset att rasa.
Därför gräver man upp en sida i taget, lägger dräneringsledningar och isolerar, fyller igen innan man gräver upp nästa sida.
När vi skulle dränera vårt hus lyckades jag stoppa vår grävare, för han hade grävt upp mer än en sida om han bara hade fått. Det gäller alltså att hålla koll själv!
Jag tror att det är vanligt att utländska hantverkare inte har koll på hur man gör ...
Jag håller inte helt med. Jag tror inte att det egentligen är jordtrycket som håller källarmurarna på plats. Tänk på hur huset har byggts en gång i tiden, nog murade man upp alla källarväggarna, putsade och målade dem med kallasfalt (eller vad som nu var "inne" vid byggåret) innan man återfyllde med jordmassor. De står kvar även utan jordtryck, belastningen är ju neråt, inte utåt.
Nej, det viktigaste är väl att inte underminera grunden. Risken för ras uppstår nog främst om man gräver för djupt, under syllens underkant. Och när man ska dränera om, så vill man ju komma under denna nivå. Det är huvudproblemet, inte att det grävs runt hela huset på en gång.
När jag dränerade om, så grävde grävmaskinen runt om hela huset (eller tre sidor i mitt fall, den fjärde är marken redan i källargolvshöjd) men bara ner till underkant av syll. Sedan handgrävde jag själv sista decimetern eller två för att få ner dräneringsröret med fall i rätt nivå. Självklart skyddade jag dessutom "vallgraven" från att bli fylld av regn, genom att spänna upp en presenning över.
Nej, det viktigaste är väl att inte underminera grunden. Risken för ras uppstår nog främst om man gräver för djupt, under syllens underkant. Och när man ska dränera om, så vill man ju komma under denna nivå. Det är huvudproblemet, inte att det grävs runt hela huset på en gång.
När jag dränerade om, så grävde grävmaskinen runt om hela huset (eller tre sidor i mitt fall, den fjärde är marken redan i källargolvshöjd) men bara ner till underkant av syll. Sedan handgrävde jag själv sista decimetern eller två för att få ner dräneringsröret med fall i rätt nivå. Självklart skyddade jag dessutom "vallgraven" från att bli fylld av regn, genom att spänna upp en presenning över.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Hmm, ja jag har tidigare varit inne på bq8's linje också. Att en konstruktion skulle vara beroende av marktryck på källarväggarna verkar lite underligt. Däremot så kan naturligtvis mycket hända under årens lopp, är det rikliga vattenflöden kanske plattan kan ha blivit underminerad på naturlig väg dessutom.
Även om huset inte rasar så borde det kunna bli rätt krafiga sättningar om man underminerar huset bara på en sida också?
Även om huset inte rasar så borde det kunna bli rätt krafiga sättningar om man underminerar huset bara på en sida också?
Av dom husen här verkar ju åtminstonde två vara felbyggda/renoverade,
* ystadsallehanda huset har bärande väggar rivits
* Aftonbladet huset "Huset har källare men ytterväggen låg utanför den och när man grävde gav väggen vika."
* det i sydsvenskan är samma som det i aftonbladet.
* ystadsallehanda huset har bärande väggar rivits
* Aftonbladet huset "Huset har källare men ytterväggen låg utanför den och när man grävde gav väggen vika."
* det i sydsvenskan är samma som det i aftonbladet.
Källarmurarna står nog fram till återfyllningen är klar om det inte står 50 ton hus på dem.b8q skrev:Jag håller inte helt med. Jag tror inte att det egentligen är jordtrycket som håller källarmurarna på plats. Tänk på hur huset har byggts en gång i tiden, nog murade man upp alla källarväggarna, putsade och målade dem med kallasfalt (eller vad som nu var "inne" vid byggåret) innan man återfyllde med jordmassor. De står kvar även utan jordtryck, belastningen är ju neråt, inte utåt.
Kanske kan jämföras med att lägga ett tomt mjölkpaket med stöd omkring och belasta det till max. Vad händer om stöden försvinner?
Jag går i dräneringstankar, är ganska fuktigt i källaren med massor av putssläpp. Fast det beror nog mer på att man kletat på plastfärg i hela källaren. Lite sugen är jag på att utnyttja ROT och låta dränera hela huset. Men samtidigt är jag lite fundersam på risken för sättningar. Huset står i en backen. Ingen kraftig lutning, men ändå.
En variant är ju att leja bort grävningen och göra det andra själv. Men då ska man få ngn att ta sig dit och gräva en sida i taget. Jag bor i en mindre stad/by en bit bort från Örebro. Och hur går man till väga för att dränera bara en sida i taget egentligen med anslutningar mm? Känns bökigt.
Det som mest tar emot att dra igång med detta är att det betyder att vi måste riva vår altan med tak. Men en 4 veckors bebbe hemma känns det inte optimalt för frugan att behöva kliva över ett stup för att komma ner på backen.
En variant är ju att leja bort grävningen och göra det andra själv. Men då ska man få ngn att ta sig dit och gräva en sida i taget. Jag bor i en mindre stad/by en bit bort från Örebro. Och hur går man till väga för att dränera bara en sida i taget egentligen med anslutningar mm? Känns bökigt.
Det som mest tar emot att dra igång med detta är att det betyder att vi måste riva vår altan med tak. Men en 4 veckors bebbe hemma känns det inte optimalt för frugan att behöva kliva över ett stup för att komma ner på backen.
Eller varför inte jämföra med ett 2-planshus _utan_ källare, där (minst) första våningen är murad. Inget stöd alls från yttersidorna, men inte rasar det ihop för det.haavard skrev:
Är det äldre hus så kan grundstenarna vara sammanfogade med kalkbruk som blivit skört. Gräver man bort jorden kan stenarna sig på glid. Samma gäller väggarna i äldre tegelhus som murats med kalkbruk. Sedan tror jag att kombinationer lerjord och regn ökar risken för ras.