Hej.
Nu är grävmaskinen beställd (TB216) och jag planerar att dränera mitt hus som är bygg 1946 och som har källare (gjuten i betong) står på en bergsknalle med berg i dag i en del av källaren. Delar av året har vi vatten under betongplattan vilket gör att jag vill dränera och sedan försöka bort vattnet till ev stenkista eller eller pumpa bort vattnet från tomten till ett dike som leder bort dagvatten. (jag får inte ansluta mig till dagvattensystemet i kommunen.

När väl dräneringen på på plats har har tänkt att bila bort betongplattan i delar av källaren gräva ut och isolera och lägga golvvärme i ny platta..

Jag har några frågor.
Finns det någon kombinerad pumpgrop/stenkista för som man kan använda där man kan pumpa bort ev vatten som stigen ovanför önskad nivå?
Hur gör man för att förhindra frysning i rör om man skall pumpa upp vatten till ett dike? Kör man frostvakt och värmekabel?
Jag är osäker på om det är ytvatten eller om det är grundvatten som kommer upp och lägger sig under plattan.. Hur vet man vad som är vad?
Var handlar man rör och isolering bäst med tanke på pris och eventuell lite hjälp. Bort i Stockholm

jag skickar med en liten bild på hur jag hoppas att jag skall leda bort vattnen

Jt. Skiss av källarplan markerad med områden för dränering, vattenledningssystem och pumpgrop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag stött på ett problem som jag inte vet hur jag skall lösa. Det ser ut som man gjutit för att leda bort regnvatten från huset Men varför bara i ett hörn av huset? Om jag sätter isodrän borde väl det göra jobbet? . Det är väl bara att bila bort och sedan hoppas på att två lager isodrän gör jobbet?

Tips tack :)

Grävt hål vid husgrund med synlig betong och stenar, möjligtvis för regnvattens avledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Nu har jag stött på ett problem som jag inte vet hur jag skall lösa. Det ser ut som man gjutit för att leda bort regnvatten från huset Men varför bara i ett hörn av huset? Om jag sätter isodrän borde väl det göra jobbet? . Det är väl bara att bila bort och sedan hoppas på att två lager isodrän gör jobbet?

Tips tack :)

[bild]
Isodränen leder ju inte bort nåt vatten , den ska isolera å ta hand om eventuell kondens

L larsson r skrev:
Isodränen leder ju inte bort nåt vatten , den ska isolera å ta hand om eventuell kondens
Tack för ditt svar. Du har helt rätt. Jag utryckte mig slarvigt. Men varför gjuter man en sådan klack? Och bara i ett hörn? Denna gjutning har asfalt på sig men hela grunden verkar sakna asfalt som skydd.. Jag förstår inte hur dom har tänkt..

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Tack för ditt svar. Du har helt rätt. Jag utryckte mig slarvigt. Men varför gjuter man en sådan klack? Och bara i ett hörn? Denna gjutning har asfalt på sig men hela grunden verkar sakna asfalt som skydd.. Jag förstår inte hur dom har tänkt..
Den frågan ä bra , om det ä berg under

Vid grundläggning mot berg så kommer vatten att krypa under väggarna, ( kan inte bli tätt där ) så gjöt man som en hängränna för att avleda vattnet, den gick då upp mot grundmuren och smörjdes med asfalt ca 10- 15 cm i kanske 2 - 3 lager upp på muren., samt på berget.. Normalt arbete vid anslutning till berg.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vid grundläggning mot berg så kommer vatten att krypa under väggarna, ( kan inte bli tätt där ) så gjöt man som en hängränna för att avleda vattnet, den gick då upp mot grundmuren och smörjdes med asfalt ca 10- 15 cm i kanske 2 - 3 lager upp på muren., samt på berget.. Normalt arbete vid anslutning till berg.
Tack för svaret. Då kommer jag att gjuta en ny hängränna när jag isolerat och bytt dräneringsrör.

Det ska göras före isoleringen för att vara effektivt och direkt mot grunden.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det ska göras före isoleringen för att vara effektivt och direkt mot grunden.
Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.