Byggahus.se
Hej

Jag är ny här och tänkte kolla om jag kunde få lite feedback.

Jag har ett sommarhus som står i en sluttningstomt.
På min bifogade skiss har jag markerat ut var jag får en ansamling av vatten vid en vägg (sträckad linje). Hela huset står på berg och detta är enda väggen som ens är möjlig att dränera. Resten av sidorna består av 5cm jord sen direkt berget. Nedanför bergssidan har jag en platå gräsmatta, sen kommer huset byggt i sluttning och nedanför en platå gräsmatta igen.
Vid den sträckade linjen är enda stället där muren på huset går ner i jorden ca 1-1,5m, dock ligger källaren ovan marknivå (ej inredd berget som golv).
Min plan är att försöka fånga vattnet på den övre gräsplatån och längs med berget, och leda ner det till befintlig dräneringsbrunn och på så sätt minska vattenmängden vid den sidan av huset.
Anledningen till att jag ej kan lägga ner dräneringsrör vid den utsatta grunden är att sluttningen blir fel mot befintlig dräneringsbrunn.
Linjer från huset är från takavvattning som utan problem ska dras mot befintlig brunn. de andra linjerna är dräneringen.
Foto 2015-01-28 14 41 01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foto 2015-01-28 14 38 11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen en fråga. Eftersom jag inte har något under mark (dvs ingen nergrävd källare) spelar det då någon roll om det är snustorrt eller inte längst ner på grunden av huset på detta ställe. Uppfattar det inte som väggen i källaren är speciellt fuktig inuti. Från grundens lägsta punkt nere i jorden till sylen är säkert 3m.

Så vad tror ni experter om detta upplägg?
Eller är allt kanske helt onödigt?

Redigerat:
Det är inte bra för källarmuren om den är konstant fuktig då du riskerar frostsprängning. Att det är blött tre meter ner spelar ingen roll.

Du gör rätt i att försöka leda undan så mycket av vatten innan det kommer fram till huset. Kan du inte bara höja marken vid huset så den lutar från huset?

mexitegel skrev:
Det är inte bra för källarmuren om den är konstant fuktig då du riskerar frostsprängning. Att det är blött tre meter ner spelar ingen roll.

Du gör rätt i att försöka leda undan så mycket av vatten innan det kommer fram till huset. Kan du inte bara höja marken vid huset så den lutar från huset?
Tjenna, tack för ditt svar.
Höja marknivån går inte där tyvärr.
Sista skissen är typ en sprängskiss, hur berget ser ut under jorden. Utanför muren är marken lika hög som källardörren.

Men som du säger är planen att fånga upp så mycket vatten som möjligt innan det når dit.
Uppgävt ner till berget vid den väggen nu. Kanske 120cm ner var det och det är en bassäng med vatten just nu. Sjukt. Dock såg dräneringskillarna idag igen att i princip allt kom från övre platån vid ett ställe. Berget fortsätter ju ner hela vägen under mark förbi huset i princip så jag hoppas min plan räcker.

Någon annan som har lite input?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.