Byggahus.se

Dränering, grundmurar mot berg

1. AndersRocker
    Medlem Nivå 1
    Bor i ett hus från -35 med kall källare. UTMED kortsidorna av huset lutar marken ca 30 gr. På ena kortsidan är det dessutom gjutet en trappa (11 trappsteg) som upptar ca 4 av 6 m, den sista biten är en "förlängning" i form av en platta i samma bredd som trappan.

Nu ska vi börja använda källaren och jag har upptäckt att det finns intrång av fukt längst ner på källarväggen/grundmuren. Efter att ha kollat lite verkar det som att det läcker in fukt/väta MELLAN trappan-och-plattan OCH grundmuren (gråsuggorna gillar den motsvarande delen av muren på insidan...). Det hör till saken att en tidigare ägare (troligen minst 10 år sen) har isolerat insidan av muren med träreglar o glasfiberull o spånplattor. På de ställen där jag har kunnat kolla är reglarna friska.

Vad är bästa sättet att åtgärda detta problem på om jag inte vill bila bort hela trappan/plattan och lägga på dränplattor (å sen gjuta nytt...)??? Är det en dålig lösning att "täta" mellan mur och trappa/platta med en "sträng" cement?? (F ö ska jag även sätta in en avfuktare i källaren.)

Hjälp mig med era kloka svar!! Tack på förhand!

2. AndersRocker
    Medlem Nivå 1

tillägg

Har läst på lite om reparationstekniker, t ex Marmocit. Är detta ett vettigt alternativ om man inte vill ta bort allt och göra om från grunden??

3. AndersRocker
    Medlem Nivå 1

Kom igen nu

Hallå??

Är det ingen som har några kloka tips o råd? Lite hjälp vore fint.