Hej.

Vi har en tomt bestående av kompakt lera som ansamlar vatten så fort det regnar. Min tanke är att att försöka dränera den genom att gräva ner en dräneringsslang i en 50cm djup ränna (med makadam/grus/markduk) längs med hela sidan av tomten för att sedan samla upp det i en dräneringsbrunn och pumpa över det till den kommunal dagvattenbrunnen som ligger precis utanför vår tomt (vår nuvarande husdränering är kopplad på liknande sätt till den kommunala dagvattenledningen).

Problemet grundar sig i att granntomten är dåligt dränerad och har en sjö på sig samtidigt som tomten sluttar ner mot vår tomt. Vilket bildar ett dike med vatten längs gränsen på vår sida tomten samt några sjö-områden en bit in på vår tomt.

Min tanke är att anlägga dräneringen enligt det röda sträcket på bilden, alltså börja en bit in på vår tomt där sjöbildning uppstår och sedan följa tomtgränsen hela vägen ut till vägen där jag har en dagvattenbrunn precis utanför vårt staket.

Söker input på min tankegång här samt även rekommendationer på företag som skulle kunna hjälpa till med att kika på tomten (Göteborgsområdet). Är helt okey med att göra arbetet själv men vill gärna anlita expertishjälp för att planera och se till att dräneringen positioneras korrekt.

Tack!

• Luftbild över en tomt med markerad plan för dräneringsslang, vattensamling och pumprutt till dagvattenbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.