Byggahus.se

Dränering, Frågor

1. S
    Medlem · P · 38 inlägg

SM6SIF

Medlem
    Hej!

Det är dränering på gång här. Jag har några frågor som någon som har järnkoll säkert kan svara på.

1. Är det viktigt att dräneringsslangen runt huset ligger en bit ovanför marken med samma stenkross som ska vara vid sidan och över slangen? I så fall hur många cm? (Naturligtvis ska slangen ligga under grundsulan med minst 10cm).

2. Om man gräver upp runt huset och sedan fortsätter jobbet efter att slangarna har blivit lite smutsiga är det någon risk med det? Jag har alltid hört att det kan bygga vidare med smuts och sedan sättas igen när det väl börjat. I alla fall inuti rören. Hur noga ska man vara för att inte riskera något ens på lång sikt?

3. Om man ser spricka i grundmuren ifrån en gammal sättning ska man göra någonting med det. Det syns bara och är inte någon glipa i sprickan? Om det blir ett hål på säg 5x10 cm ifrån skopan i en hålsten. Ska man laga hålet eller spelar det ingen roll när isodrän ändå ska isolera över sedan?

4. Sista frågan. Jag ska ha Isodrän. Sågar man det mekaniskt eller kan man använda något verktyg som kör på metoden med "glödande tråd"? Om man sågar, blir det väldigt mycket avfall av det? Jag har odlingar som jag inte vill ha in skit i.

Hoppas att någon med bra erfarenhet kan hjälpa till med mina frågor :)

Bästa hälsningar
    Jonas

Redigerat 24 jun 2017 15:35
  2. K
    Medlem · 826 inlägg
    Jag sågade min Pordrän med fogsvans, det går ganska lätt men det skitar ner ganska friskt. Så om du inte vill ha det överallt, så bör du såga inne eller på ett vindskyddat ställe

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Stockholm · 1 671 inlägg
    1. det är bra att göra det, kombinationen av att rörets överkant är under sulans underkant + makadam/singel under röret är att det troligtvis aldrig kommer gå vatten i röret. Den dagen det dränerande gruset satt igen ordentligt så börjar rören göra mer nytta än bara inspektion.

2. definera smutsigt. Vanligt otvättad makadam som används väldigt ofta dammar och smutsar en hel del också. Med åren kommer det fina skikta sig ner mot botten av din grav och vattnet kommer stiga, men det är marginellt och då finns ju rören där för transporten.

3. Sprickor och skador skall lagas, lättbetong och leca måste slammas innan Isodränen. Du har ju typ tjära/kallasfalt på grundmuren idag, enligt isodränetoden skall ju husets kondom bort och det finns en risk att det kan trycka på med vatten någon gång.

4. Fogsvans körde jag med också, förvara skivorna i skugga/inomhus så slipper du bli helt oljig och kladdig.. Var ganska drygt att få bort från kroppen varje kväll.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · P · 38 inlägg

SM6SIF

Medlem
    1. Ok, Jag förstod inte om det är standard eller om vissa bara gör det. Låter vettigt att göra det men om man tar bort för mycket under klacken kan huset sätta sig om jag fattade rätt..

2. Rören har legat en vecka och det är ett tunnt lager på röret som man ser. Lite smutsigt. Det har blåst ner particklar i graven och fastnat efter lite regn.

3. Ok. Jag tjäran ska visst som minst perforeras så att det släpper igenom.

4. Funderar på som Keld skrev bygga något vindskydd med presenning eller att låta dom sågas nere i schaktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.