Dränering före altanbygge.

545 läst  7 svar

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hej, tänkte bygga en trall åt min mamma i sommar. Men tänkte lite på dräneringen. Nu är det växter ( rosor längs hus väggen) tänkte gräva bort dem, men hur djup och hur långt bort från huset bör jag gräva? Ska man ha någon plastskiva mellan huset och massorna? Huset står på en krypgrund i betong med en nyligen installerad avfuktare ( Anticimex rekommenderade det).
    Bredvid huset står det ett garage som står på betongplatta ska man göra samma sak här ?

Tänkte också höra tänkte gräva ned färdiga plintar, men måste man gräva ned de 1.5 meter (Stockholm) för att minska risken för tjälskjutningar ?

2. Bästa svaret

H
    Bannad · Nivå 10
    Grattis om du får bort dom, blir nog att gräva stort och djupt
    Något fuktproblem nu, om inte gör inget
    Under en altan så blir det inte så kallt med tjäle , ca 60 -70 cm räcker samt att du ska inte fästa något i huset, en altan ska flyta fritt

3. R
    Medlem · Nivå 11
    Några nya rön ?

4. H
    Bannad · Nivå 10
    Nej men erfarenhet

5. R
    Medlem · Nivå 11
    Aha dåliga plintgrunder.

6. H
    Bannad · Nivå 10
    Absolut inte, en altan är av trä och den rör sig med årstider, väder, värme, kyla och bryter då mot det som ska vara stelt och fast.
    En del fäster i trähus, helt förkastligt men vad gör mer än att säga, gör rätt från början så behäver du integrunna pånågot i framtiden. Har faktiskt sett altaner bryta sönder trähus med sprickor som följd

7. R
    Medlem · Nivå 11
    Lite ironisk såklart. Men av erfarenhet anser jag självklart att altaner skall fästas i huset eller vid platta i grunden för att undvika trubbel.

8. H
    Bannad · Nivå 10
    Blir nog upp till TS att ta till sig vad som bör/skall göras, hen kan ju tala med andra utanför forumet för att få klart som kan vara rätt

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: