Byggahus.se

Dränering - Fiberduk, Markduk, Geotextil

1. A
    Medlem · Västerbotten · 331 inlägg

Albireo

Medlem
    Hej!
    Vad jag kan förstå har samma produkt en massa olika namn (eller har jag fel?)
    Min fråga är - vilken av dessa olika fiberdukar och kvalitéer skulle passa mig i mitt dräneringsprojekt.
    (eller hur lägger jag en bra dränering runt mitt hus?)

Bakgrund - Fiberdukar

Fiberdukarna verkar vara ordnade i följande klasser .:
    • N1 - Används vid dränering och filtrering av material. T ex vid källarrenovering, under trädgårdsplattor mm.
    • N2 - Används mot material med max stenstorlek om 100 mm. T ex vid vägbygge och grunder. Fungerar även bra mot ogräs.
    • N3 - Används mot material med stenstorlek om 100 mm - 200 mm. T ex vid vägbygge. Fungerar även bra mot ogräs.
    • N4 - Används mot material med stenstorlek om större än 200 mm. T ex vid vägbygge. Fungerar även bra mot ogräs.
    • N5 - Används vid mer krävande projekt.
    och används till följande användningsområden .:
    • Separation - vattengenomsläpplig barriär mellan olika material för att bibehålla markens bärighet
    • Filtrering - leda bort överskottsvatten för att behålla skjuvfastheten och därmed markens bärighet
    • Erosionsskydd - förhindra underminering av flodbanker och kustlinje
    • Armering -förstärkning av t.ex. branta slänter

Bakgrund min huvudsakliga jordart
    Den jord/sand jag vill separera / förhindra att komma in i dräneringsröret är mycket finkornig.
    Jag är ingen geolog, men i folkmun kallas den mjäla eller finmo https://sv.wikipedia.org/wiki/Mjäla
    En finkorning sand med en partikelstorlek 0,02mm - 0,002mm - som succesivt övergår till lera med en partikelstorlek < 0,002mm.

Som sagt hur separerar man denna mjälajord som karakteriseras av hög kapilaritet och dålig kohesion mellan partiklarna, vilket gör den svårdränerad. (från https://sv.wikipedia.org/wiki/Mjälajord)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.