Hej, köpt ett fritidshus som har vissa problem med att vatten inte rinner undan i trädgården.
Problemet visar sig att det dels bildas små sjöar (1,2,3,4,5) och att gräver man i närheten vattenfylls hålet.
Hur ska jag komma till rätta med problemet?
Lite bakgrund
- Tomt i norr är osåld och ägarna är inte intresserad av något som helst sammarbete.
- Tomt i söder är såld men inga byggplaner finns. Jag tror jag får tillåtesle att gräva men får då bekosta själv.
- Tomt gränsar mot gemensamväg i öst där el, vvs och fiber är draget mellan vägdike och tomt.
Problemområde 1 (medelstort problem)
Här finns el, vvs och fiber vilket försvårar grävning. Mycket vatten samlas hos grannen och rinner över.
Funderar på att höja mark med grus och jord för att blockera.
Problemområde 2 (litet problem)
Har försökt lösa problemet genom att fylla igen diket på min tomt med jord. Verkar fungera
Problemområde 3 (stort problem)
Väligt mycket vatten samlas på grannens tomt från berget i väst och rinner över. Tidigare ägare säger att det finns dräneringsrör nedgrävt men osäker.
Funderar på att fylla igen diket med grus och om inte det fungerar gräva ned fler dräneringsrör. Utekök planeras på plats och är rädd för att vattnet kommer förstöra grunden.
Problemområde 4 (medelstort problem)
Vatten från berg men mestadels en effekt av problem 3. I våras var hela baksidan under vatten efter snö smält.
Möjligt åtgärd är ett stendike längst bergsväggen.
Problemområde 5 (medelstort problem)
Sjö bildas vid hård regn. Kan problemet vara att stenkistan är för liten?
Åtgärder?
- Vill helst slippa gräva upp hela baksidan och funderar mest om det är åtgärder hos grannen i syd som är lösningen på mina problem? Vad i så fall ska jag satsa på
- Kommer vallar att hålla vattnet borta eller kommer det rinna under?
Problemet visar sig att det dels bildas små sjöar (1,2,3,4,5) och att gräver man i närheten vattenfylls hålet.
Lite bakgrund
- Tomt i norr är osåld och ägarna är inte intresserad av något som helst sammarbete.
- Tomt i söder är såld men inga byggplaner finns. Jag tror jag får tillåtesle att gräva men får då bekosta själv.
- Tomt gränsar mot gemensamväg i öst där el, vvs och fiber är draget mellan vägdike och tomt.
Här finns el, vvs och fiber vilket försvårar grävning. Mycket vatten samlas hos grannen och rinner över.
Har försökt lösa problemet genom att fylla igen diket på min tomt med jord. Verkar fungera
Väligt mycket vatten samlas på grannens tomt från berget i väst och rinner över. Tidigare ägare säger att det finns dräneringsrör nedgrävt men osäker.
Funderar på att fylla igen diket med grus och om inte det fungerar gräva ned fler dräneringsrör. Utekök planeras på plats och är rädd för att vattnet kommer förstöra grunden.
Vatten från berg men mestadels en effekt av problem 3. I våras var hela baksidan under vatten efter snö smält.
Åtgärder?
- Vill helst slippa gräva upp hela baksidan och funderar mest om det är åtgärder hos grannen i syd som är lösningen på mina problem? Vad i så fall ska jag satsa på
Du har inte funderat på att anlägga en stenkista?J Jimpalimpa83 skrev:Hej, köpt ett fritidshus som har vissa problem med att vatten inte rinner undan i trädgården.
Lite bakgrund
Åtgärder?
Det viktiga är väl att den har volym och att du har fall till den.J Jimpalimpa83 skrev:
Generellt är det bästa om det går att undvika att involvera grannarna…
Bra fråga, tomterna runt är obyggda så antar att marken där är väldigt lerig med berg.
På min tomt rinner det mesta bort tack vara lutningen men blir en del fickor där vattnet samlas
På min tomt rinner det mesta bort tack vara lutningen men blir en del fickor där vattnet samlas
Jag hade varit försiktig med att fylla, risk att vattnet rinner mot huset istället.
Hur ser det ut runt huset/grunden idag? Finns det något utgående rör där, från dränering eller liknande?
Rinner vattnet undan från diket i toppen på bilden vid 5?
Finns det några brunnar på tomten idag?
Hur ser det ut runt huset/grunden idag? Finns det något utgående rör där, från dränering eller liknande?
Rinner vattnet undan från diket i toppen på bilden vid 5?
Finns det några brunnar på tomten idag?
Så vad har du där vattnet samlas, svackor, lera, fickor i berget, något annat? Om du t ex vill gräva stenkistor måste vattnet ta vägen någonstans, är det lämpligt att göra regnrabatter, hjälper buskar och träd för att öka infiltrationen etc.J Jimpalimpa83 skrev:
Hur är topogrfin, lite nedförsbacke på något ställe, kommer vatten från tomter utanfön din. Hur är det med stuprören, går det att med rör i mark forsla det bort någonstans. Stup är ett otyg när det gäller vatten på tomt och källare.
Liknande trådar
-
Avstånd mellan dräneringsrör trädgård?
Grund & Markarbeten -
Trädgårdsdränering för att även skydda källare?
Grund & Markarbeten -
Markduk ovanpå dränering i trädgården. Funkar biltemas?
Grund & Markarbeten -
Dränering + trädgårdsanläggning med trädäck
Grund & Markarbeten -
Göra om trädgården efter dränering
Häckar, Buskar & Träd