Byggahus.se

Dränering av kalkstensgrund

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej alla smarta människor med många bra svar. Behöver lite vishet i en dränering och grundmursfråga jag inte blir klok på.

Först lite GRUNDläggande info om hus och behov =) Bor i ett hus från 20-talet med en grundmur av kalksten. Har källare under knappt halva huset där jag ser att det kryper in fukt längst ner. Tror fukten endast kommer ifrån regnvatten då huset ligger uppe på en kulle. Vi har endast förråd och pannrum i källaren och har inte för avsikt att bo i den på nåt sätt. Min tanke var att gräva upp och sätta en platonmatta mot kalkstenen och sedan en cellplast utanpå platonmattan innan ja lägger igen.

MEN nu till mina frågor.
    1. När jag börjat kika lite på hur grundmuren ser ut utvändigt så ser den väldigt ojämn ut och har många vassa kanter som jag inbillar mig kan skära hål i en platonmatta när jorden trycker på. Måste man på nåt sätt jämna till detta eller kan man lämna ett litet lager sandjord mellan matta och kalksten för att göra det jämnare?

2. Funderar likaså på om det är stor risk att en sån här grund rasar eller sätter sig om man gräver hela vägen ner utmed muren. Kan man gräva en liten bit i taget? Eller har ni några andra tips på vad man kan göra för att inte riskera ett ras eller sättning?

3. Vill verkligen inte riskera ett ras så fick en annan ide. Vad skulle hända om man skulle strunta i cellplasten och bara lägga platonmattan med lite vinkel (som ett paraply) ut ifrån grunden för att inte behöva gräva utmed grunden hela vägen ner. Skulle det hjälpa mot fukten?

2. J
    Medlem · Nivå 10
    Tror på att gräva upp. Lägga i dränering med singel.
    Sen på med podränplattor. Väldigt ojämnt så kan du smula sönder kulorna oxh hälla mellan platta o vägg. Sen markduk för att .

Platon är dyrt och bor du på kulle är det ingen större mening

3. D
    Medlem Nivå 1
    Ok tack för bra tips. Det är kanske ett bättre alternativ.
    En dum följdfråga kanske.Varför skulle det inte vara mening med platon för att jag bor på en kulle, skyddar den fortfarande inte mot regnvattnet?

Du tror inte det är risk för ras om jag gräver upp utmed en sån här grund?

4. J
    Medlem · Nivå 10
    På forum finns inga dåliga frågor.
    Platon är främst när du har väldigt stort marktryck. Typ insprängt i berg eller under en slänt. Då det kommer stora mängder vatten.

Podrän/isodrän låter även grunden andas. Och ser till att vattnet når dräneringen.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · Nivå 10
    Kanske framgick dåligt. Platon skadar inte men behövs enligt min mening inte i ditt fall.
    Fixa fall från huset + led iväg stuprören ifrån huset. Då är det inte mycket vatten dräneringen behöver ta hand om

6. C
    Medlem Nivå 8
    Problemet med din grund är väl att den är byggd inifrån så att säga. Man har grävt ur ett hål precis lagom stort och sedan murat upp en grund mot den orörda marken utanför. Vad händer med din grundmur om du börjar gräva?

7. D
    Medlem Nivå 1
    Tack JKrister för bra svar. Det får bli podrän då.

Precis det du säger cem77 är vad jag vill veta. För antagligen är det så. Väggarna är förvisso rätt tjocka ca 50-60cm på tjockaste stället men man vill ju ogärna att nåt ska rasa. Nån som har erfarenhet av kalkstensväggar?

En annan fråga också (många frågor nu) Det är sand mellan stenarna, om man sätter skivor direkt på muren bör man ha nåt mellan skivan och muren då för att inte riskera nån sand komma in i skivan?

8. J
    Medlem · Nivå 10
    Sanden gör inget. Med tanke på ras risk o så så skulle jag nästan fundera på att lämna en rasvinkel med jord närmast huset.

Men det ser man ju när man grävt rent en meter. Rasar stenar är det bättre att försöka låta jorden vara kvar. Problemet är ju inte att jorden är fuktig utan att det vid regn fuktas ner mer hela tiden.

9. D
    Medlem Nivå 1
    Det vore ju kanon om det går att göra så.
    Menar du alltså att man sätter skivorna i sned vinkel hela vägen ner till botten? Kommer inte regnet passera igenom täckduk och skiva då?

10. J
    Medlem · Nivå 10
    Snett har jag aldrig satt skivorna.
    Kanske har podrän.se någon varriant. Absolut bäst är ju att försöka få bort så mycket som möjligt

11. D
    Medlem Nivå 1
    Ok jag missförstod dig nog med rasvinkeln =) Tack för hjälpen, känner mig nu lite klokare iallafall

12. J
    Medlem · Nivå 10
    I teorin borde det gå att gräva ur 10 cm under grund, så nära man vågar. Lägga på markduk singla 5cm på med dräneringen/podrän med dränrör.
    Sen på med skivor, ska gå bra snett också. Sen lägga över markduk innan man täcker igen.

Det som man skapar är en kanal för markfukt och vatten att färdas ner i till dräneringen. Det skapas även ett skikt som hindrar att något vatten kan passera.

Men blir rasvinkeln för flack vill man ju få dit någon form av plast...

13. D
    Medlem Nivå 1
    Jag tror ja ska gräva försiktigt med spade första biten och känna lite på grunden. Förhoppningsvis går det ju gräva precis bredvid i rak vinkel utan att det rasar.

Men som du säger, skulle man behöva gräva snett och det blir det för flack vinkel rinner det väl inte neråt i kanalen längre utan igenom tänker jag å då måste det ju vara bättre med nån plast. Men som sagt ska nog känna lite på grunden innan jag beställer nåt material.