Hej!
Jag är stolt ägare av ett 40-talshus där vi tänkte bygga om lite på undervåningen. Det visade sig att dränering helt saknas på ena sidan av huset vilket inte varit något problem hittills då ytorna i den delen av huset utgörs av badrum, tvättstuga och pannrum och huset dessutom är grundlagt i sand.
Nu skall vi bygga om lite och göra tvättstugan till sovrum så jag skulle behöva ta tag i dräneringen. Frågan är om det räcker med platonmatta, dräneringsslang och kross eller om det är bättre att sätta 10cm pordrän? Vi har tänkt att lägga pordrän eller motsvarande mot marken på insidan också och lägga golvvärme ovanpå men vi tänkte leja ut arbetet på insidan av huset.
Så fråga:
Räcker det med platon eller bör jag sätta 10cm pordrän när jag ändå är igång och gräver? Vad tycker ni?
MVH
Magnus

• Skiss av husgrund och dräneringslösning med markerade lager: yttervägg, cementgolv, grundsula och 20 cm skarv, som del av byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du gräver är det enligt mig lika bra att isolera, materialkostnaden är en mindre del.

• Gilla
mothesta
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Om du gräver är det enligt mig lika bra att isolera, materialkostnaden är en mindre del.
Det blir pordrän alt isodrän 10 cm. Vad är egentligen skillnaden dem emellan? Är det bara olika varumärken men samma princip?

M mothesta skrev:
Det blir pordrän alt isodrän 10 cm. Vad är egentligen skillnaden dem emellan? Är det bara olika varumärken men samma princip?
Det är ingen skillnad, samma produkt men från olika tillverkare och fabriker.

• Gilla
mothesta
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.