Byggahus.se

Dränering av gammal källare med stora stenblock

1. T
    Medlem · västra götaland · 54 inlägg

Todpop

Medlem
    Är i full färd med att byta ut den gamla risiga altanen och tyckte det kunde vara en bra idé att dränera det som kommer att överbyggas. Vi har för avsikt lite längre fram att sänka källargolvet som nu endast erbjuder cirka 170-180cm i ståhöjd. Jag har förgrävt lite för hand för att hitta ledningar innan jag börjar med grävare och har stött på ett par funderingar.
    1. Huset är byggt 1927, vad jag kan se när jag handgrävt så verkar inte grundmuren stå på någon sockel, utan står endast på packad lera (Hisingen vi pratar om). Jag skulle vilja lägga dräneringen en bit nedanför grundmuren, är det då ok att gräva en bit ut, säg 30cm ut från muren för att inte underminera den och lägga slang duk och grus där?

2. Som ni ser på bilderna så är det vacker naturformad/ hand knackade stenar som erbjuder allt annat än en plan yta att lägga en platonmatta mot. Vad är rätt lösning här? Ska man trots detta lägga en platonmatta mot?

3. Isolering. Muren är cirka 70cm tjock, ger det något att isolera den? Idag är det ett oinrett, men uppvärmt utrymme.

Som vanligt tacksam för all hjälp man kan få här i kunskapskällan.

2. T
    Husägare · Sannum · 86 inlägg

T.Gustafsson

Husägare
    Hej.
    Var är golvnivån på andra sidan väggen i relation till överkant mark?

3. T

Todpop

Medlem
    Golvnivån ligger cirka 60 cm under utvändiga marknivån. Men förhoppningen är att kunna sänka källargolvet ytterligare 50cm

4. T

T.Gustafsson

Husägare
    Hur långt ner i marken sträcker sig stenväggen? Stenen borde ju gå ner till minst golvnivå?

5. H
    Medlem · Österbotten · 6 589 inlägg

heimlaga

Medlem
    Finns det en stockbädd i leran under stenväggen?
    I så fall skall man inte dränera för då ruttnar stockarna.

Annars skulle jag vänta mig att det finns pallstenar det vill säga obearbetade stenbumlingar som muren står på. Annars står den bara på lera och då får du akta dig för att gräva djupare än muren.

• Laddar…
  6. T

Todpop

Medlem
    Stenväggen verkar fortsätta cirka 110cm under marknivån. Dvs istortsett till samma nivå som jag hade velat lägga golvet invändigt på.

7. T

Todpop

Medlem
    Jag har inte hittat några stockar ännu, men eftersom jag änsålänge bara grävt där som avloppet går ut så har jag en känsla av att man gjort åverkan på syll eller stockar för att kunna få ut röret. Hade inte en tanke på att dem kunde stå på stockbädd. Det får jag kolla upp. tack!

8. T

T.Gustafsson

Husägare
    Okej, ja men då ser jag inga problem med att du gräver ner dig och blottlägger muren, som en normal urgrävning för omdränering. Dessa väggar brukar vara så ojämna att montering av dränskiva, typ pordrän, inte är lämplig, och då återstår väl egentligen bara att montera plastmatta, typ platon, om man vill ha något som bromsar markfukten. Dessa mattor är ju lite bångstyriga, men de brukar ändå lägga sig bra mot väggen när man väl återfyller.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.