Byggahus.se

Dränerare som gräver av rör

1. K
    Medlem · 21 inlägg

kajnys

Medlem
    Jag har nyss låtit dränera om huset, en villa i Linköpingstrakten byggd 1820 med flera tillbyggnader. Allt har gått bra och vi var mycket nöjda tills han skulle gräva upp sista biten, händelsevis den biten mellan fläkten till vår luft-vatten-värmepump och pannrummet. Resultatet blev två avgrävda kopparrör och en obrukbar värmepump.

Kylmedlet försvann givetvis och systemet kan enligt tre oberoende värmepumpskillar inte återfyllas på ett ekonomiskt sätt. Pumpen är dock gammal, installerad 1984 och frågan är vad jag nu ska kräva i ersättning för att han i praktiken dödade den. Någon som vågar sig på en vild gissning?

2. G
    Medlem · 276 inlägg

greenbay

Medlem

Re: Dränerare som gräver av rör

Vem glömde markera var det inte gick att gräva med maskin?
    Jag anser inte att maskinisten är skyldig ngn ersättning, om han inte viste vad som fanns i backen
    greenbay

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Som Greenbay säger.
    Vem av er hade ansvaret för att märka ut var rör etc. kommer?
    Han kan ju inte veta vilka inkopplingar som finns i ditt hus.
    Det normala är ju vatten och avlopp samt el och tele.
    I vissa fall finns det även fjärrvärme eller, som i ert fall, markvärme.
    Hade markvärmeinstallatören märkt ut med varningstäckning av plast över rören?
    Hade ni meddelat att det fanns ledningar utöver det normala?

Självfallet skall en driven markkille även undersöka lite själv, men det är inte helt säkert att ni har rätten på er sida.

4. K
    Medlem · 21 inlägg

kajnys

Medlem

Det kanske behövs ett förtydligande: Det är alltså inte markvärme utan två kopparrör som transporterar kylmedel mellan utomhusfläkten och värmepumpen innomhus.

Alla kablar och rör var antingen markerade eller kartlagda. De rör som grävdes av låg marken, och gick från en 1 kubikmeter stor fläkt till huset. Rörens längd är väl c.a. 1m, fläkten stod alltså ganska nära husväggen. Förmodligen var det de installationer (kablar+rör) som var absolut tydligast eftersom de låg i dagen, täckta av ett tunt plåtskal. Jag hade också muntligen påpekat existensen av dessa rör och värmepumpen som en kompilcerande faktor.

Det kan knappast råda några tvivel om att han borde ha antingen begärt urkoppling av rören eller klarat det utan urkoppling med oskadda rör.

5. thobjo
    Medlem · 362 inlägg

thobjo

Medlem

Låt oss anta att din värmepumpanläggning inte blivit obrukbar genom grävmaskinistens misstag, utan istället brunnit upp eller blivit stulen(!). Då hade försäkringsbolaget kommit in i bilden (och det kanske det gör i det aktuella fallet också) och de hade nog inte ersatt dig med speciellt mycket för en värmepumpanläggning från 1984. Jag tror därför inte att du kan räkna med att få ut så mycket mer än vad försäkringsbolaget hade gett dig.

Skulle man inte kunna tänka sig en överenskommelse där grävaren betalar installationen av en ny anläggning och du står för delarna? Det tycker jag låter som bra för din del, då din tidigare anläggning säkert inte hade många år kvar innan den hade gått sönder av sig själv, samt att du borde få markant lägre driftkostnader med en ny anläggning.

6. K
    Medlem · 21 inlägg

kajnys

Medlem

Kan hemförsäkringar verkligen täcka sånt här eller pratar du om grävarens försärkingsbolag. Det där med hemförsäkring var ju en idé som förtjänar att undersökas närmare. Inget dåligt kompromissförslag heller, man får tacka så mycket.

Det är klart att det inte blir några stora pengar på ett gammalt härke som det där men några kronor borde det kunna bli ändå. Jag ska prata med grävaren i nästa vecka och höra vad han har att säga.

7. thobjo
    Medlem · 362 inlägg

thobjo

Medlem

Jag tänkte nog lite mer än jag skrev. Vad jag ville säga med harangen om försäkringsbolaget var att om någon skall värdera din värmepumpanläggning så tror jag den blir lågt värderad. Sedan kan det kanske hända att du kan få ut några kronor på hemförsäkringen, men jag gissar att dessa knappt överstiger självrisken.

Du skrev också att det inte på ett "ekonomiskt sätt" skulle gå att reparera din befintliga värmepumpanläggning. Detta tolkade jag som att det köldmedium som används i den inte får fyllas på längre, och att anläggningen därför måste anpassas för ett annat köldmedium, och därför skulle bli orimligt dyrt. Med tankte på detta gissade jag, kanske felaktigt, att det skulle bli billigare för grävarkillen att betala en nyinstallation (exklusive delar) än en reparation. Grävarkillen måste ju, så klart, tjäna något på att betala en nyinstallation istället för en reparation. Dock kanske kan kommer undan med att bjuda dig på en varmkorv, om han gör åldersavdrag på ersättningen.

Jösses, det här inlägget blev lika surrigt. :-/

8. K
    Medlem · 21 inlägg

kajnys

Medlem

Du har helt rätt angående dina antaganden om värmepumpen.

Jo, du har nog rätt om värderingen av den gamla trötta pumpen så jag lär nöja mig med ganska litet avdrag på dräneringspriset, motsvarande ungefär arbetskostnaden för nyinstallation vilken verkar bli låg eftersom huset, pannrummet etc. redan är anpassat för en värmepump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.