Byggahus.se
Hej!

Jag och min fru har nyligen köpt en tomt för nybyggnation. På tomten ståt en lada som vi nu håller på att rusta upp successivt. Då tomten varit obebodd under en längre tid så var den fullkomligt igenvuxen när vi tog över den och marknivån runt ladan har blivit högre säkert ett par decimeter då det inte går att öppna vissa portar längre exempelvis. Ladans västra gavel ligger invid en samfälld grusväg och det det sluttar svagt från vägen och mot ladugårdsväggen. Den putsade delen av fasaden har tagit stryk och putsen har släppt i synnerhet nere vid det högra hörnet (se bifogad bild).

ImageUploadedByByggahus.se1407445174.303554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden går det att se hur marken går upp mot ladugårdsväggens nedre del. Det jag är osäker på är om felet sannolikt beror på att marknivån ökat med åren samt att vattnet från stupröret inte tas om hand om eller om problemet i sig kan bero på bristfällig dränering runt ladan? Räcker det med att utjämna marknivån och grusa upp intill ladugårdsväggen och på gårdsplanen till det "normala" eller fordras det en dränering för att få bukt med problemet?
Rent allmänt har tomten i sig har ett förhållandevis högt läge och inga tydliga sättningar på ladan kan konsateras.

Tacksam för svar!

Åtgärda så inte takavvattningen skätter på fasaden som den troligtivs gör nu, grusa sen upp med fall från väggarna en bit ut så kommer det där bli finemang. Måla med silikatfärg som släpper ut vatten om det kommer fukt i väggen.

Ok, tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.