Hej,

Håller på att fuktskydda en 60 år gammal byggnad. 15x8m.
Det innebär dränera plattan, samt göra markavlopp för regnvatten.
Plus sätta Platonmatta (inköpt) eller kanske uppgradera till 100mm Isodrän.
Problemet är att plattan är i två nivåer då de byggde till på annan höjd vid sidan om en befintlig 2.4m djup källare.

Detta görs bara på ena långsidan (11m) för på andra sidan byggnaden är plattan i markhöjd.
Det blir bara på en gavel (8m) för den andra går inte komma åt än.

Det jag främst är ute efter är att stoppa att det rinner in regnvatten genom väggen, det löses huvudsakligen med markavlopp + platon. Men samtidigt så vill jag passa på att göra "allt" jag kan komma på när det är uppgrävt. Det är oklart vad denna delen av byggnaden kommer användas till framöver. Det mest sannolika är det förblir ouppvärmt förråd, men skulle planerna ändras är det ett sådant krångel att gräva upp igen bara för lägga lite isolering, att det kanske är bättre smälla dit några skivor Isodrän när det ändå är uppgrävt. Har inte räknat på hur mycket dyrare det blir än platonmattan så får se om det alternativet kvarstår när ekonomin sagt sitt. Lönsamt lär det inte bli, men kostar det inte en förmögenhet kan det vara värt.

Från ena änden av byggnaden så börjar det med 11m källarvägg. Djup till plattan ca 1.4m.
Sen kommer en 4m bred källare. Djup till plattan ca 2.4m
Plattorna ligger alltså på olika höjd med en 1m höjdskillnad.
Nu är det grävt ett 1.4m djupt dike utmed de 11m.
Sedan sluttar det brant ned till 2.4m djup utmed de 4m. Diket fortsätter runt utmed gaveln (8m långt)

Fundering:
Hur gör man med dräneringsslangen?
Jag ser två alternativ. Antingen bara lägg slangen i befintligt dike på 1.4m som sedan går ned till 2.4m. eller
gräv hela sträckan (15+8m) till 2.4m djup (vilket inte är så enkelt för det är massor med elkablar i vägen där)
Djupen blir även plus 1:200 lutning för få fall.

Egen brunn finns några meter bort så där ser jag att grundvattennivån är en bit djupare, inget grundvatten finns i diket.
Ur grundvatten-nivå synpunkt så är dräneringsslangen sannolikt overksam. Skulle grundvattnet stiga så mycket att
det kommer upp så kommer även stenkistan att fyllas så då gör det ingen nytta oavsett. Så funktionen jag ser för dräneringsslangen är primärt leda bort ev ytvatten och markfukt som sipprar ned. Tänker sätta en brunn så jag kan se hur det står till där nere, och skulle mot förmodan grundvattnet stiga så högt så blir det en pump.

Detta med platta i två nivåer ställer till det. Förutom frågan om hur dräneringsslangen ska läggas så blir det inte optimalt med fuktskyddet heller då fukten kan komma via den djupa sektionen från under 11-meters delen. Det går inte komma åt att fuktskydda den delen av källarväggen som veter mot 11m-delen. Där blir det fortfarande fuktig jord mot väggen.
Sen o andra sidan så har de inte kapillärskyddat plattorna heller så det kanske inte spelar någon roll.
Två av den djupa källarens ytterväggar får Platon eller Isodrän så där lär det bli torrt. Det måste ge den absolut största effekten i samband med allt regnvattnet från stuprören inte längre rinner ned i jorden utmed väggarna.
Det ska bli otroligt intressant att se vad det ger för effekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.