Byggahus.se

Dränera platta på mark

1. H
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Den 11:e september förra året flyttade jag, min fru och våra barn till vårt första hus (drömkåken för er som sett filmen).

Huset är från 69:e och är en 1.5 plansvilla ovan mark. Huset står på en betongplatta med ingjutna träreglar, vilket är en riskkonstruktion och denna kommer byggas bort nu till sommaren av ett företag. (riva ut nedervåningen, ut med reglarna och bygga upp ett nytt mekaniskt ventilerat golv m.m.)

Runt denna platta finns det idag inget dränerande material, utan det är jord, växter och diverse ros- och klätterväxter som ligger i direkt kontakt med vår bottenplatta.

Som vi har förstått det, så är detta inte så bra, och bör åtgärdas.

Så vi har börjat gräva lite på ena kortsidan och ju mer vi gräver, ju fler frågor börjar vi få, så vi tänkte att ni på byggahus kanske kan hjälpa oss lite och svara på våra frågor.

Så här ser det ut just nu:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    grund-kortsida2.jpg

Kortsidan vi jobbar med nu:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    grund-kortsida.jpg

Fråga 1. Kablarna, något speciellt vi måste tänka på här? Förutom att INTE gräva av dem?
    Fråga 2. Röret, det är någon form av VA-rör va? Något vi behöver tänka på här?
    Fråga 3. Putsen som inte finns kvar, skall vi lägga på ny puts eller är det något annat som vi skall applicera här?

Fråga 4. Annars hade vi tänkt gräva en sida åt gången, göra de åtgärder som behövs (inte helt klara själva vilka de är, varav frågorna ovanför) och sedan fylla på med någon form av singel som är dränerande. Är det något annat vi måste tänka på?

mvh Daniel

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Gräva till 1-2 dm djup under plattan och lägga dräneringsrör och sedan som du säger fylla med makadam tex 8-16

3. H
    Medlem Nivå 2
  4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Laga putsen där det behövs för utseendet, putsen slutar väl ändå vid markytan så den har ingen direkt funktion.

Om ritninge stämmer borde du ju hitta dräneringsrör, eller så är det det som är cementrören.

5. H
    Medlem Nivå 2
    Grävt lite ytterligare, försökt komma till botten av plattan.

Ännu inte nått fram, men har stött på en massa blöt isolering, typ Rockwell. Känns inte speciellt "dränerande" då den fungerar som en svamp och håller kvar vattnet. Någon som har erfarenheter av detta?

Tittar jag på ritningen står det visserligen att det skall finnas något där. 2 x 6 cm min. skiva. Kan det vara denna de refererar till? Eller är detta begravd byggskrot?