Byggahus.se

Dränera platta -63 i förebyggande syfte?

1. F
    Medlem Nivå 2
    Hej

Jag har köpt hus med platta på mark anno -63. Inga fuktproblem inomhus rapporterade, parkettgolv i orginal m.m.

Hursomhelst, dräneringen är också i orginal. Jag undrar om jag ska dränera i förebyggande syfte? Huset står i gatunivå på plan tomtmark, inga dagvattenledningar nedgrävda i gatan såvitt besiktningsmannen kunde se.

Vad tycker ni, ska vi dränera förebyggande? En besiktningsman sa typ att det inte spelar någon roll eftersom det inte verkar vara något problem, en annan sa dränera om förebyggande.

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Nej, det låter onödigt. För att sova gott om natten kan du se om du kan filma dräneringen för att se vilket skick den är i.

Men utifrån din beskrivning så skulle jag tro att huset klarar sig mer eller mindre utan dränering....

• Laddar…
  3. F
    Medlem Nivå 2
    Hej Mexitegel!

Har flyttat in nu och tagit bort alla buskar och ogräs runt huset. Nära huset verkar det helt torrt på både långsidorna och kortsidorna. Huset har bra överhäng på taket så det regnar inte in när fasaden. Dock grävde jag upp en lönnrot nära fasaden på en långsida och fick upp en massa tegelskärvor och något hålrum. Det var nog dräneringsledning (läste sen på nätet att de kunde vara tegelrör. Trots flera dagars regnande var det helt torrt i jorden på detta ställe. "Röret" verkade också helt torrt? Jag lade igen hålet med gruset/sanden.

Enda "problemet" är i husets ena hörn, här är jorden lerig, jag har riktat ut stupröret en bit från huset. Marken i detta hörn blir helt vattenmättad, pöl bildas, av ihärdigt regn och det tar något dygn innan marken känns torr igen. Det är ca 1,5 meter från huset och marken lutar inte direkt mot huset, ganska plan mark eller någon decimeter nedanför huset. Grannen sa att det hade funnits någon bäck på den sidan innan huset byggdes. Plattan mot hörnet ser torr ut men lite svårbedömt.

Om jag dränerar förebyggande kan jag vänta med det 1-2 år? Planerar kanske göra det i samband med altanbygge.Eftersom man inte behöver gräva djupt, max någon halvmeter kanske det inte blir så dyrt... vad tycker du?

Andra får givetvis också svara :)

Redigerat 19 jul 2015 10:27
  4. C
    Medlem · Nivå 14
    Du är på rätt spår. Vänta tills ni har lite pengar igen, och har bott in er. Altan ska ni inte bygga före! Iaf inte utan att dränera under den biten.
    En bit hängränga på marken agerar smidig vattentransportör som är lätt att flytta tills ni har ett regnavvattningssystem på plats, och minskar ju risken markant.

Om du vill och orkar så kan en provgrop grävas i närheten på andra sidan huset tex. Ned 1-1.5m och se om det är fuktigt och vatten samlas. Hög grundvattennivå är en markant risk, men om bara är lätt fuktigt så är det inte så stor risk.

• Laddar…
  5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Grattis! :)

På din beskrivning låter det gott o väl som fu kan vänta med omdräneringen tills du ska tex. Ska bygga altan.

Möjligen skulle det vara en bra förebyggande åtgärd att höja marken närmast huset på det parti där du upplever marken som blöt, detta i kombination med en hängränna på marken som corre skriver.

• Laddar…